Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda text från mySQL till flash, hur?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-07 20:40

Tjena !

Jag håller på att bygga en liten hemsida till vårt UF-företag (ungforetagsamhet.se) och tänkte nu gå över till att använda databas istället för .txt-filer. Jag är dock inte helt hemma i PHP och inte alls hemma i mySQL och söker lite hjälp

Sidan jag bygger är http://www.designandadvertising.se och är byggd i flash. För tillfället laddas texten från 17 olika .txt-filer till 17 olika textfält i flash.

Jag har byggt upp en databas enlig bifogad bild, vilken innehåller följande: 'ID' och 'text'. (Vet dock inte om den är uppbyggd på rätt sätt, ?)
Koden som måste finnas i en .php-fil är vad jag förstår:

<?php
mysql_pconnect ("local", "designandadvert", "***********");

mysql_select_db ("DB");
$qResult = mysql_query ("SELECT * FROM sites ORDER BY id ASC");
$nRows = mysql_num_rows($qResult);
$rString ="&n=".$nRows;
for ($i=0; $i< $nRows; $i++){
	$row = mysql_fetch_array($qResult);
	$rString .="&id".$i."=".$row['id']."&"."&title".$i."=".$row['title']."&"."&link".$i."=http://".$row['link']."&";
}
echo $rString."&";

?>

Varje textfält måste ha en php-fil med rätt row etc.

Men nu tar det mer eller mindre slut, jag vet inte riktigt vart resten av mina uppgifter skall in i koden, så som rad (row) m.m. för att allt skall fungera.

Det kanske finns någon som skulle kunna hjälpa till lite Tack på förhand !

M v h
Isac

Skapa en php-fil som heter page.php, exempelvis.

Använd följande php-kod för att generera din SQL:
$sql = sprintf('select * from sites where id=%d', addslashes($_GET['pid']);

Och kör sedan denna SQL med mysql_query($sql);

Detta kommer ge dig en enda rad, som är den rad du söker. Vilken rad du vill ha anger du i URL:ens query-string; www.example.com/path/to/page.php?pid=5
Ovanstående exempel-URL kommer alltså att resultera i att databasraden med id nummer 5 hämtas.

Gaaalet OT, men lycka till med företagandet! Nationella mässan i Stockholm var lätt något av det roligaste jag gjort under min gymnasietid, det var helt klart värt arbetet.

1
Bevaka tråden