Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns ett sådant drömprogram?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För något år sedan satt jag på en PC och jobbade med att sammanställa en bok vi författat i pocketformat. För att förlaget skulle trycka upp den behövde den se ut som den bifogade bilden nedantill...

Vi kunde skriva och infoga bilder samt sidnummer på ett mycket enkelt sätt i det programmet och sedan exportera boken i pdf-format. Finns ett sådant motsvarande program till Mac? Indesign o Microsoft Word känns något skrämmande… dem får jag ingen riktig konroll över… så gärna något väldigt enkelt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 14:32

Använde du något speciellt system/program då du utförde detta på PC? Låter som du använt något layoutprogram innan. Samma program kanske finns till OS X, kanske.

Ursprungligen av Reisan:

Använde du något speciellt system/program då du utförde detta på PC? Låter som du använt något layoutprogram innan. Samma program kanske finns till OS X, kanske.

Svar ja. Men dessvärre kommer jag inte ihåg vad det var för något program. Allt jag vet är att Microsoft stod bakom det och att det enbart tillverkades till PC. Man skrev in text och bild likt i ett vanligt word-dokument. Väl vid exporten till pdf, bestämdes hur sidorna skulle presenteras och exporteras.

Det vore rätt skönt att hitta något motsvarande på mac, men det ser inte helt ljust ut...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 15:05
Ursprungligen av alfacat:

Svar ja. Men dessvärre kommer jag inte ihåg vad det var för något program. Allt jag vet är att Microsoft stod bakom det och att det enbart tillverkades till PC. Man skrev in text och bild likt i ett vanligt word-dokument. Väl vid exporten till pdf, bestämdes hur sidorna skulle presenteras och exporteras.

Det vore rätt skönt att hitta något motsvarande på mac, men det ser inte helt ljust ut...

Minns du om du fick öppna ett program eller om du fick logga in i något gränssnitt/system?

Ursprungligen av Reisan:

Minns du om du fick öppna ett program eller om du fick logga in i något gränssnitt/system?

Nej, det var som sagt ett rent program. Inget system/gränssnitt/plugin/webblösning utan ett helt vanligt program som var till för att skapa enkla böcker, inbjudningar m.m.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-05 17:24
Ursprungligen av alfacat:

Det enda jag kan tænka mig som stæmmer in på beskrivningen Microsoft + PC ær Microsoft Publisher, jag tror knappast att ordbehandlaren i MS Works klarar av det du beskriver. Kommer du ihåg om du fick skapa ramar før att skriva text och stoppa in bilder i ?? (iofs tror jag inte att det ær hundra procent nødvændigt med ramar i Publisher, har dock inte anvænt det på många år......)

Har bara kørt Pagemaker och Indesign på Mac så jag kan inte uttala mig om Pages. Pagemaker finns inte længre (och var blev væl heller aldrig en OS X application utan bara OS 7/8/9) och Indesign, som før visso klarar det ær kanske væl dyrt før dina behov. Dock ær det inte lika svårt att læra sig som det verkar.

Swift Publisher kanske...

• Medlem
  • 2008-01-05 14:37
Ursprungligen av Baron:

Men Pages klarar väl inte den typen av automatisering?... Dsv 4-delat A4: 2 sidor upp och 2 sidor ned.

• Medlem
  • 2008-01-05 14:41

Ingen aning. Apple säger ju ungefär att det ska vara ett layoutprogram för amatörer, så då borde det finnas lite mer finesser än i Textredigeraren.

Ursprungligen av Baron:

Ingen aning. Apple säger ju ungefär att det ska vara ett layoutprogram för amatörer, så då borde det finnas lite mer finesser än i Textredigeraren.

Ja, det tycker jag med, men jag får verkligen inte till det i Pages heller. Inte på det viset i alla fall….:( Får väl leta vidare

Pages (eller valfri ordbehandlare) + PDFClerk

Ursprungligen av Hagelin:

Pages (eller valfri ordbehandlare) + PDFClerk

PDFClerk verkar något spännande. Frågan är om den håller vad den lovar. För i så fall betyder det att man skulle kunna skriva ner allt i t.ex. vanliga Pages och sedan låta PDFClerk sköta resten sen.

Tack för allas tips och har ni fler förslag så är de varmt välkomna.

Tills dess bjuder jag på min lilla bonus: ladda ner TeaCuppa - Det måste vara världens onödigaste program

Konstigt tryckeri

Håller med Tangen, det var ett märkligt tryckeri som inte har ett utskjutningsprogram.
Vi ser absolut helst att kunderna inte trixar själva med fakead utskjutning etc, eftersom det oftast är betydligt krångligare att rätta fel i sådana fall. Detta såg dessutom ut att vara en väldigt primitiv variant på utskjutning, utan skär-/passmärken mm.
Cocoabooklet verkar oxå ganska simpelt medan PDF-Clerk verkar vara mera fullfunktion, får testa det.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-08 10:55

Kanske hjälper?

Har inte testat det men pröva detta:

http://www.apple.com/downloads/macosx/automator/createbookletpdfservice.html

Annars finns ju alltid Acrobat Professional och Quite Imposing

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 18:29

PDF Clerk verkar smutt, ska kolla lite på det. Annars görs det där i utskjutningsprogram på tryckeriet - det borde även detta tryckeri ha tycker jag

cocoabooklet kanske fungerar?
http://www.iconus.ch/fabien/cocoabooklet/

annars borde pdfclerk råda bot:
http://sintraworks.com/

Scrivener kanske kan vara ngt som fungerar. Har inte provat det så mycket själv men ser riktigt nice ut iaf.

http://www.literatureandlatte.com/scrivener.html

1
Bevaka tråden