Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa kvalite för YouTube?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-07 15:28

Håller på med en gitarrwebsida http://spytunes.co.uk
Vi filmar och lägger upp gitarrlektioner på YouTube och organiserar klippen på hemsidan. Har inte lyckats få till filmerna så bra.

Är det någon som han koll på vilken kompressor som ger bäst kvalite när man lägger upp klippen på YouTube? Filmerna är i vanligt 3:4 format. filmat på miniDV och editerade i Final Cut Pro.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Klas

Det är jobbigt att få till snygg bild på youtube eftersom de komprimerar det själva i efterhand, så ladda upp i så bra kvalitet som möjligt i MPEG4. Filmen kommer skalas till 320x240 i Youtubes renderingsprocess och bithastigheten kommer att dras ner drastiskt.

Har ni video klar i DV-filer så tycker jag du bör prova att köra dem igenom FFMpegX i MPEG4 - 512x384 25fps i låt säga 1100 kbps. Bland "filter" bör ni välja de-interlace. Håll er under 100MB bara. Ser det fortfarande kasst ut på YT kan ni testa att komprimera i 320x240 istället.

Hoppas detta hjälper en aning.

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-09 12:59

Jag är inte bekant med FFMpegX. Det är en extern kompressor va? Borde de inte bli lite kvalitetsbortfall jämfört med om jag komprimerar direkt from Final Cut?

Har provat MPEG-4 men jag tycker filmerna blir lite "smetiga" med den. Jag håller ju på med gitarrlektioner så strängarna bör ju vara så tydliga som det går. kör nu på h.264. 1200kbps 320x240 men är inte riktigt nöjd. När man kollar på YT så verkar det som om andra lyckats få bättre kvalité än vad jag lyckas med.

Är det FFMpegX som är svaret tror du?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-09 13:31

från länktipset ovan skrivs både:

"What people tend to forget is that you are sending YouTube a master for them to compress, therefore send the highest quality you can, that fits with their limitations."

och

"Export as MPEG-4 with H.264 and set the size to 320 x 240. There is no point providing more resolution than YouTube's finished size."

Jag skulle säga att det är en bättre idé att lägga upp filmen i högre upplösning än 320x240, så kommer inte filmen se skräp ut när youtube i framtiden höjer upplösningen på filmerna. För det kommer ske, förr eller senare.

Viktigt kan vara att köra 2-pass kodning, då slipper man en del grötiga scener.

EDIT: Oj oj, extrapoäng till er! Ni har med Bowies "Starman"

Senast redigerat 2008-01-12 01:28
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 14:50

YouTube har sagt för några månader sen att dom ska öka video kvaliteten inom en snar framtid. Då ska filmer, som är uppladdade med hög kvalitet, ha mycket bättre kvalitet än nu.

//Rob

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-16 21:14
Ursprungligen av Robo-X:

YouTube har sagt för några månader sen att dom ska öka video kvaliteten inom en snar framtid. Då ska filmer, som är uppladdade med hög kvalitet, ha mycket bättre kvalitet än nu.

//Rob

wow. det är ju otroligt bra. var har du sett det? är det samma storlek på clippen ändå? spar de alla filmer som folk lägger upp så de kan komprimera om dem eller måste man ladda upp dem igen?

//klas

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 23:34
Ursprungligen av klaban:

wow. det är ju otroligt bra. var har du sett det? är det samma storlek på clippen ändå? spar de alla filmer som folk lägger upp så de kan komprimera om dem eller måste man ladda upp dem igen?

//klas

Källa. Och du behöver inte göra något så länge du laddade upp filmerna i bra kvalitet.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 16:06

Jag vet inte om detta funkar fortfarande, men kika på
http://www.squidoo.com/youtuberight

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-13 21:18

vad menas med 2 pass kodining?

Ursprungligen av klaban:

vad menas med 2 pass kodining?

Kodaren kodar videon i två omgångar, det ger bättre resultat för då kan den estimera rörelser bättre för den andra kodningsomgången. Detta är speciellt viktigt ifall man har video som ibland har mycket rörelser och ibland lite rörelser. Oftast får man en märkbart klarare bild ifall man kör med 2-pass, eller t.o.m 3-pass ifall man hittar en sådan kodare.

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-16 21:16
Ursprungligen av apple4ever:

Kodaren kodar videon i två omgångar, det ger bättre resultat för då kan den estimera rörelser bättre för den andra kodningsomgången. Detta är speciellt viktigt ifall man har video som ibland har mycket rörelser och ibland lite rörelser. Oftast får man en märkbart klarare bild ifall man kör med 2-pass, eller t.o.m 3-pass ifall man hittar en sådan kodare.

när jag kör h264 så är "multi pass" iklickat. det borde vara samma va?

//klas

1
Bevaka tråden