Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vilken macdator är den bästa om man har obegränsat med pengar ?

vilket macos är det bästa ?

vilken mac får man mest för pengarna dvs mest prisvärd ?

vad är det bästa med mac ?

Den snabbaste macen du kan få är ju en mac pro. kostar uppemot 200000 för dyraste modellen. Det bästa mac os är väll Leopard, även om det dras med en del småbuggar för tillfället.

Den macen där du får mest för pengarna är nog den vita macbooken eller iMacen.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-02 23:03

Mac Pro 8 core 3 GHz.
16 GB RAM
4 * 750 GB hårddisk
NVidia Quadro FX 4500 grafikkort
2 st DVD-brännare
Blåtand och Airport
RAID-kort
4-kanaligt Fiberkanalkort.

Summa: 133360 kr utan AppleCare, lägg till 2995 kr för AppleCare. via AppleStore.

Som hittat.....

Och två 30" Cinema displays a 17 495 kr på det så. mumma

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 00:22

-- Se föregående forumanvändare.

-- Är glaset halv fullt eller tomt? Jag anser dock själv med mitt breda användningsområden (grafiskt, film, webb, musik och programmering) att senaste 10.5.1an absolut bäst som apple släppt so far.

- Som Zawamura skriver har han rätt. iMac eller macbooken.

- en dator som faktiskt fungerar. allt känns välbyggt (för det mesta) och ett os som ligger ljusår framför microsoft m.f. som jag och många säkert kan hålla med om. apple / mac är nära på en religion testa och du är vill aldrig tillbaka

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 00:30

Ha!

Jag kunde konfigurera hårdvara som är 36099 kronor bättre än din. USB-modem mmmmmmm!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 14:56

Kan jag lägga till en fråga? " Vilken är den mest prisvärda macen genom tiderna?"

Ursprungligen av pesc:

Ha!

Jag kunde konfigurera hårdvara som är 36099 kronor bättre än din. USB-modem mmmmmmm!

[ATTACH]14769[/ATTACH]

Vem har en sån dator? Undrar hur många med spec över 130 000 apple säljer årligen?

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-04 15:06
Ursprungligen av foccus:

Vem har en sån dator?

Universitet.

kan du vara lite mer detaljerad om vad det är som mac klarar så mycket bättre än windows och andra system ?

Det bästa med mac är enligt min mening att mjukvaran är bättre kompatibel med hårdvaran. Detta då det är Apple som tillverkar både operativsystemet OS X, samt väljer komponenter och sätter ihop datorerna.

I en "standard-PC" vet man ju oftast inte exakt vilka komponenter som finns, det är därför ofta svårt att felsöka när datorn börjar bete sig konstigt. Det är också svårare att få hjälp av andra användare då det ofta är datorkonfigurationerna i kombination med olika mjukvaror som ställer till problemem.

Jag är macanvändare sen en månad tillbaka, och vill aldrig tillbaka, allt fungerar från början och inget meck. Har tidigare använt linux, som enligt mig hade svagheten att det tog evigheter att få datorn att bete sig som man vill, även om det fungerade bättre än Windoze. Detta gjorde att jag, iom jobbet, gick tillbaks till windows xp.

Den enda svagheten med mac är att det kan vara lite småkrångel i början att använda den i en PC-miljö, (vi har windows 2003 server på företaget och alla andra använder windows, ställer bland annat till det lite nu när alla har uppgraderat till Office 2007 och jag inte kan öppna xlsx i Office 2004, men förhoppningsvis är detta problem löst iom release av MacOffice 2008)

Ska du däremot använda macen "standalone" så är det helt enkelt hur bra som helst!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 11:35
Ursprungligen av italienaren:

Mac Pro är Apples flaggskepp inom det stationära och MacBook Pro är motsvarande inom de bärbara modellerna. Dessa kan ju konfigureras med de bästa och flesta tillvalen när det gäller hård- och mjukvara.

Den senaste versionen av OS X, dvs OS X 10.5 Leopard anses vara det bästa. Men egentligen är nog föregående OS X, dvs OS X 10.4 Tiger bättre tills de har fixat diverse buggar i Leopard.

Senaste iMac eller MacBook är väl det mest prisvärda, kan jag tycka.

