Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kommer konkurrenten: Windows Mobile 7

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-07 00:07

Snubblade precis över den här bloggen som har screenshots och idéer på hur Microsofts nya mobila OS ska fungera.

Personligen tycker jag det ser ganska lovande ut, trots att det kommer från Microsoft. Framförallt ser GUIt i många fall faktiskt trevligare ut än iPhonens. Men.. eftersom jag inte är helt objektiv (jag gillar faktiskt Windows Mobile!) så tänkte jag kolla med alla iPhone purister och se vad ni tycker om det hela Kommer det ha en chans en dag? Tänk på att det inte ska lanseras förrän 2009 så räkna med att ännu mycket mer kommer ändras.

http://microsoft.blognewschannel.com/archives/2008/01/06/exclusive-windows-mobile-7-to-focus-on-touch-and-motion-gestures/

Edit: Mer bilder hos Engadget: http://www.engadget.com/photos/is-this-windows-mobile-7

Senast redigerat 2008-01-07 02:00
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-07 00:23

WM har mycket som saknas i iPhonen redan idag. Räkna med att WM7 har mer bra funktioner än WM6, även om det dröjer innan det kommer. Förmodligen kommer Apple att fylla på med funktioner till iPhone. Snart har dom ju kommit ikapp några andra konkurrenter, om vi får tro rykten angående 1.1.3 och copy/paste med mera. Konkurrens är den bästa present vi kan få!

• Medlem
  • 2008-01-07 01:28
Ursprungligen av wat:

WM har mycket som saknas i iPhonen redan idag. Räkna med att WM7 har mer bra funktioner än WM6, även om det dröjer innan det kommer. Förmodligen kommer Apple att fylla på med funktioner till iPhone. Snart har dom ju kommit ikapp några andra konkurrenter, om vi får tro rykten angående 1.1.3 och copy/paste med mera. Konkurrens är den bästa present vi kan få!

Menar du att apple snart är ikapp konkurrenterna?

Tycker man issåfall borde åtgärda MMS, 3G samt 2mp kamera känns inte så hett efter att ha så sett LG´s nya

• Medlem
  • 2008-01-07 00:45

Visst, enkelt à la Microsoft...

http://www.zooomr.com/photos/36390@Z01/4073003/

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-07 01:11
Ursprungligen av Baron:

Visst, enkelt à la Microsoft...

http://www.zooomr.com/photos/36390@Z01/4073003/

Hmm, jag förstår inte. Vad syftar du på?

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-07 01:18
Ursprungligen av wat:

Hmm, jag förstår inte. Vad syftar du på?

Han syftar på att de har slängt in Office 2007s ribbon (som inte passar på en mobil skärm) eftersom de inte har gjort något GUI för nya Word Mobile än.

• Medlem
  • 2008-01-07 01:17

Det ser ut som om MS har klämt in det vanliga batteriet av knappar i paletten i överkant. Den där paletten som är ett enda gytter redan på en riktig dator.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-07 01:19
Ursprungligen av Baron:

Det ser ut som om MS har klämt in det vanliga batteriet av knappar i paletten i överkant. Den där paletten som är ett enda gytter redan på en riktig dator.

Men.. OMG. Läste ingen artikeln? Det är inte det officiella GUIt för Word Mobile. Det är en random bild de slängde in för att visa att nya Word Mobile kommer ha en koppling till Office 2007s nya ribbon toolbar.

Ett år är en enorm tidsperiod för saker att förbättras i iPhone. Denna jämförelse går inte att göra än på ett tag

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-07 02:00

Precis. Mock-up kallas det när man kastar in en bild för att illustrera något.

Jag menar att Apple snart är ikapp några konkurrenter, precis som jag skrev. MMS går att åtgärda med mjukvara. 3G och vassare kamera går inte, men det kommer väl en Gen 2 snart, kan man tro.
Vad är förresten grejen med massa megapixel i en mobilkamera? Se först till att optiken kan visa en ok bild. Lägg därefter in åtminstone lite ljuskänslighet. Sen kan man börja skotta in megapixlar och annat.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-07 10:37

Som vanligt känns det som om Microsoft försöker klämma in allting på en skärmbild (och då syftar jag på bilderna som Shandar länkade till inte Baron som på ett illustrativt sätt visade på problematiken med sin bild).

