Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få telefonen att alltid vakna i Springboard?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet inte hur jag skulle förklara rubriken riktigt

Tex, när man går in på sms och sedan låser telefonen och sen när man senare låser upp den så startar den i sms menyn.
alltså när man låser upp telefonen så startar den där man var sisst.
Jag tycker att det är ett mycket iriterande problem, går det att fixa?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-10 18:24

Jag vet inte om det är 1.1.2, men min funkar så som du beskriver. Eller vill du starta i Springboard? Frågan är lite luddig.
Själv skulle jag föredra att starta i Springboard.

Ja, jag vill att den alltid startar i springboard. Det gör den icke.

• Medlem
  • 2008-01-10 19:31
Ursprungligen av brainstorm:

Vet inte hur jag skulle förklara rubriken riktigt

Ändrar rubriken en aning.

Jag tycker egentligen att det är ett normalt beteende. Om man släpper idén om att det är en telefon som de andra tillverkarna har definierat begreppet, och i stället jämför den med sin mac (jag antar att det är samma sak med en pc) så ärä det naturliga att datorn/telefonen vaknar där den somnade.
Jag skulle bli galen om min dator alltid återvände till Finder när den gick i vila eller när skärmsläckaren gick igång.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-12 10:01

När jag slår igång telefonen så vill jag i 99 fall av 100 inte använda samma app som jag använde innan jag slog av den. Detta är väldigt tydligt när man låser upp den efter ett samtal, då man plötsligt är inne i contacts tex.
På datorn är det givetvis annorlunda. Där vill man hamna där man var.

• Medlem
  • 2008-01-12 11:10

Att det är är så är en sak. Varför är en annan. Varför vill du inte tillbaka till där du var? Varför vill du till Springboard i telefonen men inte i datorn?

• Oregistrerad
  • 2008-01-12 12:08

I datorn kommer du ju till ett smörgåsbord av alla dina applikationer som är igång, men oavsett så kommer du ju fortfarande till "skrivbordet". I iPhone kommer du inte tillbaka till "skrivbordet" om du inte lämnade telefonen där (och inte alltid ens då), utan är "låst" inne i ett program. Man lämnar ju inte direkt sin dator inne i typ WoW om man inte har planerat att komma tillbaka dit när man sätter sig igen..nä du går ut i skrivbordet och sen lämnar datorn.

• Medlem
  • 2008-01-12 17:23
Ursprungligen av imported_cruZZade:

I datorn kommer du ju till ett smörgåsbord av alla dina applikationer som är igång, men oavsett så kommer du ju fortfarande till "skrivbordet". I iPhone kommer du inte tillbaka till "skrivbordet" om du inte lämnade telefonen där (och inte alltid ens då), utan är "låst" inne i ett program. Man lämnar ju inte direkt sin dator inne i typ WoW om man inte har planerat att komma tillbaka dit när man sätter sig igen..nä du går ut i skrivbordet och sen lämnar datorn.

Jag tolkar det som att du håller med mig.

• Medlem
  • 2008-01-12 21:22

I datorn kommer du ju till ett smörgåsbord av alla dina applikationer som är igång, men oavsett så kommer du ju fortfarande till "skrivbordet".

Nu fattar jag inet vad du menar. Man kommer till skrivbordet om man lämnar datorn vid skrivbordet. Inte annars.

I iPhone kommer du inte tillbaka till "skrivbordet" om du inte lämnade telefonen där (och inte alltid ens då), utan är "låst" inne i ett program. Man lämnar ju inte direkt sin dator inne i typ WoW om man inte har planerat att komma tillbaka dit när man sätter sig igen..nä du går ut i skrivbordet och sen lämnar datorn.

Du beskriver samma beteende för iPhone som för datorn. Om du lämnar den (trycker på Powerknappen) i Mail kommer du tillbaka till Mail. Vet du att du är klar med Mail trycker du på Home.
Exakt samma sak gäller när man har ringt en kontakt från Contacts.

Ni som tycker att det är fel utgår från hur andra mobiltillverkare har lagt upp sina OS. Det är lika fördomsfritt tänkande som att förvänta sig att MacOS ska bete sig som WIndows.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-12 21:30
Ursprungligen av Baron:

Exakt samma sak gäller när man har ringt en kontakt från Contacts.

När du blir uppringd och låser upp efter att ha talat klart, så har du Recents/Contacts/Keypad osv på skärmen.

Ursprungligen av Baron:

Ni som tycker att det är fel utgår från hur andra mobiltillverkare har lagt upp sina OS. Det är lika fördomsfritt tänkande som att förvänta sig att MacOS ska bete sig som WIndows.

