Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp Bonet & Mac????!!!!!!!!!!!!!!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har Bonet som funka bra med min PC men inte med min nya Mac
Kann inte komma ut på Internet med OS 9.2.2 och OSX
Har Ethernet Manual instälningar.

Hjälp!!!!!!!!!

Testa med att pinga Bostreams (Bonets) gateway genom Terminalen i Mac OS X.

ping ip-nummer till gateway.

Läs gärna vidare i den här tråden om det inte fungerar för dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 00:54

Har du Bonet/Bostream och byter mellan pc och mac måste du pinga routern. Det räcker med att skriva in ip´t till routern i adressfältet i Internet Explorer 5 och köra enter.. Sen funkar det..

// kimmo

Byt ut OS 9.2.2:s Open Transport (2.7) till en tidigare version (ta den från OS 9.1).

FUNKA VIA PING!!!!!!!!

Tack så mycket!!!!!

Eller betala ytterligare 30 kronor/månad för ett extra IP-nummer så slipper du att pinga varje gång du byter dator mot nätet. Sedan så finns ju alltid routeralternativet.... då slipper du lära dig att pinga från din pc. Petimeteranmärkning - dom heter Bostream sedan några månader tillbaka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-19 22:01

Olle har rätt, en router gör susen om man har flera maskiner av olika typer, routern håller IP:n åt dig och håller förbindelsen öppen. Sen är det bara att haka på flera PC eller Macar och dela anslutning. Elegant.

Vilken router rekomentera ni för en elegant PC & Mac lösning???

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-03-20 08:30

Jag har en Netgear RP114 fungerade oklanderligt utan konstigheter, samt priset
under 1000 kr + moms.
Rekommenderas!
Ps. Gäller mot Telia ADSL i mitt fall.

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

Såg nu att Macoteket har sänkt priset till 925+moms.

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

Great

kann man använta Netgear RP114 som D-Link DI-804 (Bredbandsrouter med inbyggd Switch och intrångsskydd)??

Jag kommer ut på vårt BoStream med PowerComputingen och PBG3 med 9.1, med PBG4 m OSX och min fru kommer ut med sin PC med W NT4. Vi bara stoppar in ethernetsladden i datorn och kör. Vet inte vad vi gjort för att det ska funka så bra, men det gör det. Spar ping-tipset att använda om vi får samma problem.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Eller betala ytterligare 30 kronor/månad för ett extra IP-nummer

Var fick du reda på detta? Jag tänkte byta till bostream (från "seg"-chello, men gjorde inte det, då man bara får 1 ip...)
Det skulle vara bra om du kunde ge en länk till en sida där det står att de har den tjänsten (jag kan inte hitta något om det på deras sida)

Ska försöka hitta detta, kan ju vara så att detta inte går att få längre, säkrast är nog att ringa dom - jag har deras 5MBit/s tjänst ( som dom nog inte har kvar ) och fick för 1,5 år sedan möjligheten att som tillval välja extra ip-nummer á 30 kronor styck/månad. Kör 2 macar och 1 pc utan router, har bara en ethernethub. När jag fick mitt så hade dom en sida där man kunnde uppgradera från 2,5MBit och lägga till flera ip-nummer.

Var fick du reda på detta? Jag tänkte byta till bostream (från "seg"-chello, men gjorde inte det, då man bara får 1 ip...)

Hur många IP kan du få hos Chello?
Bostream är väl nästintill ensamma om att erbjuda ett fast IP-nr till en ADSL-uppkoppling i det prisläget.

jag har deras 5MBit/s tjänst ( som dom nog inte har kvar ) och fick för 1,5 år sedan möjligheten att som tillval välja extra ip-nummer á 30 kronor styck/månad.

Det går inte att få extra IP-nr hos Bostream längre. Vad jag hört börjar Bostream även att få svårt att få tag på nya IP-nr i den mängd de skulle behöva.

[ 21 April 2002, 13:10: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Chello Maestro (768/128) inkluderar 4 ip-adresser.

Har själv Chello och funderar på att byta till BoStream nu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-04-21 22:14
Citat:

quote:ann man använta Netgear RP114 som D-Link DI-804 (Bredbandsrouter med inbyggd Switch och intrångsskydd)??

Jajamän, det är ju en NAT-brandvägg inbyggd. Finns ännu hottare "riktiga" brandvägga också men NAT kan räcka gott för dom flesta. Har installerat en sån åt några bekanta, funkar finemang. Själv skaffade jag mig en MR 314 för lite trådlöst också..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-22 00:58

Jag har en D-Link DI-804. Den har fungerat felfritt sedan jag köpte den. IP-nummer tilldelas av routern via DHCP, så Macen och pc:n får varsitt nummer. Helt perfekt.

1
Bevaka tråden