Jag tycker att de främsta anledningarna att välja Mac, är det användarvänliga gränssnittet, driftsäkerheten och de smarta lösningarna för olika funktioner.

tack det var mycket matnyttigt. windows försöker ju också få mer kontroll genom att certifiera program.

Det tråkiga är väl bara med mac att det finns så mycket färre program och spel som funkar då apple styr upp det så hårt.

Men självklart blir det mindre krångel, Unix tex har ju drivit det ännu längre ännu färre program och ännu stabilare.

Jag vet att Mac os är unix baserat men det är ändå inte riktigt samma sak som Unix.

Sen är det synd att mac är så mycket dyrare än pc.

När det gäller hjälp håller jag inte med även om windows miljön är mer komplicerad så finns det många fler som kan windows och kan hjälpa.

Jag har vänner som tvingats mot sin vilja sluta med mac för att de inte har någon att fråga längre det ökar ju mycket mer på windows sidan än på mac.

Slutligen tycker jag Apple och många mac säljande butiker ( finns inte så många ) ofta är riktigt otrevliga och ovilliga att hjälpa.

Men sådan här forum som mac 99 fger mig hopp om hjälp och jag är jättenyfken på mac och vill gärna prova hur det är och antagligen köpa en mac sen när jag får råd.

Jag har fått en G3 men os 9.22 stinker det går inte ens att läsa många hemsidor tex www.apple.com.

Men jag har fått tips om att det ska gå att installera panther eller tiger och att det då ska bli mycket bättre så nu har jag lagt ut en annons om att köpa någon av dem.
Hoppas någon nappar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 16:49

Det tråkiga är väl bara med mac att det finns så mycket färre program och spel som funkar då apple styr upp det så hårt.

De vanligaste programmen för Windows finns det en motsvarighet för OS X. Det är ett fåtal, speciella program som endast finns för Windows.

Men självklart blir det mindre krångel, Unix tex har ju drivit det ännu längre ännu färre program och ännu stabilare.

Jag vet att Mac os är unix baserat men det är ändå inte riktigt samma sak som Unix.

Personligen tycker jag att program fungerar betydligt och mer märkbart bättre i OS X än i Windows. Kör OS X privat och Windows på jobb.

Sen är det synd att mac är så mycket dyrare än pc.

Ja, Mac är dyrare överlag än PC. Men det beror också på vad ditt behov är. Du kan ju köpa bättre begagnade Macdatorer för ett bra pris. Priser för begagnat ligger även här lite högre än PC-sidan.

När det gäller hjälp håller jag inte med även om windows miljön är mer komplicerad så finns det många fler som kan windows och kan hjälpa.

Ja, det håller jag med dig om. Av naturliga skäl, så finns det fler resurspersoner för Windows. Men rätt kontaktnätverk, så finns det mycket duktigt folk som använder Mac.

Jag har vänner som tvingats mot sin vilja sluta med mac för att de inte har någon att fråga längre det ökar ju mycket mer på windows sidan än på mac.

Menar du att folk som supportat Macanvändare, har fått slutat pga för att de har fått in för lite supportfrågor? Om det är det du menar, så ger det ju en tydlig bild på att Mac är mer användarvänligt och driftsäkert.

Slutligen tycker jag Apple och många mac säljande butiker ( finns inte så många ) ofta är riktigt otrevliga och ovilliga att hjälpa.

Här har du nog haft otur. Det finns tyvärr dåliga försäljare eller folk med kundkontakt inom alla branscher. Nej, det finns inte så många återförsäljare av Mac som för PC. Men det är bara en tidsfråga innan dessa ökar i antal.

Slutligen så skriver jag det jag oftast brukar skriva till dem som står inför valet mellan Mac och PC. Låt behovet, smaken och budgeten styra ditt val! Vill någon använda Mac, jättekul! Vill någon använda PC, jättekul!

tack
Nej jag menar vanlig användare har tvingats sluta använda mac för att när de fått problem så har de inta haft någon att få hjälp av . De har tom upplevt de få de haft har fösvunnit, slutat med mac.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-01-04 21:32

tack
Nej jag menar vanlig användare har tvingats sluta använda mac för att när de fått problem så har de inta haft någon att få hjälp av . De har tom upplevt de få de haft har fösvunnit, slutat med mac.

