Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8.6 på en PB 500

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Powerbook 500, alltså inte en Ti 500Mhz, utan en riktig gammal raritet. Jag tror 500an är rätt ovanlig.
Denna dator har uppgraderats till PowerPC (603e-chipet) så den ska alltså rent teoretiskt kunna köra upp till OS 9. Men som jag har förstått det så används det gammla 040-chipet för att starta fram tills tilläggen börjar laddas då tar PPC över. Detta gör att 8.1 är max OS för mig verkar det som.

Någon som vet om det är möjligt på något sätt att få in OS 8.6 i denna maskin....Någon som kommer ihåg dessa gamla processorer över huvudtaget...

Och Ja....jag har en G4 men har faktiskt användning för 500an fortfarande (otroligt men sant).

Kör 8.6 på min 520... funkar bra, är väl bara att testa, borde fungera!

Jodå jag har provat, men om du får in 8.6 på 520 med ett gammalt 68LC040 chip så borde väl jag också kunna det. Min har ju dessutom 100 mhz PowerPC när den väl har startat upp.

Någon som har just den speciella PB 500 wPPC, och nyare system än 8.1...???

• Oregistrerad
  • 2002-03-08 02:03

Varför inte fortsätta köra 8.1, det är ju ett jättebra system?

Anledningen till att jag behöver 8.6 är en scanner-drivrutin. Jag har en Apple ColorOne Scanner 600/27. Jag tror drivrutiens nummer måste vara 4.3 till den scannern och den funkar inte på 8.1. Det finns en äldre drivis men den hittar inte scannern. Så lösningen skulle ju vara 8.6 om nu ingen vet ett sätt att få igång denna scanner i 8.1

Jag har för övrigt kollat lite på din 520, El Tollo, och är du säker på att det är 8.6 du kör. Enligt min källa (Mactracker) så borde inte det gå. Som jag har fått det förklarat så kräver 8.6 mer än en 040-processor.

Jo jag vet att det inte ska fungera igentligen, men jag kommer ihåg att jag fick igång det till slut efter mkt pillande. Ska kolla upp det hela i helgen!

[ 08 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

Kör 7.6.1 istället, kommer flyta snabbare och bättre. Om nu inte det du tänker göra på den kräver högre system.

Så skulle jag gjort i alla fall.

Glöm inte att posta tips om hur du lyckades med detta, El Tollo. Jag har också försökt att trixa in systemmappar på olika sätt. Men utan resultat.

7.6.1 kommer säkert att gå snabbt och fint, men som jag tidigare sagt så var ju hela problemet att jag behöver 8.6 för att drivrutinen ska funka.

Kolla om du kan hitta en äldre drivrutin kanske?

Men men.. vi får se vad El Tollo kommer upp med.

Det låter lite konstigt. Color OneScanner 600/27 är ju ungefär jämnårig med System 7.5.2 och 7.5.3 (vid den tiden var jag inne på en 1200/30). Har Apple verkligen släppt en drivis till den scannern som kräver 8.6? Det låter lite konstigt. Det kan inte vara så att drivrutinen inte fungerar under Mac OS 8?

Jag tycker alltså att det är märkligt, för 600/27 lanserades ju långt innan Mac OS 8.0 ens fanns. Prova först med System 7.5.5 eller 7.6.1 och se om den fungerar där. Jag kan ha fel, men jag gissar på att den inte är kompatibel med OS 8.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-03-09 12:51

Jag har en PB540c med 100 MHz 603e uppgradering. Jag har inte provat att köra nyare system än 8.1 men det borde gå, Den nya processorn ersätter den gamla helt och hållet (processorn sitter på ett litet kretskort tillsammans med 4 Mb minne. Hela det kortet byts ut).

