- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
En del av minns säkert tråden Du har nog sålt flest Xserve i landet där jag berättade om mina importäventyr.
Häromdagen fick jag ett nytt mail från grabbarna i USA: "Vi har fått in några hundra Xserve G5 ytterligare - du kan få kanonpris men du måste köpa minst fyra pallar". Fyra pallar innebär ungefär 1.6 ton servrar!
Jag vågar nog inte köpa in så många för att lägga på lagerhyllor utan då borde man försöka hitta ett gäng intresserade via exempelvis 99.se och göra en nettoförsäljning för dom som kan tänka sig att förhandsboka & betala sin server.
Precis som tidigare är det:
- Xserve G5 2x2.0 GHz
- 80GB 7.200rpm hårddisk
- 1GB RAM
- Mac OS X Server 10.3 10-user license
...jag tänkte ta 7.996kr per server om man förhandsbokar server och betalar nästa vecka. Leverans sker med flygfrakt och beräknas landa 29/1 (v5) i Stockholm.
Vad tror ni? Kan det bli något? Alla kan väl knappast behöva Intel processorer för en server? Det hade iofs varit trevligt med 10.5 Server licenser!
Man vet att man är storkonsument när man mäter datorerna i ton istället för antal.
Kul tillfälle men kännt väl dyrt? Antar att det är exklusive moms också.
Har inte så stor koll på xserve men ska väl vara reg-minnen och så?
Har de inbyggda raidkort? Behöver man inte raid och den bandbredden så är nog mac mini mer prisvärt som server,
Kul tillfälle men kännt väl dyrt? Antar att det är exklusive moms också.
Har inte så stor koll på xserve men ska väl vara reg-minnen och så?
Har de inbyggda raidkort? Behöver man inte raid och den bandbredden så är nog mac mini mer prisvärt som server,
För att vara Xserves är det sjukt billigt - är lite svårt att jämföra med en Mac mini som är byggd för något helt annat med helt andra komponenter och uppbyggnad.
Om man ska köra en hemmaserver under TV:n så är Xserve helt fel. Om man ska ha en företagsserver är Mac mini helt fel
Jag tycker det låter intressant, men dock dyrt. En Intel-mac mini har mer prestanda och billigare ram. Betala för driftsäkerhet kanske, men nja, 8k + (moms?) och då ingår bara Panther Server. Det är 5k för Leopard-licens att köpa också.
Jag tycker det låter intressant, men dock dyrt. En Intel-mac mini har mer prestanda och billigare ram. Betala för driftsäkerhet kanske, men nja, 8k + (moms?) och då ingår bara Panther Server. Det är 5k för Leopard-licens att köpa också.
Vi har testat att köra Mac mini:s som servrar under ett par år nu och dom är på väg ut en-efter-en faktiskt. Dom är inte byggda för serverbruk helt enkelt - särskilt inte i rackmiljö.
Även om processorn i en Intel Mac mini faktiskt är snabbare så finns det väldigt många andra saker som gör en Xserve bättre som server, tror inte jag behöver gå igenom det här
Jag kan köpa in Mac OS X 10.5 Leopard licenser från USA för ca 2950kr ser det ut som. För den som vill ha maskinen för webbanvändning med exempelvis Apache, PHP, MySQL och "iDisk" med AFP så duger 10.3 bra.
Eh. Billigare minne? Sure. Bättre prestanda? Ptja, det beror nog på vad man mäter. En Xserve G5 pallar nog betydligt mer än en Mac mini.
Jag skulle aldrig få för mig att köra en Mac mini som server annat än som småskalig hemma-server.
Eh. Billigare minne? Sure. Bättre prestanda? Ptja, det beror nog på vad man mäter. En Xserve G5 pallar nog betydligt mer än en Mac mini.
Jag skulle aldrig få för mig att köra en Mac mini som server annat än som småskalig hemma-server.
Självklart är det kvalitetsskillnad och ja, som seriösa servrar duger nog inte Mac Mini. Men 8k för en 3-4 år gammal server. Framförallt om den redan har används, vilket jag inte vet om den gjort eller inte dock.
