Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV blev det INTE bättre än 720p :-(

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Video

Video formats supported:

H.264 and protected H.264 (from iTunes Store):

  • • up to 5 Mbps, Progressive Main Profile (CAVLC) with AAC-LC audio up to 160 Kbps (maximum resolution 1280x720 @ 24fps, 960x540 @ 30fps) in .m4v, .mp4, and .mov file formats

  • • iTunes Store purchased video, 320x240, 640x480, 720 by 480 pixels (anamorphic), or high-definition 720p

H.264 and protected H.264 (MPEG 4):

  • • up to 3 Mbps, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps (maximum resolution 720x432 @ 30 fps) in .m4v, .mp4, and .mov file format

Så detta var max dom fick ur denna Intel prosessor!!

SKIT !!

Skall det vara HD SKALL det vara FULL HD !!

Sorry, men jag ÄR besviken ( igen) på Apple!!

Hoppas att denna säljer MINST lika dåligt som v1 så dom lär sig att vi konsumenter köper INTE vilket skit som helst bara för att det sitter ett j'vla halvätet äpple på plasten !!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-15 20:41

skalar den upp till 1080 i/p sen eller?

varför sänktes inte priset i sverige?

Nä precis vad hände (inte) med priset???

Jag vill ju kunna spela in oxå!
Och när kommer vi kunna hyra film då?
Internationellt gäller väl som vanligt Tyskland, Storbritannien och Frankrike.

Nä, inte bra nog...

Det är knappast avsaknaden av full-HD som gör att folk inte köper den. Avsaknad av Blue-ray/DVD, enkelt sätt att spela många olika format (läs nerladdat), och hyrfunktionen som äntligen kom har varit tunga argument.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-15 22:28

Men visst verkar det som den nya versionen klarar skicka 1080p till TV:n (enligt Apple spec)? Den gamla klarade ju bara 1080i? Bara detta är ju ett lyft tycker jag... eller har jag läst fel?

Newsflash: 1080 kommer aldrig att bli den vanliga HD-standarden bland konsumenter i bredare lager.

Så ta fram kleenex-asken och gråt en skvätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 23:46

Jag tycker det verkar jättespännande att kunna hyra film i HD över nätet. Det kostar mig 29:- att hyra en vanlig DVD, men då måste jag gå till affären först. Nu kan jag göra det i pyjamasen (som jag aldrig använder...) direkt när filmen kommer. Dessutom är inte alla exemplar uthyrda då.

Hoppas bara att vi får det i Sverige -- det borde vi få. Uthyrning finns ju redan på några udda ställen.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Newsflash: 1080 kommer aldrig att bli den vanliga HD-standarden bland konsumenter i bredare lager.

Jodå det kommer ske fortare än du anar men skillnaden mellan 720p och 1080p är inte så stor i realiteten om man inte kör med projektor eller har en Panasonic 150-tums plasma.

Ursprungligen av IcemanCharlie:

Video

Video formats supported:

H.264 and protected H.264 (from iTunes Store):

  • • up to 5 Mbps, Progressive Main Profile (CAVLC) with AAC-LC audio up to 160 Kbps (maximum resolution 1280x720 @ 24fps, 960x540 @ 30fps) in .m4v, .mp4, and .mov file formats

  • • iTunes Store purchased video, 320x240, 640x480, 720 by 480 pixels (anamorphic), or high-definition 720p

H.264 and protected H.264 (MPEG 4):

  • • up to 3 Mbps, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps (maximum resolution 720x432 @ 30 fps) in .m4v, .mp4, and .mov file format

Så detta var max dom fick ur denna Intel prosessor!!

SKIT !!

Skall det vara HD SKALL det vara FULL HD !!

Sorry, men jag ÄR besviken ( igen) på Apple!!

Hoppas att denna säljer MINST lika dåligt som v1 så dom lär sig att vi konsumenter köper INTE vilket skit som helst bara för att det sitter ett j'vla halvätet äpple på plasten !!