Microsoft har alltid haft en tendens att vilja klämma in allt för mycket användargränssnitt på en bild. Hur lätt tror du det är att manövrera den där WM7-an? Pek-penna är väl allra minst ett krav.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-07 10:53
Ursprungligen av ridax:

Microsoft har alltid haft en tendens att vilja klämma in allt för mycket användargränssnitt på en bild. Hur lätt tror du det är att manövrera den där WM7-an? Pek-penna är väl allra minst ett krav.

Tjao, enligt Microsoft ska hela OSet (äntligen) vara designat för att användas med fingrarna. Å andra sidan behövs inte så mycket för att designa om det till en fingervänlig mobil, förstår inte riktigt var folk har fått idéen att alla GUI element ska vara så stora att man kan sätta halva handen på en knapp. Jag kör Windows Mobile 6 med TouchFlo (teknik som gör att man kan dra i listor etc) och måste faktiskt säga att min mobil funkar rätt bra med tummen, trots att den har små knappar, kryssrutor och sliders.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 12:00

Jag tycker det ser hemskt ut. Komplicerat å så. Skulle krävas mycket om jag skulle köpa en Windows Mobile.

• Medlem
  • 2008-01-09 16:42
Ursprungligen av ridax:

Som vanligt känns det som om Microsoft försöker klämma in allting på en skärmbild (och då syftar jag på bilderna som Shandar länkade till inte Baron som på ett illustrativt sätt visade på problematiken med sin bild).

Som Steve Jobs sa: "Who wants a stylus? Nobody wants a stylus...*yuck*"

För er som har glömt... http://www.youtube.com/watch?v=4phetZsLvGU&feature=related

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-10 02:19
Ursprungligen av can:

Som Steve Jobs sa: "Who wants a stylus? Nobody wants a stylus...*yuck*"

För er som har glömt... http://www.youtube.com/watch?v=4phetZsLvGU&feature=related

Stylus? Lätt, om det hjälper mig att navigera snabbare, vilket det gör.
Jag måste ha tjocka fingrar eller nåt, för jag klickar på fel länkar i Safari mest hela tiden. Tycker att det är jobbigt, speciellt som att sidorna inte cacheas, vilket gör att det tar en jäkla tid att hamna rätt när man klickar fel.

Microsofts nyheter ligger alltid "två år fram i tiden" och kommer alltid att vara "mycket bättre än nuvarande system."

Det är marknadsföring som bygger på place holder-ware och vapor-ware: Man lovar något vackert vid horisonten så att folk inte ska se sig om efter alternativ till dagens skräp. Cairo och Longhorn var två sådana projekt skapade för just detta syfte och som aldig lanserades enligt planen.

Som vanligt ser gränssnittet redan passé ut innan det ens har lanserats.

Ser väl inte så märkvärdigt ut, bara en mindre version av Vista, med andra och ganska plottrigt och jobbigt för ögonen.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-07 13:52

Mera än 2 megapixel i en mobiltelefon är meningslöst (att printa ut dessa lowq-bilder större än A5 är löjligt)...men snart är 5 megapixelchippen lägsta standard så det blir väl sådana. Nej, vad som är viktigare - och fundamentalt - är bra optik och autofokus. Dessutom så ska optiken givetvis vara skyddad av lucka el dyl. - annars är allting bortkastat. En kameramobil utan optiskydd tar jag inte på allvar.
Sist - dessa vidvinkelbrännvidder är egentligen omöjliga för en fotograf - vad kan man egentligen göra med detta? En tvålägesoptik - vid + tele - skulle vara den största hitten - megapixel är en gäspning jämfört med det.

håller med i megapixel-diskussionen... spelar ingen roll om dom trycker in fast 10 megapixlar, det är optiken och bildsensorn (mao ljuskänsligheten, bruskänslighet osv) som är problemet. så folk som suckar att iPhone bara har 2 megapixlar förstår jag mig inte på. fler megapixlar betyder inte alltid bättre bilder.

• Medlem
  • Boden
  • 2008-01-09 16:54

ser fruktansvärt ut enligt mig.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-01-09 21:50

Kan tycka att iPhone och Windows Mobile har inte riktigt samma målgrupp och det är svårt att jämföra äpplen och päron (ho, ho).

1
Bevaka tråden