Nej, jag utgår från hur jag vill ha det, inget annat. Fördomsfritt tänkande vore att acceptera att alla inte tycker om samma saker.

Sen, hur du lyckades styra detta till en grej mellan Mac/Windows har jag ingen aning om. Bör vara någon sorts rekord.

• Medlem
  • 2008-01-12 21:35
Ursprungligen av wat:

När du blir uppringd och låser upp efter att ha talat klart, så har du Recents/Contacts/Keypad osv på skärmen.

Nej, jag utgår från hur jag vill ha det, inget annat. Fördomsfritt tänkande vore att acceptera att alla inte tycker om samma saker.

Sen, hur du lyckades styra detta till en grej mellan Mac/Windows har jag ingen aning om. Bör vara någon sorts rekord.

BS. Det handlar inte om Mac vs Windows, jag kunde lika gärna ha skrivit Volvo och Saab. Det är lite illvilligt att ta fasta på en irrelevant formulering och vända det till en mac-pc-diskussion.

Vi kan spalta upp vad du skriver och bena ut vad som är fördomfritt och inte, men det får i så fall bli i en annan tråd.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-12 12:37

Jag vill till Springboard för att det är där jag startar det program jag vill använda. På datorn kör jag många saker samtidigt och kan direkt välja vad jag ska göra. Har iofs alltid datorn igång..

Vad är problemet? Om jag vet att jag vill starta där jag var sist trycker jag bara powerknappen. Skulle jag känna mig klar med det jag gjort trycker jag istället bara homeknappen sen powerknappen. Det är ju ett snabbt och enkelt sätt att lösa problemet på.

/Jacob

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-12 19:36
Ursprungligen av wat:

När jag slår igång telefonen så vill jag i 99 fall av 100 inte använda samma app som jag använde innan jag slog av den. Detta är väldigt tydligt när man låser upp den efter ett samtal, då man plötsligt är inne i contacts tex.

Ursprungligen av FillilutteN:

Vad är problemet? Om jag vet att jag vill starta där jag var sist trycker jag bara powerknappen. Skulle jag känna mig klar med det jag gjort trycker jag istället bara homeknappen sen powerknappen. Det är ju ett snabbt och enkelt sätt att lösa problemet på.

/Jacob

Du förstår nog inte problemet.

Precis!
Tryck för fan på homeknappen om det ärdär ni vill avsluta er session.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-12 19:38
Ursprungligen av theplague:

Precis!
Tryck för fan på homeknappen om det ärdär ni vill avsluta er session.

Svara för fan inte på inlägg om du inte läst diskussionen och förstår. Ingen har väl talat om att avsluta någon session, eller? Du tillför inte särskilt mycket.

• Medlem
  • 2008-01-12 20:41

Tagga ner nu.

Admin

• Medlem
  • 2008-01-12 20:42

Ingen har förklarat vad som utgör ett problem. Kan vi inte få en förklaring?

• Medlem
  • Lund
  • 2008-01-12 21:23

Varför slutar ofta trådar på detta sätt här. Inget svar på frågan, går det eller inte, utan en utdragen diskussion hurvida funktionen/inställningen är idiotisk eller ej, om frågeställaren är helt väck och inte borde få äga en Apple telefon.

Vad jag vet kan man inte få till detta i 1.1.1. Eventuellt skulle man kunna pilla runt bland systemfiler och annat men det är långt från min kompetens. Kan inget om sådant vad gäller OS X eller varianter av det.

/s

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-12 21:24
Ursprungligen av sickan:

Varför slutar ofta trådar på detta sätt här. Inget svar på frågan, går det eller inte, utan en utdragen diskussion hurvida funktionen/inställningen är idiotisk eller ej, om frågeställaren är helt väck och inte borde få äga en Apple telefon.

/s

Precis.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-12 21:23
Ursprungligen av Baron:

Ingen har förklarat vad som utgör ett problem. Kan vi inte få en förklaring?

Problemet är att det inte går att ställa in telefonen att återgå till Springboard, istället för att stanna i senast använda applikation, när man slår på den.
För vidare förklaring, se vad jag skrivit tidigare.

Det verkar som att några tar det personligt? Är det någon, eller kanske rent av flera här, som skrivit mjukvaran till iPhone?
Det handlar om en fråga, rakt ut i luften, av Brainstorm. Han tycker till och med att det är "ett mycket irriterande problem". Sen är det ovidkommande vad folk anser är normalt. Vi är två som upplever det som någonting negativt och undrar om det går att lösa.

