Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka synthar finns det som har VST/AU interface

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-01-06 21:25

Tjena,

Jag använder mina externa synthar på tok för lite i min musik. Därför tänkte jag se om det finns några trevliga hårdvarusynthar som har VST och AU integration, dvs ett VST eller AU interface som styr hårdvaran.

Följande kom jag att tänka på rakt av:

- Access Virus TI (tar det ju ett steg längre)
- Roland SH201

Men vilka mer finns det som har detta?

D.

Finns ju en del som man kan köpa till VSTi-editor till (gamla Virus, Pulse, Nord Lead 123 mfl).

Arturia Origin verkar få ti-stuket också, men den är väl inte släppt än...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-01-06 22:47

Roland SonicCell. Fick min i helgen och den funkar skitbra!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-07 08:11
Ursprungligen av Mårre:

Roland SonicCell. Fick min i helgen och den funkar skitbra!

Mmmm den är också lite intressant... satt någon halv natt och kollade vad de två SRX-expansioner heter som jag skulle vilja ha, otroligt rörig info (när man vill veta vilka SR-JV som lagts ihop på korten). SonicCell känns bara lite för dyr, särskilt ihop med SRX-kort. Men ändå väldigt bra förstås... lockande att den kanske har bra mikingång... hur bra funkar just detta? Har den bordsstativ inbyggt / medskickat förresten? Finns ju på deras reklambilder.

Noah också.. men egentligen så får man väl idag mer ut av att uppgradera datorn och inhandla någon schysst mjukissynt. Jag tycker att det känns som att sånt VST/AU-interfacekör blev populärt ett par år för sent.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-07 09:46

Jo, hårdvarufabrikanterna halkade ju efter rejält på alla plan, men ibland saknar man deras snabbhet (ljudbyten) och sätt att bygga gränssnitt. 0% i CPU är ju också en bra grej, oavsett hur hårt man lassar på. Jag tror SonicCell skulle vara sysexkompatibel så jag kunde importera gamla 1080-ljud, lite nice. Även om Roland gärna fick göra en helt mjuk JV/XP-fantom-tjosan.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-07 13:13

PeterH: blev nyfiken efter ditt inlägg. Hittade följande efter lite googlande: http://www.rekonaudio.com/index.php
Kunde de inte bygga en plugg för Creamwares ASB serie (Minimax, Pordyssey...)

Någon som testat dessa plugins?

SonicCell missar ju halva poängen: Rattar och spakar.
Själv blir jag alltmer sugen på Arturia Origin.

Citat:

Någon som testat dessa plugins?

Jag har Pulse-versionen. Funkar inte i Cubase för tillfället tyvärr, så jag har inte fått kört den så mycket, men upplägget är kanon.

Några andra:
http://www.psicraft.com/Products/index.php
https://vp3.netgate.net/~squest/ (känns inte jättefräsch, men det finns VSTi-integration i delux-versionen)

Korg M3 och Muse Receptor är de jag kommer att tänka på...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-10 23:13

Hittade på nätet för ett tag sen info om att någon pillade på en plugg för att styra Q och microQ... vet inte vad som hände med det dock!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-01-11 00:23

Det är de som PeterH skriver om ovan.

Tack för alla förslag. Av de så känns nog fortfarande SH201 som mest spännnade, förutom de lite äldre vill säga.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-16 19:24

Om någon kunde fylla på med mfler synthar skulle det vara riktigt grymt, letar efter en ljudmodul/synth som avlastar min CPU men är fullt integrerad med Cubase SX3...
Funderar på om inte Yamaha Motif Rack XS uppfyller alla krav, undrar hur många instanser man kan öppna i Cubase med den?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-16 20:07

Lite OT ... men ändå inte ... Världens mest onödiga VST-interface håller så sakta på och växer fram i mitt lilla lab ... Jag håller nämligen på och utvecklar både hårdvara och mjukvara för att kunna styra parametrarna i en Yamaha GX-1 via ett litet hårvaru-interface som styrs utifrån en VSTi plug. Tanken är att kunna ersätta programmeringsenheten det s.k tone-board'et ... Marknadspotentialen för en sådan är produkt är ju enorm eftersom det förmodligen inte finns mer än 20-30 GX-1:or kvar i välden!

Om vi faktiskt skulle snacka marknadspotential, på en mer generell lösning, vad tror ni, hur skulle man lägga upp det?

USB ljudkort m. midi och en VSTi m. konfigrerbart interface för CC/Sysex?

Eller ett oem-kit för synthtillverkare som dom bygger in i sina produkter?

Frågan blir egentligen: Sälja till slutanvändare eller tillverkare? (Instinktivt säger jag tillverkare, men där gäller det att få in en fot, annars blir det ju 0 i försäljning)

1
Bevaka tråden