Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopia av OSX men Linux ??

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hör du till dom som kollar lite nyfiket på olika Linuxdistrubutioner men tycker att OSX är bra mycket snyggare... hittade en lösning som jag tänker testa på Ubuntu, här är en variant:

http://www.gnome-look.org/content/show.php/Mac4Lin+ver.0.4+GTK+Icon+Theme?content=72000

Deras sida finns här:

http://sourceforge.net/projects/mac4lin

Utsagt mål är: The goal of this project is to bring the user interface of Mac OS X (newest version being 10.5, Leopard) to GNU/Linux and UNIX-System like Operating Systems. The project is built for GTK -- Anirudh Acharya (a.k.a infra_red_dude) Developer, Mac4Lin

• Medlem
  • 2008-01-09 11:45

Det här är en anledning så god som någon att ogilla open source. Det finns mycket som är bra, men innovationsnivån ligger alldeles för ofta på en kriminellt låg nivå. Jag menar ... det här är ju kriminellt.

"Think different" - Yeah, right ...

Ursprungligen av stfm:

Det här är en anledning så god som någon att ogilla open source.

Mjae, det här har väl inget att göra med Open Source egentligen. Samma "fenomen" finns även för t ex WindowsBlinds till Windows, som är en helt stängd produkt.

• Medlem
  • 2008-01-09 12:00
Ursprungligen av irrelogical:

Mjae, det här har väl inget att göra med Open Source egentligen. Samma "fenomen" finns även för t ex WindowsBlinds till Windows, som är en helt stängd produkt.

Jag tänkte inte bara på smink, utan även innehåll. Open Office t ex är väl inte direkt en ny produkt? Som originalet, fast sämre, verkar vara ledstjärnan.

Ursprungligen av stfm:

Jag tänkte inte bara på smink, utan även innehåll. Open Office t ex är väl inte direkt en ny produkt? Som originalet, fast sämre, verkar vara ledstjärnan.

Nu generaliserar du iofs, men jag förstår vad du menar. T ex Transmission och Adium är i mina ögon bra exempel på nytänkande inom Open Source. Men vi ska nog inte gräva ner oss i sånt för mycket, snart lär vi få en hink med moderatorer över oss.

• Medlem
  • 2008-01-09 12:52

Nu generaliserar du iofs, men jag förstår vad du menar. T ex Transmission och Adium är i mina ögon bra exempel på nytänkande inom Open Source. Men vi ska nog inte gräva ner oss i sånt för mycket, snart lär vi få en hink med moderatorer över oss.

Det finns många bra teknologiska innovationer inom Open Source. Men inte lika mycket som implementeras i en direkt användbar produkt. Dessa två är exempel på något som funkat hela vägen, men det är ju ganska små program. Problemet är säkert att många tröttnar/inte hinner när de får ett bra jobb.

Open Source är väldigt bra när det fungerar som det är tänkt. Man bygger vidare på tidigare projekt, och hittar nya användningsområden. Det jag tycker är direkt tråkigt är när folk gör "en implementering av XXX", och presenterar en sämre variant av något som finns till Windows eller Mac. Det vinner ingen på.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 15:18

Nej, faktum är hur mycket jag än hatar mig själv för att jag erkänner det men MS är mer innovativ än dagens open source. Tittar man på linux så ser man att man efterapar vad etablerade företag redan tagit fram. Tecknist sett de kanske gör det bättre än de etablerade företagen.

Men det är företagen som Apple och andra som är innovativa.

Orsaken till att det är så är enkel. Företagen betalar löner. De som är innovativa i linux miljö har både för mycket pengar och tid. Något som är rätt ovanlig kombination.

Så även om jag gillar Open Source så är det sällan innom denna sector som nyheter presenteras.

Ursprungligen av juanito:

...
Men det är företagen som Apple och andra som är innovativa.

Orsaken till att det är så är enkel. Företagen betalar löner.
...

Menar du att t ex Red Hat, IBM och Sun inte betalar sina anställda då de skriver öppen källkod?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-09 12:48

Visst "ser det ut" som OS X, typ. Eller det ser ut som en halvtaskig designer försökt att kopiera de allra mest uppenbara design-attributen ur OS X. På något vis har de lyckats att fullständigt få bort känslan av elegans.

Och i övrigt är det lika användarfientligt som fönsterhanterare i Linux är annars.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 15:22

Och vad gäller Adium så är ju ichat mer innovativt eller MSN Messenger

Men att folk försöker efterlikna redan befintliga produkter/lösningar/designer har inget med specifikt Open Source att göra, det var det jag menade. Sen att många Open Source-lösningar är gjorda för att efterlikna en redan befintlig lösning är en helt annan sak.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 16:52

Nyfiken på en sak..
Hur är det med rättigheterna kring utseendet hos Mac OS X?
För liksom på de bilderna som Olle@mac la in så syns det ju tydligt att många delar av operativsystemet är taget direkt från OS X. Såsom ikoner och liknande?

Som sagt, bara nyfiken på hur saker och ting är och med tanke på hur Apple jagar de som verkar använda sig av deras produktnamn (domäner med iphone i namnet) t.ex.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-09 16:56

Det finns obegränsat med exempel på Open Source-utvecklad, mycket bra server-mjukvara (inkl diverse command line tools). Det finns extremt få exempel på bra Open Source-utvecklad Desktop-mjukvara.

Det hela har sin naturliga förklaring. Open-Source folk är generellt sett programmerare, inte designers.

http://www.taimila.com/?q=node/11
Denna använda jag på pcn när man hade ubuntu på den. men när man köper en mac och använder osx får man en sån "känsla" att använda det riktiga.
som att köpa en bra rolexkopia. den ser äkt ut, fungerar bra men man får ändå inte den dära "känslan"

• Oregistrerad
  • 2008-01-09 18:27
Ursprungligen av Ipod_Lover:

http://www.taimila.com/?q=node/11
Denna använda jag på pcn när man hade ubuntu på den.

Och det här är Adiums feta kusin?

1
Bevaka tråden