Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes; system 7.1 till PB 150.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Powerbook 150 som varit stabil som tåget i många år. Nu verkar dock systemet ha brakat ihop och jag behöver installera om... systemdisketterna borta! Någon som sitter på sådana disketter, eller vet var man kan hitta nedladdningsbara sådana. Har precis för mig att någon diskuterade detta med gamla system och hänvisade till en tysk (?) sida.

Sök på Apples sidor, allt under 7.6 är gratis sen ett tag tillbaka.

• Medlem
  • Borlänge
  • 2002-03-08 22:59
Citat:

Skapades ursprungligen av: Stefan Johansson:
Jag har en Powerbook 150 som varit stabil som tåget i många år. Nu verkar dock systemet ha brakat ihop och jag behöver installera om... systemdisketterna borta! Någon som sitter på sådana disketter, eller vet var man kan hitta nedladdningsbara sådana. Har precis för mig att någon diskuterade detta med gamla system och hänvisade till en tysk (?) sida.

Jag har plockat ihop lite "gott & blandat" bland mina PowerBook 150-filer.
Du kan ladda hem dem från här.
Det är dock ingen installerare, utan bara enstaka filer. Hoppas de går att använda.

Tackar för era båda tipsen. Jag laddade hem filerna (Smock) men däremot jag lyckades inte riktigt hitta system 7.1 på Apples hemsida (Patrik). Kom till en låååång lista över äldre släppta programvaror inkl system men det verkade mest vara uppgraderingar och andra specialare.

Dessvärre; efter diverse övningar med Norton och Apples skivverktyg verkade HD´n ha havererat, sannolikt pga korrupta filkataloger och pekare. Efter "reparationen" med Norton (massor av småfel) blev det en totallåsning. Skulle behöva en program för grundformatering som skriver över hela HD´n med 0/1.

I a f; nu har jag sålt klabbet (PB, stylewriter-2, disketter, program) för 800 riksdaler till en pensionerad ingenjör, han verkade ha mer tid än mig!
Synd bara att behöva skiljas från en sådan grann maskin, min andra dator efter Classic II.

Här ligger full MacOS 7.5.3 Install hos Apple (amerikansk version)

Här ligger full MacOS 7.5.3 Install hos Apple (svensk version)

Uppdatera sedan till 7.5.5 för bästa resultat.

Edit: Kom på en sak i efterhand, glömde kolla om 7.6 också fanns där, använd mina länkar för att kolla om du hittar något.

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Man kan lika gärna köra 7.5 istället för 7.1, gör en rätt stor skillnad.

OK Patrik, jag passar detta vidare till ingenjören som jag sålde datorn till idag. Du har möjligen inte ett tips på ett annat formateringsprogram än Apples eget från denna tid, det som följde med datorn gör bara en ny skivkatalog. HD´n behöver "överskrivas" med 0/1.

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Stefan Johansson ]

Tror man bara kan formatera gamla diskar med de gamla programmen. Var tvungen att formatera min HD till en PowerBook 180 jag har med något som hette "HD Prepareraren" eller så. Tog sin tid, men sen var hårddisken formaterad.

Det låg på en 7.5.3. CD som jag har liggandes nere på jobbet. Apples "Skivverktyg" eller vad det heter på svenska funkade inte, den klagade på att det inte kunde användas med denna dator.

1
Bevaka tråden