Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook strejkar. Hjälp!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBook startar upp men det ända som finns på skärmen är skrivbordsbilden och en liten snutt av menyn (spotlightikonen). När jag går över spotlightikonen med cursor så dyker badbollen upp och snurrar. Vad kan ha hänt? Vad finns att göra? Hjälp! Snälla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 00:29

Kan du skriva lite mer? Systemversion, vad du gjorde innan den började bråka osv.

10.4.10. Skulle åka hem från jobbet. Hade några program öppna. Tror det var Acrobat, InDesign, Firefox, iCal och något mer. Kanske något dokument öppet. Hade extern skärm kopplad till datorn. Internet via Airport. Ansluten till en G5a för att komma åt en extern FW-hårddisk.

Gjorde sedan som jag brukar, slog igen locket (trodde den gick i vila) och åkte hem. När jag kom hem och efter några timmar skulle ta upp datorn ur väskan så kände jag att den var så varm. Lyssnade på den och hörde att den inte gått i vila. Lampan pulserade inte. Fällde upp locket. Datorn slocknade. Slog på den igen och då startade den upp men som jag skrev i första inlägget så uppenbarar sig endast skrivbordsbilden och en liten snutt av menyn med spotlightikonen. Går jag över med pekaren så dyker en snurrande badboll upp. Har inte testat att slå på datorn nu på morgonen. Ska göra det nu. Ett ögonblick.

Slog på datorn nu och det är ingen förändring. Själv tror jag att det kan ha att göra med att jag inte kopplade ner anslutningen till G5an innan jag slog igen locket och åkte hem från jobbet. Vad tror ni det kan vara för knas? Vad kan jag göra?

Det är fixat! Startade upp datorn i Säkert läge och det funkade fint. Sedan gjorde jag en normal start och nu är man på banan igen. Tack Acke för att du tog dig tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 09:30

Skönt

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-09 18:13

hijack!
min macbook dog nyss.
först fick jag meddelandet om att jag måste starta om datorn. när jag startade om datorn fastnade den på den gråa skärmen, så jag startade om igen. sedan dess varierade den lite mellan att ingenting händer förutom att hårddisken och vilolampan går igång och att surrljudet hakar upp sig men inget annat händer. nu verkar det bara bli det förstnämnda.

jag har testat alla trix på apples felsökningssida.
det är en vit med superdrive, jag har 10.5, jag installerade firmwareuppdateringen för några timmar sen och logikkortet byttes för tre dagar sen.

någon som råkat ut för samma problem och har en lösning? annars får jag lämna in den igen, garantin gäller som tur är fortfarande

tack på förhand

edit:
vid ett tillfälle började vilolampan blinka regelbundet.
den tar inte emot skivor som jag försöker mata in heller

Senast redigerat 2008-01-09 18:27
1
Bevaka tråden