Jag kan tänka mig att många kan vara intresserad av en Xserve som en privat server, och en sådan kan faktiskt ersättas av en Mac Mini. Men då måste priset vara rätt också, detta är ju inget scenario man behöver en jätte driftsäker maskin och heller inte separata ata-bussar för diskarna osv. Inte heller ECC REG-minnen för den delen.
Hade det varit XRaid - så hade du haft köpare snabbare än snabbt här...
Det finns inget som heter XRaid
Menar du Xserve RAID - ett diskkabinett för 14 diskar med fiberanslutning (ingen server)?
Det finns inget som heter XRaid
Menar du Xserve RAID - ett diskkabinett för 14 diskar med fiberanslutning (ingen server)?
Japp. Just en sån. En sådan för samma pris, t o m med tomma diskar (bara vagga) så hade jag köpt flera stycken med servrar, hur gammal modell den än vore...
W
Japp. Just en sån. En sådan för samma pris, t o m med tomma diskar (bara vagga) så hade jag köpt flera stycken med servrar, hur gammal modell den än vore...
W
Jo - man hade nog kunnat sälja 50st för 20.000kr/st också
En Xserve låter jättemycket så det är inget för hemmabruk - tro mig. Min flickvän intygar
Som jag nämnde i första inlägget har ungefär 50st Xserves fått nya ägare under senaste året och 100% har gått till små & medelstora företag.
En Xserve låter jättemycket så det är inget för hemmabruk - tro mig. Min flickvän intygar
Beror på hur bra man isolerar sitt serverrum från resten av lyan. Vänner till mig, som vacum, har ett dedikerat rum med servrar, tror inte en Xserve skulle göra allt för stor skillnad i väsnandet...
Beror på hur bra man isolerar sitt serverrum från resten av lyan. Vänner till mig, som vacum, har ett dedikerat rum med servrar, tror inte en Xserve skulle göra allt för stor skillnad i väsnandet...
Haha - dedicerat serverrum i lägenheten
Får man fråga varför? Finns det någon vettig anledning för en vanlig människa att ha ett rum med servrar i sin boning, såvida man inte är egenföretagare?
Får man fråga varför? Finns det någon vettig anledning för en vanlig människa att ha ett rum med servrar i sin boning, såvida man inte är egenföretagare?
Om man har det som hobby? Och driver lite eget på sidan om kanske.
Jag kollar med ett par gamla kunder som sitter med G4 Xserves om detta kan vara intressant.
En kund sa "Håller priset är det bara att beställa".
Ett tillägg till Mac mini vs Xserve diskussionen. Imorse kraschade hårddisken på en kunds Mac mini i racket. Tredje 2.5" disken vi byter så här långt - har haft noll diskproblem på Xserve diskarna så här långt trots att vi har dubbelt så många Xserve som Minis.
Finns en poäng att köra 3.5" Raptor diskar istället för Apples 2.5" diskar
Finns en poäng att köra 3.5" Raptor diskar istället för Apples 2.5" diskar
jo, jag tycker att hårddisken är minins största(!) nackdel - även för desktopanvändning.
(andraplats: för få minnesplatser.)
Jag lade order igår och hoppas på att göra klart detaljerna på måndag. Då återkommer jag till alla som kontaktat mig och lagt order på Xserves
Tur att det inte var min Mini då igen, den är ju en av de tre som vi bytte hårddisk på men det löste sig ju fint till slut, tack Gode Gud för backuper och Mantarays/Martins snabba service..
Jag nappade på detta erbjudande direkt och är grymt sugen på att få hem den! Förutom ett nytt hem för alla mina siter nytta- och nonsensbetonade siter (ca 12 totalt öppnade och inte helt färdiga) funderar jag och eventuellt med någon annan att erbjuda hosting med FileMaker Server 9 Advanced. Den har bra stöd för direkt webbpublicering, man kan använda MySQL-data direkt i sin FM-lösning och förstås, man kan använda PHP för skräddarsydd webbpublicering av FM-databaser om den direkta webbpubliceringen inte går tillräckligt långt. Vi får se hur det blir med det...
Angående Mini vs Xserve. Om man stoppar in 2 eller 3 GB minne och en 2.5" server disk så borde den klara av det mesta. Hitachi's E7K100 är en 7200vars hårddisk som är designad för dygnet runt körning och används tex i HP's Proliant Servar som kör 2.5" diskar nu.