Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Volymspärr eller inte på nya ipods ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som med säkerhet kan säga att det verkligen är en volymspärr på EU sålda Ipods ? Om det nu är det så tänker jag helt klart köpa en US variant då jag tycker ljudet på min gamla G4 med ljudspärren kvar är alldeles för lågt för min hörurar.

Jag pratar nu om Nano G3, iPod Touch och iPod Classic....

Förlåt om denna frågan har svarats på tidigare men hade inte tid att sitta och leta igenom tråd efter tråd som disskuterar låg ljudvolym....

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-11-29 20:08

Volymbegränsning

Enl. fransk lag får spelare inte ge mer än 100dB ut (hur fan man nu mäter detta och med vilka lurar?).
Apple vill bara exportera en typ av pod till Europa.
D.v.s. att så länge fransmännen har sin "100dB-lag" och Apple bara vill "skeppa" en typ av mjukvara i spelarna till Europa så är Ipod "volymbegränsad".
(Kollade detta för ca en månad sedan)

Ja det vet jag också.....vilket tyvärr är helt j*vla idiotiskt men det är en annan femma....

Det jag undrar är om det verkligen ÄR ljudspärr på dom senaste modellerna. Vad jag menar med det är att kanske har Apple släppt samma modeller över hela världen med samma låga volym ?

Någon som har jämfört en US modell med en EU modell ?

Du kan ju också testa att skaffa ett par hörlurar med högre effekt eller som skärmar av bakgrundsljud bättre.

I min 160GB Classic med standard Apple lurar upplever jag ok volym. MEN jag skulle vilja ha möjligheten att höja volymen. När man sitter på flyget hör man knappt någonting pga allt bakgrundsljud. Jag har även testat lite olika lurar av Sony och Philips (in ear) med samma låga resultat. Efter att ha kollat på de olika trådarna här ser jag lite olika lösningar för de äldre modellerna men ingen för 160 giggaren.

Någon som har någon uppdaterad info hur man tar bort den eventuella ljudspärren på de nyare modellerna?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-01-07 17:21

Nej tyvärr. Att volymen skulle vara tillräcklig håller jag inte med om, alla ipods har en enbarmligt låg volym, vilket är synd på en i övrigt bra "spelare". Att man överuvudtaget måste välja lättdrivna lurar eller mixtra med tredjepartsprogram visar med önskvärd tydlighet att ljudet är riktigt dåligt.

Jag var och provlyssnade på en iPod Touch med mina Sennheiserlurar i en stendöd butik i Sthlm. (Technix). Även fast det var helt tyst så upplevde jag spelaren som väldigt klen i ljudet. Säljaren hade min fulla förståelse och han erkände att han hade köpt den enbart pga att den var snygg/cool men var väldigt besviken på just ljudet. Han menade att spelaren mer eller mindre är gjort för iPodlurarna som följer med, allt annat är nästan överkurs. Så han sa åt mig att hålla hårt i min iriver E10 om jag var mån om ljud och ljudvolym.

Trist att det ska behöva vara så tycker jag. Jag skulle gladeligen lägga 3500 för 16GB iTouch (som en på jobbet kallar den) om den hade haft en ordentlig ljuddel. Det är ju inte bara volymen utan även avsaknaden av EQ som drar ner betyget i botten vad det gäller ljudet.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-01-07 20:05

Jag håller med till fullo. Funderar på att köpa Touch men som sagt ljudet.......... Jag skulle själv vara beredd att betala ytterligare en tusenlapp om man slapp volymbegränsningen och fick en "bra EQ"

1
Bevaka tråden