Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth till talkbox?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-10 21:40

Har talkboxat ungefär ett år nu och känner att jag behöver ett passande klaviatur till pratlådan när jag flyttar på mig. Har använt min JD-800 och den fungerar klockrent, men den är helt enkelt för stor och tung att ha med sig (15 kg).

Jag vill ha något med roland-pitch-joystick (som JD-800), 4-5 oktaver (anslagskänslighet är inget krav) och som väger så lite och tar så lite plats som möjligt. Synthen ska bara användas till sågtandsljud så ljuddelens kvalité och funktioner är inte sådär jätteviktiga.

Jag spanade in Roland Alpha Juno-1 - den verkar perfekt! Den väger en tredjedel av JD-800an, har 4 oktaver, pitchjoysticken som jag vill ha och sågtandsljud kan den absolut göra.

Någon som har något annat förslag (billigt helst)?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-10 21:46

DX100 är ju "the" talkboxsynth... själv använder jag min microkorg, har bara inte orkat sätta mig in i dx editeringssystem.

  • Medlem
  • 2008-01-11 12:00

DX100 & microkorg har ju sånna där minitangenter. DO NOT WANT

...och ingen av dom har joystick

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-11 13:58

det har du förstås HELT rätt i :">

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-11 14:02

Korg Poly-800? Skitbillig men den kan göra sågtänder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 17:57

Vad innebär talkbox?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-11 19:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 12:09

OMG det där var den bästa youtuben jag har sett! Den där livespelningen hade _allt_

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-01-11 20:45

Gäller inte samma princip med talkbox som vocoder ungefär? Med vocoder så ska det vara ett rikt spectra som går in. Är det inte samma sak med en talkbox att det ska vara ett rikt spectra in i munnen så att alla formanter fylls ut ordentligt?

Har inte DX100 en storebror också med fullstoratangenter? DX21? Orkar inte googla nu...

I princip så borde det väl egentligen räcka med en 2 osc synt med octaverade sågtänder för att fylla ut ordentligt iofs för vad som ryms i vår munhåla...nu när jag tänker efter...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-11 21:50
Citat:

Har inte DX100 en storebror också med fullstoratangenter? DX21? Orkar inte googla nu...

jepp, finns både 21 & 27 men de väger också en hel del. kanske inte 15 men... yamahaplåt.

poly800 har väl inte portamento? (har för mig det...) det vill man nog ha till talkboxing. Eller jag vill, fast nu är det ju iofs inte jag som letar

  • Medlem
  • 2008-01-12 01:02

Har kollat in både Poly-800 och de mindre DX-modellerna.

Poly-800 verkar vara ett smart alternativ. Går på batterier, hyfsat lätt, stora tangenter och en bra synth som man kan ha till annat än talkbox om man skulle vilja det. Portamento är inte så jätteviktigt faktiskt, jag använder det ytterst lite för det låter ofta för tillgjort och 'synthigt'. Poly800ans joystick kanske är lika bra som rolands, vem vet

DX:arna verkar lite tunga (jag vet inte, men de verkar det). Och dom har inte någon joystick

  • Medlem
  • 2008-01-12 14:42

Oh yes, Zapp & Roger var ju anledningen till att jag började talkboxa överhuvudtaget. Så jäkla fonkey

Har övat i mer än ett år nu och börjar bli riktigt grym

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-29 00:01
Ursprungligen av VCO:

Oh yes, Zapp & Roger var ju anledningen till att jag började talkboxa överhuvudtaget. Så jäkla fonkey

Har övat i mer än ett år nu och börjar bli riktigt grym

Vilken talkbox är det du använder?

  • Medlem
  • 2008-03-29 00:33

Rocktron Banshee. Faktiskt inte alls dum

Hittade du någon ny klav? Skulle en JX-305 passa?

  • Medlem
  • 2008-03-29 11:50

Nja, jag släppte hela grejen och kör med min JD-800. Om jag ska nånstans har jag min Virus Indigo (visserligen ingen joystick, men hyfsad pitch bend och mod wheel) och den kan jag bara ta under armen

ARP2600 med 3620 duoklav, blir så köttigt och rått med lite fjäderreverb på in i munnen, Mums... Smakar förträffligt! Men, billig.. Eh.. Det beror ju på vad man tycker är dyrt?... Hmm... O:-)

En Moog Little Phatty då? Okej, den har inga pinnar att dra i, men det tar den väl igen i form af funkabillitet?

Altså en poly800 till en talkbox skulle jag nog inte välja. Finns det nån mer fadd synth? Den spretar ju inte alls, bara en massa snällt tråktuteri. Nä en alpha juno eller en dx27 hade varit bättre.

Korg Micro-X
Korg R3
Nord Lead

Ja, Poly-800 är tråkigheten syntifierad.

1
Bevaka tråden