Men det är väl inte en ny Apple TV, det är väl bara en mjukvaruuppdatering? Tycker det är rätt bra att de kunnat klämma ut den kvaliteten med tanke på hårdvaran. Så det är ju fel att säga att det är version 2, det är ju samma hårdvara, bara med ny mjukvara. De som redan äger Apple TV får ju samma funktioner... Dina hårda ord klingar lite falska i det sammanhanget.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-16 00:49

Dream on. 720p är vad som kommer kallas HDTV för de allra flesta. Skillnaden är jävulskt fet när det gäller lagringsutrymme. Vilket media skulle man distribuera det på? Du är medveten om att Blu-ray inte klarar 1080p60 L4 va? Bitraten räcker inte (72Mbit/s på blu-ray mot 135Mbit/s på 1080p60)

Ursprungligen av bollman:

Dream on. 720p är vad som kommer kallas HDTV för de allra flesta. Skillnaden är jävulskt fet när det gäller lagringsutrymme. Vilket media skulle man distribuera det på? Du är medveten om att Blu-ray inte klarar 1080p60 L4 va? Bitraten räcker inte (72Mbit/s på blu-ray mot 135Mbit/s på 1080p60)

Nu pratar vi ju inte om HDTV egentligen utan om Film och Videodistribution genom nedladdning eller disc 1080p24 är det som oftast gäller för att återge filmproduktioner korrekt så Blu-Rays kapacitet duger gott och lär väl slå igenom stort nästa år nu när HDDVD verkar vara uträknat.

1080p skärmarna lär också vara nyköpsstandard inom något år...

Ursprungligen av Simon Templar:

1080p skärmarna lär också vara nyköpsstandard inom något år...

Exakt. Då kommer Apple TV också leverera det.
Idag är det 720p som är standard oavsett vad man tycker eller inte om det.

Ursprungligen av Simon Templar:

1080p skärmarna lär också vara nyköpsstandard inom något år...

Kommer de att vara bra köp när HDTV ofta komprimeras hårt, vilket ger sämre bild än 720? -Nope.

Det tekniskt sett bästa är inte alltid att föredra i alla sammanhang, och ännu mer sällan är blir det de facto-standard.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Kommer de att vara bra köp när HDTV ofta komprimeras hårt, vilket ger sämre bild än 720? -Nope.

Bra köp lär de vara eftersom de kommer kosta mindre än vad 720p TVs gör idag och all digital TV komprimeras rätt hårt vilket syns t.o.m. i lågupplösta TVs. Digital TV är ju egentligen en jättebluff, otroligt mycket bättre kvalité, jo tjena!
Tack Sony för Blu-Ray och tack Toshiba även om HDDVD verkar floppa....

Ursprungligen av bollman:

Dream on. 720p är vad som kommer kallas HDTV för de allra flesta. Skillnaden är jävulskt fet när det gäller lagringsutrymme. Vilket media skulle man distribuera det på? Du är medveten om att Blu-ray inte klarar 1080p60 L4 va? Bitraten räcker inte (72Mbit/s på blu-ray mot 135Mbit/s på 1080p60)

Väldigt få filmer spelas in i annat än 24,p det bör inte vara ett problem att BR inte klarar p60.

Hur många har nytta av 1080p? Det kräver ju nästan att du har en skärm på 50"+ för att se skillnad. Dessutom skulle det ju antagligen få priset att springa uppåt.

Det som retar mig är att de inte sänker priset i europa på den nuvarande modellen. Riktigt dåligt iom att vi redan är en handikappad marknad utan TV och film.

Ursprungligen av phindus:

Hur många har nytta av 1080p? Det kräver ju nästan att du har en skärm på 50"+ för att se skillnad. Dessutom skulle det ju antagligen få priset att springa uppåt.

Det som retar mig är att de inte sänker priset i europa på den nuvarande modellen. Riktigt dåligt iom att vi redan är en handikappad marknad utan TV och film.

Jag har Pioneers 50" plasma och inte fan ser man skillnad på 720P samt 1080 så att det skulle motivera!
Skillnaden är som sagt knappt märkbar!

Folk stirrar sig så jävla blinda på siffror o skit! om du har en plasma för 13.000 kr som klarar 1080P och en Pioneer plasma för 40.000 + som inte klarar 1080p
Vilken tror du levererar bästa bild ? FEL.. Pionner ger bättre bild!
Varför stirra sig blind på siffror hela tiden, köp en bättre TV istället som har bättre svärta och kretsar än att gå efter siffror och betäckningar

720p räcker och blir över, vill du ha bättre bild ändå, gå ut i verkligheten och upplev det sitt inte framför tv:n

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-16 09:12

Ja, när det gäller film så krävs det ju stor skärm för att se skillnad på 1080p, helt sant. Men om man vill kolla på bilder på en full-hd tv så är det stor fördel om AppleTV kan leverera 1080p. Frågan är om den klarar det nu? Att den inte klarar spela 1080p-videor, det kan jag leva med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 09:42

Jag förstår verkligen inte att ni inte kan se skillnad på 720p & 1080p. På en 40" skärm och ca 2,5 m ser jag tydlig skillnad i skärpa mellan 720p & 1080p i rörlig bild. Detta med ej fullgod syn dessutom (och inte heller glasögon eller linser).

