Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera eller börja från noll?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 21:15

Osäker på var min fråga passar, men prövar här. Jag bytte upp min gamla PB G4 mot en MB Pro G5 Intel för en månad sedan. Tyckte att jag sparade massor med tid när jag valde installationsalternativet att kopiera inställningar och program från min gamla dator istället för att installera allt på nytt.

Nu är jag mer tveksam när jag sitter med både ett Officepaket och InDesign CS2 som vägrar starta. Det mesta tyder på att krånglet beror på att de hängt med från gamla datorn, eftersom nyinstallerade CS3 går som tåget.

Min fråga är om det alltid är bättre att starta "rent" med nya installationer från start när man byter dator och/eller system? Om jag lyckas avinstallera Office (just nu vill inte ens installationsassistenten funka, så det är osäkert) så kan jag ju lösa mina nuvarande problem. Men om det väntar lika mycket strul runt hörnet med allt annat jag förde över från den gamla datorn, så är det kanske smartare att blåsa ut den helt och installera allt från start nu när jag ändå håller på? Vill gärna höra hur ni andra ser på det och brukar göra.

Min dator innehåller framför allt Adobe CS-paket, en massa typsnitt och så Office. Men det sega med att börja från start, är ju att hitta tillbaka till alla program man laddat hem / köpt på nätet, och så alla inställningar och lösenord som ska göras om. Tar gärna emot tips!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-08 10:03

I och med att det har uppstått diverse problem efter överföring av data och inställningar från PB till MBP, så är det nog bäst att installera om och få ett nytt och fräscht system. Och sedan installera de extra program du önskar.

Jag kör också med CS3 och diverse andra program. Och jag vet att det är omständigt att installera om allt igen och även göra anpassningar och inställningar i olika program. Men det lönar sig i längden. Dvs, inga konflikter från tidigare system eller liknande. Rätt skönt att rensa bort sånt man inte använder eller behöver.

Innan du gör något, gör alltid säkerhetskopior på de filer du önskar spara för framtiden. Främst filer som är svåra att återskapa, t ex foton.

1
Bevaka tråden