Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processorer - RISK vs de andra..

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-22 20:16

Det var en del snack om processorer på MWSF delen. Jag tycker vi kan ta det i en separt diskussion.
Jag skulle tycka det vore kul om de som kan en del skulle vilja ta och berätta för oss andra som är intresserade hur vida historien ser ut och vad som är troligt framöver. Vore kul att få höra begränsningarna med de olika precis som för och nackdelar över lag. Det fanns ju en anledning till att Apple gick över till RISK arkitektturen precis som att man nu är på väg mot 64 bitars processorer.

Själv tycker jag att allt snack om 64 bitars processorer är lite spännande. Snacket är ju faktiskt inte direkt nytt. Har funnits i ett par år nu. Sen kan man ju fråga sig om inte chansen finns att Apples samarbete med Motorola och IBM skulle kunna ha resulterat i en processor som är fullt bakåtkompatibel med dagens 32 bitars program OCH som man har lyckats hålla hemlig... Rätta mig om jag har fel men har inte 64 bitars RISK processorer funnits ett tag hos IBM?... Troligare är väl att man kanske börjar med en OS X server version som är 64 bitar kompatibel för att visa UNIX världen att man inte är att leka med...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Albert:
Troligare är väl att man kanske börjar med en OS X server version som är 64 bitar kompatibel för att visa UNIX världen att man inte är att leka med...

MacOS X är vad jag kan komma på såhär på rak arm den enda (större) Unix som INTE finns i 64-bitarsversion, så när/om en sådan kommer så blir det knappast så att man visar övriga Unix-världen att man inte är att leka med, utan bara att man sent omsider börjar närma sig de andra. IBM:s Power-processorer (idag Power4) är 64-bitars, MIPS (dvs SGI) är 64-bitars, UltraSPARC (dvs Sun) är 64-bitars, Itanium (Intel) och Opteron/Athlon64 (AMD) är 64-bitars, Alpha (Digital/Compaq/HP) är 64-bitars, PA-Risc (HP) är 64-bitars och så vidare. Och Solaris, Irix, HP-UX, True64 Unix, Linux, *BSD och till och med Windows XP är 64-bitars. Och Windows NT4 kom i 64-bitarsversion för Alpha redan 1996.

Så om inte Apple vill stå ensamma kvar på perrongen långt efter det att alla tågen gått så får man nog skynda sig lite med att få fatt på en 64-bitarsprocessor att köra en 64-bitarsvariant av MacOS X på.

1
Bevaka tråden