Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dubletter, igen.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem, när jag synkar min iPod video och iTunes så får vissa album dubletter. Endel finns i två x, andra i tre och ytterligare några i fyra x. Har inga playlists, albumen finns bara en gång i iTunes...

Rättelse, det är artisten som visas flera gånger. Filerna verkar inte vara dubblerade, utan endast artistlistningen som visar samma artist tre gånger (med samma album och låtar under varje).

Ingen som har någon idé? Det är alltså inte så att jag har olika stavningar någonstans, allt sådant är fixat flera gånger om. Testat att ta bort från iTunes och lägga in mina skivor igen, men det hjälper inte. Vissa artister listar 4 gånger med sina samtliga album, går jag in för att kolla album så finns alla album där men bara en gång så som det ska vara.

Ingen som har någon idé?

vanligaste felet är att det smugit sig in ett mellanslag någonstans. I slutet på artistnamnet eller så.. pröva att cut-n-pasta in artistnamnet återigen på alla de som verkar krångla

Kan inte vara det, då borde samma fel vara i iTunes vilket det inte är. Har för övrigt gått in och editerat taggarna samtliga filer med grupp x och bytt båda namn och albumtitel för att det skall vara exakt samma för alla filer. Men det hjälpte inte.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-04-18 00:44

Har du hittat nån lösning på det ännu?
Har samma problem som dig, men inte hittat någon lösning.

EDIT
Tror det berodde på alla .m3u-filer. Har tagit bort dem nu och ska precis lägga in all mp3 igen, får hoppas det hjälper.

Tror inte jag har några m3u, rensar dom i regel innan jag lägger in dom i iTunes. Och importerar jag ett album till iTunes med m3u fil så brukar jag få dubletter där med.

Mitt problem är ju att i iTunes har jag en artist, tre album, massa låtar. I min iPod Video så har jag tre av samma artist, under varje av dom de tre albumen, och under albumen alla låtarna. Tittar jag via iTunes på vad som finns på min iPod så verkar det som att jag bara har en av artisterna. Så det känns som det är iPoden som är orsaken till de celldelande artisterna.

Ingen som har nån lösning på detta?

Ledsen att dra upp en gammal tråd, men jag har samma problem och har heller inte hittat någon lösning. Det känns ju som att ett problem som funnits i snart ett år borde ha blivit fixat, men jag har inte hittat någon som kommit på ett bra sätt att bli av med dubletterna.

Som hallogallo påpekar har jag heller inte några felstavningar eller gömda tecken. Det är bara iPoden som länkar till samma artists album flera ggr.

Har samma problem fortfarande, inte hittat någon lösning utan bara accepterat det tills jag kommer underfund med någon lösning...

Har ni sorterat om i erat musikbibliotek på datorn sedan ni först lade in albumet i iTunes och sedan på iPoden?
Alltså, har ni flyttat/sorterat mapparna till nya ställen och sedan behövt lägga in dem i iTunes igen för att de nu inte hittas(iTunes gör ju inte det) när de finns på ett nytt ställe?

Det verkar ju inte finnas någon lösning på detta!
Jag har exakt samma problem som hallogallo. Allt var frid och fröjd med artisten, och hela iPoden, från början. Sedan tappade den minnet och när jag nu återställt och lagt över allt igen blev det pannkaka. Endast med en artist, som allltså funkade för ett par veckor sedan, och fortfarane efter tre försök.
Det måste vara något med ID3-taggarna, eller? Jag är ingen teknikwizz, men något knas där måste det ju vara.
Lätt irriterande att ha 8 dubletter av en artist samlade bibliotek! Tur att det är en pajas jag inte lyssnar på så ofta. Kan radera skiten för att slippa irritationen! Men om det händer med en favorit är det ju värre. Vore finfint med en lösning!

Simpanovic:
Återigen svara bara på detta:
Har ni sorterat om i erat musikbibliotek på datorn sedan ni först lade in albumet i iTunes och sedan på iPoden?
Alltså, har ni flyttat/sorterat mapparna till nya ställen och sedan behövt lägga in dem i iTunes igen för att de nu inte hittas(iTunes gör ju inte det) när de finns på ett nytt ställe?

Nix, inget omsorterat. Bara importerat i iTunes där det syns fint som en artist, på iPoden har jag dock fyra av samma. Under var och en alla album och under albumen alla låtar

theplague>
Jag är inte hundra på vad du menar, men såhär har jag gjort.
Min dator är en skymf och jag har inte plats för all musik på den. Har haft backup på extern hårddisk sedan tidigare. När så iPoden tappade minnet, gjorde jag en ny backup från den med all musik fint i ordning som det alltid varit.
För att sedan spara tid lade jag över på iPoden direkt, utan att kopiera via iTunes. (gick ju ändå via iTunes, men utan att lägga till det i biblioteket på själva datorns disk) All musik hamnade precis som den alltid varit, med rätta taggar och hela rasket. Utom då EN artist. Jag tänkte det kunde vara något fel på just den, lade över i iTunes biblioteket som vanligt och sedan vidare till iPoden. (Efter att ha kontrollerat stavningar, taggar och allt igen) I iTunes är allt fint och frid och fröjd, ser även så ut på iPoden när man browsar den via iTunes. Men när den är frånkopplad visas alltså 8 dubletter av artistens kompletta bibliotek, utan att för den sakens skull ta upp mer plats...
Jag fattar inget...

Det som varit problemet för mig är "Sorting artist"! Jag hade just laggt till ungefär 15 gig till i den och jag trodde att det bara var att ändra "Artist", men det funkade bara halvvägs. Sen efter mycket pulande la jag till alla sorteringsalternativ som fanns och jämförde alla taggar, och kom på det!

Så; SORTING ARTIST?

Jag snabbkollade bara igenom den här diskussionen och tror jag vet vad felet är och vad man ska göra (inte säker dock).
Hade själv samma problem innan och det fixade sig genom att:
1. Markera alla låtar på en artist, högerklicka och tryck på ''visa info''
2. På ''Albumartist'' skriver du in namnet på artisten.

Var säker på att ha alla låtar från artisten markerad.

Så enkelt var det för mig i alla fall!

1
Bevaka tråden