Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPC4000 - vad kan man göra med en sån?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sådär...
Nu sitter jag här hemma och bankar (dunk dunk dunk) för glatta livet på MPC-monstret...

Trevligt med USB, man kan skyffla vågor rakt ifrån en USB-pinne rätt in i maskinen, eller trycka upp dem från surPeSen.
Men det verkar som om akajen inte riktigt gillar alla .wav-filer jag slänger på den!
En hel massa goa trummaskinstrummor som jag norpade ner från nätet nyss vill den inte befatta sig med! En del funkar, andra ofunkar.
Bad .WAV format (406) säger den och nobbar tvärt att ladda.

Vågorna går utmärkt att lyssna på i suuurPeSen, men Akaj vill inte.
Nån som har någon idé om vad som faleras?

Skall jag måsta sitta och spara om alla goa trumljud på något vis? Nån schysst batchkonverterare?

Jag tror jag kommer att få betydligt hårdare hud på fingertopparna framöver!

/RtMI

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 20:38
Ursprungligen av Rotwang:

En hel massa goa trummaskinstrummor som jag norpade ner från nätet nyss vill den inte befatta sig med! En del funkar, andra ofunkar.
Bad .WAV format (406) säger den och nobbar tvärt att ladda.

Tror det kan röra sig om annat än pcm i de wav-filerna. Wav (liksom avi) kan innehålla diverse codec-innehåll, kan röra sig om adpcm eller mp3, eller nått annat komprimerat format.

Spela in ljuden rätt av från datorn till mpc'n. Funkar fint.

Nämen uschlo - det var ju så man fick hålla på och knöla med min pensionerade S1100!
(Eller köra MIDI SDS från Soundforge... aaaargghhh!)

Jag som hade gjort en så fin och därtill GIGANTISK välordnad samling av trumburksljud. Det är ju för bövelen hundratals!

/RtMI - ingen vågmästare

Rotwang: Om du öppnar upp en fil (på pc:n) som inte funkar och sparar om utan att ändra något, säg i 16bit/44.1khz/mono, funkar det inte då heller?

Gruff!
Öppnar en våg i Audacity och sparar ner den igen - då funkar det!

Muttermuttermutter skall jag nu måsta sitta ett halvt liv och spara om hela mitt nya fina trumdumaudiotek!

Måste hitta något smart program som kan jobba åt mig, automagiskt!

/RtMI - nu med Linndrum dunkandes i lurarna

Med Soundforge kan du batchkonvertera filer.

man öppnar upp vågen i ett textfönster tar bort översta grundRaden -- spara -- det bruka lösa det mesta!

\\ → PUNK RAW! vill säga
- men det e ju jobbigt om det e massvis med våger! en batch enligt åvan e ju att fördra!! om man har tillgång till det .. (finns ju i Addis Abebas grotta annars)

Allright...
Helt klart punkigast att karva direkt i filen, men det skall faan till att sitta i ett ont OS där man liksom inte kan skripta sig ur bekymmer hursomhelst. Nog för att jag ändå helt glömt bort hur man gör sånt nuförtiden när det bara är peka-gissa-spring som gäller. Skitsamma, SoundForge säger ni, jag skall pröva... Hm, borde finnas nån simpel frivara, jag är inte så himla sugen på att sno grejor och ids verkligen inte betala för ngt som bara skall spara om en stor hink med filer.

Jag sitter på ett tåg till Sthlm och MPCn står därhemma. UUUÄÄH!

/RtMI

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 09:59

Gör ett litet Perl-script som tar bort blajet ur filerna då? Det borde vara snabbast.

Går det inte med cdxtract

wavosaur (gratis) hävdar att de kan batchkonvertera: http://www.wavosaur.com/

Eller kanske detta: http://www.sonicspot.com/convert/convert.html tillsammans med detta: http://www.sonicspot.com/wavbatch/wavbatch.html

jag kör bara peka-gissa-spring kring en hink nu för tiden och det funkar bra för mig

datorer kan dom ha på apoteket istället... så dom slipper rycka i alla låderna och kolla innehållet (memorypussel)

Apples automator borde väl fixa det?

känns dumt att ange grejjer under linux .. då ELgrillaren inte e där ..men det finns ju en hel hög batchprogram där .. för att förenkla vardagen → försoffade slöfockar som mig tex

linux idag e inte svårare än att tappa upp vatten ur en kran i köket om man e törsti

skit samma Men allt det bästa med:

µĦ≈

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-03 14:19

Eller så kan man ju prova att dra in alla 955 samplingar i iTunes, konvertera dem till AIFF, sedan konvertera alla AIFFs till WAV. Och se om de blir "bättre" WAV-filer än vad de var innan.