Trist att det blivit så för dem, men om man vänder sig till en seriös återförsäljare och har tillgång till Internet, så finns det mycket hjälp att få! Kolla bara detta eller MacWorld:s forum.

Vad gäller bristen på program så är det väl en sanning med modifikation. Personligen saknar jag inget program för Mac OS X, bortsett från vissa spel. Behöver man köra Windows-program, skall man ju inte glömma bort att det faktiskt är ganska enkelt att köra Windows även på Mac (parallellt med Mac OS X). Det faktumet tycker jag dessutom gör Mac:en än mer prisvärd; du får möjlighet att köra både Mac OS X och Windows (med tillhörande program).

Ang. UNIX-funderingen vill jag starkt påminna mig om att Mac OS X faktiskt är ett "äkta" UNIX, men jag kan ha fel. Någon sakkunnig på området får gärna reda ut begreppen!

Ursprungligen av Jonson:

Ang. UNIX-funderingen vill jag starkt påminna mig om att Mac OS X faktiskt är ett "äkta" UNIX, men jag kan ha fel. Någon sakkunnig på området får gärna reda ut begreppen!

Leopard is true Unix OS
Mac OS X recognised as true Unix by standards group
Jonny Evans

Apple's latest operating system, Leopard, has been declared a true breed of Unix by The Open Group.

Läs mer här: http://www.macworld.co.uk/mac/news/index.cfm?newsid=19719&pagtype=allchandate

Jag har också en G3, PowerMac G3. Kör Mac OS X 10.4.11 och det funkar utmärkt! Rekommenderar starkt att du uppgraderar. Om du uppgraderar så kan du dessutom fortsätta köra OS9-applikationer via Classic

ja det stämmer inte ens Solaris har nått dit som Apple gjorde med Leopard synd bara att den är så dålig, full av buggar hänger sig jätteofta och startar program av sig själv.
Inte färdig, för tidigt släppt. Men förhoppningen är väl att 10.53 eller 10.54 blir bättre.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-06 11:49

ja det stämmer inte ens Solaris har nått dit som Apple gjorde med Leopard synd bara att den är så dålig, full av buggar hänger sig jätteofta och startar program av sig själv.
Inte färdig, för tidigt släppt. Men förhoppningen är väl att 10.53 eller 10.54 blir bättre.

Solaris är minst lika mycket UNIX som OS X. Med tanke på att de har flera unixcertifikat i bagaget till sitt system så skulle jag nog säga att det ligger före Apple i unixutvecklandet.

Använder du Leopard, av tråden att dömma känns det inte som det, och hur vet du då att det är instabilt?
Hänger sig ofta, nu får du ge dig. För de flesta upplevs systemet helt stabilt vill jag lova. Säkert högre procenttal än vad XP är efter 7 år på marknaden.

Program som inte startar, då är det programtillverkarens fel som inte sett till att sitt program är up to date.

Slutsats, Leopard är inte dåligt. De har några minor-buggar kvar bara som kommer tas itu med rätt snart.

Det heter 10.5.3 och 10.5.4, inte 53 och 54.

5an står för utgåva nummer 5 som baseras på "OS X".
Egentligen så är Leopard version 9 av NeXTSTEP, om man räknar från kärnans versionsnummer.

Inte färdig, för tidigt släppt.

Var har du fått det ifrån? Kört Leopard på ett tiotal macar och de få problem som uppstått har mest berott på programmen inte på Leopard.

Ja Jobs tog med sig Next Step tillbaka när han kom tillbaka till Apple det är korrekt.
Från hängivna mac användare som tom tycker att windows vista är bättre och som besvikna har återvänt till Tiger.
Problemen sägs bla.a ha att göra med alla omarbetningar som gorts för att cpu multitaskningen att fungera.

Hur jag har fått reda på dessa saker ?
Jag kör inte Leopard men jag frågar duktiga mac användare även på andra mac ställen precis som här.
För att lära mig mer om Mac.

Från hängivna mac användare som tom tycker att windows vista är bättre och som besvikna har återvänt till Tiger.
Problemen sägs bla.a ha att göra med alla omarbetningar som gorts för att cpu multitaskningen att fungera.

Hur jag har fått reda på dessa saker ?
Jag kör inte Leopard men jag frågar duktiga mac användare.

