Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTV + 720p

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har sökt runt lite men inte hittat det jag söker.
Är sugen på att köpa en appleTV men har några frågor:

Hur fungerar den med 720p, mkv-filer med x264 med bitrates ~5Mbps?
Hug år jag till väga för att spela upp dessa filer på bästa vis? NitroTV/Perian?

//Simon

Igår satt jag och testade med Apples Filmtrailers i 720p. De ligger på mellan 5 och 7,5Mbps. Lustigt nog fungerade de alldeles utmärkt i AppleTV:n, trots att max den klarar är 5Mbps. Hmmm....?

Handbrake-forumet har en tråd om Apple-TV och 720p som utvecklarna och betatestarna skriver i.

Ursprungligen av Simon Blommegård:

Hej, har sökt runt lite men inte hittat det jag söker.
Är sugen på att köpa en appleTV men har några frågor:

Hur fungerar den med 720p, mkv-filer med x264 med bitrates ~5Mbps?
Hug år jag till väga för att spela upp dessa filer på bästa vis? NitroTV/Perian?

//Simon

Kan säga att det går inte alls bra... min uppfattaning är att hårdvaruacc. inte används, alltså är det kraften i AppleTV:n som bestämmer vid uppspeling av MKV och den är ju som bekant ganska låg. Testade häromdagen och det var en ganska så hackig och låsande upplevelse!

Däremot fungerar 720p enligt QT-standard suveränt, tom i 25fps!

har du råd så satsa på en mac mini isället, och vänta tills efter macworld!

Ursprungligen av Ford Prefect:

har du råd så satsa på en mac mini isället, och vänta tills efter macworld!

Verkar bli så. Annars är det ju en riktigt fin liten sak.
Hugeman:
Tack för infon!

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-07 04:20
Ursprungligen av Simon Blommegård:

Verkar bli så. Annars är det ju en riktigt fin liten sak.
Hugeman:
Tack för infon!

mkv i 720 fungerar inget vidare som sagt..Tycker dock inte att det gör det i något program även på "vanliga" macar..

Jag har som vana att konvertera alla mkv till h.264 mov med hjälp av programet visualhub.. Tycker det är rätt smidigt ändå, och sätter man på konverteringen innan man lägger sig är den ju klar innan man vaknar (tar väl 4-5 timmar)... Jag hinner i alla fall konvertera mer än vad jag hinner se..

Jag tycker i alla fall Apple TV'n är en schysst manick, och det är skönt att den har stöd för afp m.m.. Framför allt när man kör alla nedladdningar via en egen server, som tex Torrentflux-b4rt (som du också kör/körde )

Senast redigerat 2008-01-11 14:56
  • Medlem
  • 2008-01-11 14:00

Videohub? Hittar bara någon Workgroup Videohub när jag googlar.
Verkar vara något annat än en enkel konverterare.

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-11 14:57
Ursprungligen av Moi:

Videohub? Hittar bara någon Workgroup Videohub när jag googlar.
Verkar vara något annat än en enkel konverterare.

.... sorry... Visualhub ska det ju vara... :">

• Medlem
  • 2008-01-13 11:21

Visualhub!

Verkar fungera. Skall nu bara optimera inställningarna så att jag kan streama till min XBOX360.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-15 22:32

Med Quicktime Pro och Perian kan du spara om mkv-filerna till .mp4 utan att komprimera om filmen. Detta går mycket snabbare, jag har dock inte testat om de funkar på AppleTV.

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-15 22:41
Ursprungligen av UrbanP:

Med Quicktime Pro och Perian kan du spara om mkv-filerna till .mp4 utan att komprimera om filmen. Detta går mycket snabbare, jag har dock inte testat om de funkar på AppleTV.

Hur gör man då?

Det jag tror du menar är att man bakar in mkv filen i en .mp4 container.. Då är det fortfarande en mkv egentligen och samma problem

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-15 22:52

Nix, mkv är ju också en container som innehåller H264. H264 fixar ju AppleTV också. Så det är h24-filen som bakas in i mp4. Vet dock inte om mkv-filerna brukar vara kodade i High-profile, och om AppleTV klarar det?

http://blog.kifr.net/2007/12/convert-mkv-to-mp4-with-your-mac.html

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-15 23:09
Ursprungligen av UrbanP:

Nix, mkv är ju också en container som innehåller H264. H264 fixar ju AppleTV också. Så det är h24-filen som bakas in i mp4. Vet dock inte om mkv-filerna brukar vara kodade i High-profile, och om AppleTV klarar det?

Nice!!

Men hur gör man för att få ljud i 5.1 i sin apple tv? AC3 var ju tydligen inte supportat av quicktime mp4 enligt artikeln..

Ursprungligen av UrbanP:

för att klargöra lite här ... den här killen som gjort den här guiden har gjort en dunder tabbe ...

han TROR att han gör rätt men han gör så fel ... för om du testar att göra som han säger så visst fungerar det .. tills du tar port perian eller försöker spela det på en ohackad AppleTV ....

vad beror då felet på .. jo de flesta mkv filmer är encodad i x264 istället för h264 ... i granskaren ser det t.o.m ut som om det är h264 .. men si det är det INTE

så för att se om man konverterat en film rätt så ta bort perian efter konvertering

denna guid är ok om man hackar sin AppleTV dock ... men det är inte säkert att nya AppleTV går att hacka på detta sätt ...

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-17 17:25
Ursprungligen av Tussen69:

för att klargöra lite här ... den här killen som gjort den här guiden har gjort en dunder tabbe ...

han TROR att han gör rätt men han gör så fel ... för om du testar att göra som han säger så visst fungerar det .. tills du tar port perian eller försöker spela det på en ohackad AppleTV ....

vad beror då felet på .. jo de flesta mkv filmer är encodad i x264 istället för h264 ... i granskaren ser det t.o.m ut som om det är h264 .. men si det är det INTE

så för att se om man konverterat en film rätt så ta bort perian efter konvertering

denna guid är ok om man hackar sin AppleTV dock ... men det är inte säkert att nya AppleTV går att hacka på detta sätt ...

Tussen.. Du verkar kunna detta.. Vet du hur man får 5.1 ljud med mp4?

Ursprungligen av Tussen69:

...vad beror då felet på .. jo de flesta mkv filmer är encodad i x264 istället för h264 ... i granskaren ser det t.o.m ut som om det är h264 .. men si det är det INTE ...

Hur menar du? x264-encodern gör ju regelrätt MPEG4 AVC/H.264. Det är containern mkv som ställer till det.
För att AppleTV skall orka med krävs QT-h.264 som hårdvaru-dekodas av ATVns grafikkort.

Ursprungligen av UrbanP:

...High-profile, och om AppleTV klarar det?

[...

Nope! Bara Main Profile. Här har Apple lite att jobba med. High Profile skulle göra oerhört mycket för kvalitet OCH filstorlek. En 2GB Main Profile-film med bra kvalitet blir 1,5GB med i princip originalkvalitet med High profile.

Senast redigerat 2008-01-18 00:02
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-16 08:07

Jag vet faktiskt inte. Men det verkar ju som om Apple har lyckats få in AC3 i sina nya hyrfilmer, så det kanske kommer en lösning...

1
Bevaka tråden