Awave Audio är rätt billigt annars: http://www.fmjsoft.com/

Batchkonverterar, och det finns en trial-version, men den kör bara typ 10 filer i stöten.

Elgrillaren är halvvägs där tack vare Ubuntu (datanördarna i bekantskapkretsen dunkar mig i ryggen och ger uppmuntrande tummar upp) och sporadiskt sitter jag där och dräglar med tom blick in i ett terminalfönster och föröker göra något jag vet att jag gjorde för ett decennium sedan. Ett svettigt datalabb med svettiga datanördar och en svettig Debian på en kopiöst svettig gammal 486:a...
Peka-gissa-spring funkar finfint i Ubuntun med, fan allt pöbelgrejs funkar ju rakt ur lådan! Men jag har inte riktigt vågat mig ner och rota under ytan något djupare utan att bli seriöst skitnödig.
MEN - jag vet ju inte av något i den miljön som kan gulla med MPC4K på samma sätt som AKsys så jag är inte där än. Eller vet någon nånting som inte jag vet i den frågan?

Datorerna på apoteket pajar ju bara hela tiden har jag hört och utan recept så vet de inte vilken låda de skall rycka i.

Jävla tåg att vara försenat (kolet slut?), jag vill hem och hamra trummor och leta batchkonverterande programvaror!

/RtMI

MPC4k+ säljes!

Nej jag säljer inte min!
SÅ fort ledsnar jag inte...:) jag har banne mig bara börjat...

Däremot så ligger det till så att tre MPC4000+ ur den sista batchen som tillverkades hittade till Sverige nyligen. En hamnade som bekant hemma hos mig. Två står hos en kollega, och han har nämnt att han nog klarar sig med en.
Är det någon som drabbas av groteskt MPC4k-G.A.S. och inte hittar en fräsch begagnad så finns det alltså en splajt ny, plusmodellen (272MB RAM, 80GB disk + CDR), tillgänglig.

Bara så ni vet.

Jag tror mannen i fråga är förhandlingsbar i fråga om byten också. Jag vet att han är otäckt avis på min Minimoog, så den valutan går alltid hem...

Kan förmedla kontakten om så önskas.
(Nej, jag får inte nån provision eller så, jag är bara löjligt glad över att ha fått tag i en åt mig själv! )

/RtMI

  • Medlem
  • 2008-01-04 12:20

Vänta nu, skulle ni lita på den här killen och vad han säger?!?

(Rotwang från i somras )

jgb: Vit rock = automatisk tilltro.

Läskig bild. Vit rock + bara ben som sticker ut. Dagens blottarvarning!
"Hej flickor, vill ni smaka på korven?"
Tänk er den i en mörk gränd!

Huuuuuuu! USCH

/RtMI (var vederbörligen påklädd under rocken)

haha vilken bild dokk

pamelaTermin åt ju glatt - så du var inte farlig, om inte glödlampan lös vill säga

testa linux Mint den disten e jävligt trevlig (finUbuntu\gnome) .. (eller windows folk ska nog köra PclinuxOs finns i KDE + Gnome miljöerna numera

googla på batch-konvertera med GUI -- terminalen e inte min sak

morsan kör en svenne remix av ubuntu på sin laptop .. → LP Ubuntu Live Remix eller googla på exton ubuntu om det e intressant

bara att spara /home katalogen (formatera inte) om du e i gnome milJön...och byter distribution\os --- har olika partioner på disk för hemmet o system-bolaget - vilket alla borde ha idag + en backup part'DISKARE

+

kapten Haddok på 2.8% - e vad jag känner mig som:)

Senast redigerat 2008-01-04 16:19
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-13 14:01

"Fet kassa bäddar för valfläsk 2010"

-- eller hur var det nu angående kassamaskinen, ni som har dom!?:p

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-13 14:13

Haha, på pricken 4k-skärmen, Akais nya hemliga vapen?

Bevaka tråden