Dock kan jag förstå Apple att välja 720p som maxupplösning i deras filmtjänst då, precis som Bollman skriver, 1080p kräver extrema utrymmesmängder samt väldigt mycket från processorn/datorn. Alla Intelmacar klarar inte 1080p, men 720p funkar galant dock. Dessutom är ju 720p bra mkt trevligare än DVD-kvalitet. Så tack Apple, här ska hyras film (när man nu får tillgång till tjänsten vill säga)!

Senast redigerat 2008-01-16 11:27

En AppleTV får nog följa med hem från USA när jag ska dit.

men hallå att hyra filmer med AppleTV går väll inte i Sverige ?

Det skulle komma under 2008, såg jag på någon sida igår. Kommer inte ihåg vilken dock... Uthyrning i sverige alltså.

Ursprungligen av blackheim:

Det skulle komma under 2008, såg jag på någon sida igår. Kommer inte ihåg vilken dock... Uthyrning i sverige alltså.

så då är "nya" Apple-TV rätt meningslös än så länge för "oss"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-16 12:05

För att se skillnad på 720p och 1080p krävs en skärm på minst 52 tum.

Den svenska tidningen M3 utsatte branchproffs och läsare för ett blindtest av olika skärmar. Inte ens proffsen kunde se skillnad på 720p och 1080p.

Att Apple endast levererar 720p på sina uthyrningsfilmer är således en bagatell. Begränsningen ligger förmodligen inte heller i processorn, utan i att den större upplösningen kräver mer bandbredd och lagringsutrymme, vilket det som sagt inte är värt för majoriteten.

Ursprungligen av Jogin:

För att se skillnad på 720p och 1080p krävs en skärm på minst 52 tum.

Den svenska tidningen M3 utsatte branchproffs och läsare för ett blindtest av olika skärmar. Inte ens proffsen kunde se skillnad på 720p och 1080p.

Att Apple endast levererar 720p på sina uthyrningsfilmer är således en bagatell. Begränsningen ligger förmodligen inte heller i processorn, utan i att den större upplösningen kräver mer bandbredd och lagringsutrymme, vilket det som sagt inte är värt för majoriteten.

Processorn ÄR för dålig!

Dom som har hackat denna skitbox för att bla komma åt sina Bluerayfiler på sin hårddisk kan beraätta vad som händer om du försöker att köra med den bitraten !!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-16 14:39
Ursprungligen av IcemanCharlie:

Processorn ÄR för dålig!

Dom som har hackat denna skitbox för att bla komma åt sina Bluerayfiler på sin hårddisk kan beraätta vad som händer om du försöker att köra med den bitraten !!

Hur som helst så är det irrelevant för majoriteten.

Vem bryr sig om Full-HD, jag sitter inte 2dm från tvn, för övrigt får du inte bätte bild än ursprungsmatrealet. Vissa filmer överförda till blueray har inte bättre bild än DVD. Man kan sitta och pussa sin Full-HD tv hela dan, men skit in är alltid skit ut.

Jag kommer köpa Apple-TV när jag kan hyra filmer i Sverige, för övriga funktioner funkar min xbox lika bra.

J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 21:57
Ursprungligen av IcemanCharlie:

Processorn ÄR för dålig!

Dom som har hackat denna skitbox för att bla komma åt sina Bluerayfiler på sin hårddisk kan beraätta vad som händer om du försöker att köra med den bitraten !!

Mest fundersam hur du lyckades tro att en uppdatering av mjukvaran skulle uppgradera processor och annat i den ?

AppleTV har alltid klarat av 720p som mest, nu kan du dock beställa och ladda ner direkt till AppleTVn utan en dator inblandad om du vill, det är enda skillnaden.

Att göra den mer kraftfull än så är onödigt av en enkel anledning, 1080p filmer är för stora för den lilla skillnad som man kan se (om alls beroende på utr) att köra filmerna i 1080p skulle endast göra hyrandet av filmer mer opraktiskt rent tidsmessigt för majoriteten.

Bevaka tråden