• Medlem
  • 2008-01-12 21:26

Vill du fimpa diskussionen är svaret "nej", och du kan sluta läsa här.

Vill du i stället lära dig nåt och kanske ta del av andras erfarenheter kan du vara lite öppen för att andra kanske har förstått poängen med hur det fungerar. Om du tar in det och tar ställning är jag nöjd. Vad du sedan tycker är din ensak.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-12 21:32
Ursprungligen av Baron:

Vill du fimpa diskussionen är svaret "nej", och du kan sluta läsa här.

Vill du i stället lära dig nåt och kanske ta del av andras erfarenheter kan du vara lite öppen för att andra kanske har förstått poängen med hur det fungerar. Om du tar in det och tar ställning är jag nöjd. Vad du sedan tycker är din ensak.

Var det riktat till mig?

• Medlem
  • 2008-01-12 21:38
Ursprungligen av wat:

Det handlar om en fråga, rakt ut i luften, av Brainstorm. Han tycker till och med att det är "ett mycket irriterande problem". Sen är det ovidkommande vad folk anser är normalt. Vi är två som upplever det som någonting negativt och undrar om det går att lösa.

Ursprungligen av wat:

Var det riktat till mig?

Ja. Du verkar vilja ignorera en tänkbar förklaring till hur det fungerar.

• Medlem
  • 2008-01-12 21:28

När ska telefonen återgå till Springboard?
När man själv har tryckt på Power?
När telefonen har somnat själv?
När man "lägger på" efter ett samtal?
När man har skickat ett mail?
När man har skickat ett SMS?
...

Hur skulle funktionen se ut?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-12 21:31
Ursprungligen av Baron:

När ska telefonen återgå till Springboard?
När man själv har tryckt på Power?
När telefonen har somnat själv?
När man "lägger på" efter ett samtal?
När man har skickat ett mail?
När man har skickat ett SMS?
...

Hur skulle funktionen se ut?

När man slår på den.

• Medlem
  • 2008-01-12 21:39
Ursprungligen av wat:

När man slår på den.

Skulle det ske även när telefonen har somnat av sig själv? Om man är mitt i ett Mail tex.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-12 21:49

1. Jag ignorerar ingen förklaring till hur det fungerar. Jag ser mycket väl hur det fungerar, men jag är inte nöjd med hur det fungerar. Jag kräver inte att alla ska rätta sig efter hur jag vill ha det, utan jag undrar om det finns nån lösning för mig, på min telefon.

2. Eftersom jag inte har ställt in min telefon så att den somnar av sig själv, så kan jag inte svara på den frågan.

3. Nu ska jag ut och ta en pilsner och kan tyvärr inte fortsätta diskussionen idag. Ha en trevlig lördagkväll så ses vi imorrn!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-12 23:21

Ni pratar inte om samma saker....
När jag själv använder telefonen kan jag förstås avsluta med Home-knappen. Men det är inte det saken gäller!

När jag har avslutat med Homeknappen befinner sej iPhone i Springboard. Sedan somnar den, alternativt söver jag den med Powerknappen.
Någon ringer mej, jag svarar och sedan avslutar samtalet, iPhone går automatiskt direkt till vila.
När jag sedan väcker den befinner den sej i Telefonapplikationen, inte i Springboard! Det är det frågeställaren menar, kan man få den att alltid starta i Springboard när den vaknar, även om man har tagit emot ett samtal?
Jag vill gärna ha det så, så nu är vi tre (minst).

• Medlem
  • 2008-01-13 00:02

Jag tror att svaret är nej. Och det är ändå i princip samma sak som det förlopp jag beskriver.

1. Jag vill ringa.
2. Jag startar programmet "Telefon" (eller vad det heter).
3. Jag ringer.
4. Jag pratar.
5. Jag lägger på.
6. Jag klickar på Home eller stannar kvar för att ringa någon annan.

1. Någon ringer mig.
2-3. Jag svarar genom att starta programmet "Telefon"
4. Jag pratar.
5. Jag lägger på.
6. Jag klickar på Home eller stannar kvar för att ringa någon annan.

Jag förstår precis varför man vill återgå till Springboard, jag ville det också, men jag har lärt mig hur det fungerar och har valt att gilla läget istf att bli irriterad.

Önskan att återgå till Springboard springer ur en ovana formulerad av de den förra generationens mobiltelefoner, som jag ser det. Jag betraktar min iPhone som en dator man kan ringa med.

Bevaka tråden