CPU frekvensen är sällan linjärt proportionell mot prestanda. Det beror ju självklart på vad man bearbetar. Men det mesta i en dator handlar ju om att flytta flytta något från ett ställe till ett annat, ibland kan någon beräkning behövas också. Så det som är mest avgörande är hur snabbt man kan få data att flöda, och hur mycket man kan parallellisera algoritmer.
Utan att kunna detaljerna om Intels arkitektur är det nog en rejäl skillnad i minnes bussar/hantering mellan en dual-core och en P4, och eventuellt även hur mycket processorn kan göra parallellt. Förutsatt att Emulator X2 är kompilerat olika (eller använder platforms anpassade libbar eller dll:er är det kanske på PC:n) beroende på vilken CPU man kör på och optimerad så kan det bli rejäla skillnader.
Den absolut största vinsten i prestanda gör man oftast genom att skriva algoritmer som är anpassade för platformen. VST pluggar borde ha nytta av flera CPU:er/kärnor mer än hög frekvens. Gäller nog all ljudproduktion som inte är enkanlig
Men frågan från början om hur mycket skillnad det är på 2.0 och 2.4 GHz när det gäller ljudproduktion så är det tveksamt om det ens finns någon mätbar skillnad. Det handlar nog om det som PF sa i början, millisekunder när man exporterar ner ett projekt etc.