Duktiga?
Man ska inte sprida myter...
Vem,vilka tycker Vista är bättre än Leopard? En enda ynka källa tack.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 22:11
Ursprungligen av Simon Templar:

Duktiga?
Man ska inte sprida myter...
Vem,vilka tycker Vista är bättre än Leopard? En enda ynka källa tack.

Det går ju självklart inte att säga vilket som är bäst. Det är upp till var och en.
Här på macforumet anser alla att mac är det bästa och windows mest "skit" (inte ordagrant men det är så snacket går hos många). Gå in på ett microsoftforum så är det säkert precis lika dant åt andra hållet. Jag känner duktiga programerare som inte gillar varken mac eller windows. Macens filsystem är inte det bästa och både vista och leopard är fullt med buggar. Vilket som är bäst beror helt på användarens behov.
Det är nog xp och tiger som är mest kompletta i dagsläget.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-01-06 21:12

Om man ska ta upp en negativ punkt med 10.5 så är hanteringen av trådlösa möss rätt usel, speciellt via bluetooth. Ryckighet som kommer lite då och då är så jävla irriternade. Det räcker med att boota om till WinXP för att musen ska fungera helt felfritt..
Finns ett antal trådar om detta på macrumors.com.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-06 22:14

Jag tycker inte att datoranvändare ska behöva hävda eller förklara sig för att använda det ena eller det andra. Eller båda. När det kommer till kritan, så handlar det om det egna behovet, smaken och hur mycket man är villig att betala för att uppfylla sitt behov/smak. Punkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 22:29
Ursprungligen av Reisan:

Jag tycker inte att datoranvändare ska behöva hävda eller förklara sig för att använda det ena eller det andra. Eller båda. När det kommer till kritan, så handlar det om det egna behovet, smaken och hur mycket man är villig att betala för att uppfylla sitt behov/smak. Punkt.

Så jag menade!

Jag tycker också att operativet och datorn man använder bör vara varje datoranvändares eget val.

Men jag vill ända säga att jag personligen inte funnit många buggar i Leopard. Jag kör Leopard på min MacBook som jag använder som min arbetsdator.

Ett enda problem hade jag och det löste sig enkelt; det var spotlight som av någon anledning inte hittade alla mina filer... men det löste sig genom att indexera om hårddisken. Vet inte om det berodde på Leopard eller vad... men det var enkelt att lösa problemet. Förutom detta har jag inte haft några problem med 10.5.1.

Min erfarenhet är att Leopard fungerar klockrent. Jag har också Tiger att jämföra eftersom jag kör Tiger på min Mac Mini och min iBook. Kanske Tiger fortfarande känns lite stabilare men skillnaden är inte så stor. Enligt min mening, baserat på min erfarenhet av både Tiger och Leopard, är Leopard redan ett rätt så stabilt system som bara kommer att bli bättre. Det kommer att gå om Tiger på alla sätt så småningom.

Ja håller med mac forum säger mac är bäst och windows forum folk säger windows är bäst.
Jag skriver och läser på bäda för att lär mig mer om mac och windows.
Jag tror att "sanningen" förmodlingen ligger någonstans mitt emellan.
I dagsläget verkar dock de flesta mac användare jag läst tycka att Tiger är bäst men att Leopard nog kommer att bli bäst om ett par releaser fram. DE säger köpe inte Leopard förrän 10.5.3 eler 10.5.4.
Läser jag om Windows Vista så säger ungefär samma sak vänta på Sp3.

För att få ett stabilt Leopard finns det en del saker att ta i beaktande. För det första; om du uppdaterar från Tiger är det säkrare att installera Leopard genom alternativet "Arkivera/Installera" eller en helt "ren installation". Ifall man väljer alternativet "uppgradera" kommer man förmodligen att få möta lite instabilitet.

Sen så handlar det nog mest om tredjepartsprogram som inte ännu är helt optimerade för Leopard - dessa kan skapa problem.

Men ifall man väljer rätt alternativ vid installationen och försöker undvika de program som ännu inte är fullt optimerade för Leopard så har man ett rätt så stabilt operativsystem. Åtminstone är detta min erfarenhet, jag installerade Leopard helt rent in och för mig har Leopard fungerat klockrent.

1
Bevaka tråden