Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HUR fungerar YouTube??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 13:06

Tjena!

Jag satt och funderade på det här med hur Youtube fungerar galant medans alla andra web-videos inte gör det. iPhone har ju som sagt inte stöd för flash, real media etc. och jag satt och tänkte på vad det egentligen är som gör att youtube-videos fungerar trots iPhonens restriktioner. Själv längtar jag till den dagen då man kan kolla flash-sidor etc i iPhone'n, för det är en av telefonens största brister just nu att det faktiskt inte finns stöd för flash.

Finns det någon där ute med tekniskt vetande om vad det är som gör att Youtube fungerar? Flash-spekulerandet är en del för sig, men lite insider-information om vad Apple tänker göra åt detta hade också varit intressant att veta.

Vad vet ni?

Vad jag hörde är att de har konverterat alla videos på Youtube till mpeg4 för kompatibilitet med iPhone/iTouch.

Google (youtube) har konverterat rubbet av sina flash-filmer till h.264 som iPhone klarar av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 13:32

Det var det jag anade, men jag tyckte nästan att det lät för otroligt. Men där ser man.
Men jag hoppas att Apple spottar ur sig flash-stöd väldigt snart. Internet utan flash är tämligen meningslöst ibland.

Ursprungligen av m1kke:

Det var det jag anade, men jag tyckte nästan att det lät för otroligt. Men där ser man.
Men jag hoppas att Apple spottar ur sig flash-stöd väldigt snart. Internet utan flash är tämligen meningslöst ibland.

Jag tror snarare att vi väntar på att Adobe ska göra en snabbare och mindre batterikrävande version av Flash än att Apple ska ge spelrum för ett proprietärt tredjepartsplugin...

Ursprungligen av m1kke:

Det var det jag anade, men jag tyckte nästan att det lät för otroligt. Men där ser man.

Det har varit känt sedan i maj i år, en snabb tur till Google gav detta:

Apple exec details 160GB Apple TV, YouTube H.264 deal

When asked what “designed for Apple TV” meant, Moody said that YouTube will soon be encoding videos in the H.264 streaming-efficient compression format preferred by Apple TV, and that all new videos submitted to YouTube as of the mid-June launch of the AppleTV update will be playable by the device. From then until fall, YouTube will be encoding its entire back-catalog in H.264 format, adding videos in chunks until everything is accessible to Apple TV users.

(Min markering.)

Ursprungligen av m1kke:

Men jag hoppas att Apple spottar ur sig flash-stöd väldigt snart. Internet utan flash är tämligen meningslöst ibland.

Jag tror inte det är något som Apple bara "spottar ur sig", jag skulle tro att det är en prestandafråga. iPhone innehåller troligen dedikerade mpeg4-kretsar som gör att den klarar av att spela upp den typen av video (och annat quicktime-relaterat) med bra prestanda. Men att fullt ut stödja flash bara via iPhones vanliga processer tror jag inte går utan prestandaproblem. Även om man har en ny Mac med dubbelkärneprocessor så kan ju en tung flashfilm sätta fart på fläktarna på nolltid. Man kan ju tänka sig att en liten stackars iPhone-processor skulle däcka direkt.

Det finns en öppning och det är att Adobe faktiskt har börjat stödja H.264 i nyaste Flash. Så just videobiten skulle gå att få fungerande genom att iPhone har bra stöd för just H264. Men i övrigt behöver Adobe optimera flash långt bättre än de gjort för vanliga datorer innan det lirar bra på en iPhone. Tror jag.

Det finns också en mer konspiratorisk teori, att Apple medvetet försöker sänka flash genom att inte stödja det, för att få dess dominans på nätet att minska, se den här tråden:
Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

ex iphone.break.com har också konverterat videor så man kan se dem från sin iphone. Även apple movie trailers går att se

1
Bevaka tråden