Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upptäcka SMB shares utan Windows maskin i nätet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-10 01:54

Jag har en MacBook Pro (10.5.1)i ett nät med ett par PC burkar och två standalone nätverksdiskar som bägge kör SMB. Nu verkar det som jag inte får upp diskarna i DELAT i Finder om inte någon XP maskin är igång. Någon som sett det här tidigare ??

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-01-10 10:40

Hmm, vilken produkt/programvara är dina nätverksdiskar? För kör dom något Linux/BSD-aktigt så är det ju mycket troligt att det är Samba. Och det är min erfarenhet att dom dyker upp under DELAT. Och det i ett garanterat Windows-fritt nätverk.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-10 10:56

Troligen är det SAMBA eftersom att bägge produkterna (DLINK DNS-323 och en taiwanesisk produkt kallad Argosy) kör EXT2 eller 3.

Jag är inte heller säker på sambandet men det finns en viss misstanke om att Mac:en i alla fall hittar diskarna snabbare om det finns en PC med. PC;n hittar i princip alltid diskarna vid boot medan det varierar på MBP:n.

Jag är ingen fena på SMB så frågan är om det är servern (disken) som talar om att den finns eller om det är clienten (datorerna) som går ut och frågar vilka servrar som finns.

problemet kan vara att diskarna har lägre prioritet som master än klienterna och när då du har igång en klient så agerar den master när den stängs av så hittas den inte då görs en vanlig sökning som windows 98 och tidigare gjorde, dvs. utan direkterande master.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2008-01-12 00:09

Kan bekräfta problemet

Jag har inte lösningen men kan i alla fall bekräfta att jag har precis samma "problem". Blandar Macar och Windowsburkar. När inga Win är igång får jag ibland köra "gå till server" för att hitta min DNS-323, mina alias upphör att fungera.
mvh

• Medlem
  • Mölndal
  • 2008-01-12 00:19

Förresten ...

DNS-323 kör Samba. Jag har flera gånger upplevt att Mac inte trivs med SMB när protokollet körs under Linux. Har som fil-server provat många olika Linux-distar på olika burkar, inkl Mac Mini, och har med Mac (Tiger(Mini G4) och Leopard(MacBook)) fått dåliga överföringshastigheter jämfört med Windowsburkar mot samma servrar.

om man ska köpa en nätverksdisk kolla så den stödjer CIFS mycket bättre allround stöd än SMB vad jag förståt.

1
Bevaka tråden