Så skulle man testa sin Pb520 men hittade man strömadaptern? Nope! Jag är inte 100% på att det fungerar, men jag vet att jag fick det att fungera på ngt sätt, jag ska försöka hitta strömadaptern (batteriet är heldött) tror den är hos mina föräldrar.

aha..det har du rätt i Matts. Scannern är ju från 96 om man kollar Mactracker, och OS 8 kom inte förrän 97. Jag har en äldre drivis men med den funkar inget. Den drivrutin som jag vet funkar med scannern laddas inte alls in i OS 8.1. Jag ska prova min gamla drivrutin med ett system innan 8. Du kanske får rätt ändå Patrik. 7.6.1 vore ju lämpligt i så fall.
Om man nu kan hitta några gamla diskar med detta system. Någon som vet om dom finns att ladda ner gratis och lagligt. Jag menar... inte kan väl Apple vilja ha pröjs för så gamla system.

Never mind....jag hittade de gamla sytemen på Apples webbplats.

[ 10 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

Kul!

Fungerar det nu också?

Btw, var 7.6 också gratis? Hade för mig att de bara hade släppt allt upp till 7.5.5 för gratis nerladdning. Fast det kanske har ändrats nu i och med MacOS X.

• Oregistrerad
  • 2002-03-10 19:48

Just 7.6 å 7.6.1 skulle jag undvika, de är instabila. Bättre att köra 7.5.3 i så fall. 7.5.5 är jag inte så bekant med.

Jag tror inte att 7.6.1 fanns med...Det blev 7.5.3 som jag laddade ner, men har inte hunnit med att installera det ännu. Tack för tipset PF, jag tror jag testar med 7.5.3. Det blir intressant att testa FileSharing mellan OSX och 7.5.3, men det borde väl funka.

• Oregistrerad
  • 2002-03-10 20:16

> Just 7.6 å 7.6.1 skulle jag undvika, de är instabila. Bättre att köra 7.5.3 i så fall. 7.5.5 är jag inte så bekant med.

???
7.6 är superstabilt. Iaf i jämförelse med 7.5.x som var rena fyllot när det gäller stabilitet. 7.6.x är ju omtyckt just för sin snabbhet och sin stabilitet. Jag tror du bara haft osis med ditt system. 7.6:an håller jag för ett av mina absoluta favoritsystem genom tiderna.

• Oregistrerad
  • 2002-03-10 20:30

I don´t know man, jag jobbade som mactekniker då det begav sig, och innan OS8 så var det inte så kul, 7.6 å 7.61 å 7.62 kändes som tre paniksläpp, tyckte macarna hängde sig titt som tätt med dessa OS. Vi körde hellre 7.5.3 på de flesta maskinerna efter att stött på allt för mycket frysningar med 7.6.x. Det ska sägas att macarna kring den här tiden verkligen inte var kul, typ Performa å så´n sk*t... man var överlycklig om man fick jobba med en 7200 eller 7500 eller högre modellnummer. 630 var rena döden, 6200 var inte långt efter (enbart tusentals färger i originaltappning).

7.6.1 funkade mycket bättre än 7.5 för mig, ett annat plus var att TCP/IP och dylikt är mycket mer integrerat i 7.6.1.

Om du får tag på 7.6.1, testa det, ifall 7.5.5 funkar bättre så använd det istället.

Håller med: 7.6.1. var helbra, tyckte inte alls det var så pass ostabilt som vissa här tycker. Jämfört med 9:an så hängde det väl sej lika ofta ung.

I 9:an slipper man feltyp 11 i alla fall.

Haha, sant, men å andra sidan så kanske det inte ens syns vilken feltyp man har..!

MacOS 9 krashade inte så mycket för mig, det frös mest. :rolleyes:

Kör MacOS X som main system på min iBook, dock kör jag fortfarande 8.6 (6100) och 9.1 (PowerBook G3), funkar rätt bra där.

På alla äldre maskiner jag har (68k stylee) kör jag 7.6.1, funkar rätt bra där också. Om man nu ska köra något under 8.6 är 7.6.1 ett klart val. MacOS 8.1 är inget man använder frivilligt.

1
Bevaka tråden