Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TurboSim + iphone = slippa hacka telefonen?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har sökt lite och kollat igenom de flesta trådarna men jag känner mig inte riktigt tillfredställd.

Är i tankar på att köpa en ny mobil och nyfrälst macanvändare så är iphonen minst sagt lite små porrig. Väcker stort habegär. Har lite bekanta som ska till usa snart och dom kanske tar med sig en hem till mig. Men jag har ingen lust att hålla på att hacka och förbruka garantin. För det borde väl räcka med att skicka den till apple i england eller tyskland som har börjat sälja telefonerna?

Hur som helst det var inte det jag hae på hjärtat utan. Jag har läst lite om TurboSim och vad jag har fått för mig så behöver jag inte ändra nåt i mobilen utan allt görs med simkortet? Har jag förstått det rätt? För om det är så köper jag en direkt. Ett sim-kortet är billigare och enklare att ersätta en iphone.

Så är det så enkelt som jag tror att det är? Alltså att det är bara att modda simkortet och stoppa in i telefonen och sen är det locken´loll?

Mvh//Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-05 14:35

Telefonen måste väl fortfarande aktiveras/Jailbreakas? Hur ser Apple på garantin på en sådan telefon?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-06 02:17

Om du kör en restore och tar bort turbo sim kortet är det svårt för Apple att se om du har hackat din iPhone. Vilket i princip gör att din garanti gäller. Men nu är frågan har Apple en världsgaranti på iPhone?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Om du kör en restore och tar bort turbo sim kortet är det svårt för Apple att se om du har hackat din iPhone. Vilket i princip gör att din garanti gäller. Men nu är frågan har Apple en världsgaranti på iPhone?

//Rob

Du bör ju kunna skicka den till apple i england eller frankrike som kan fixa den ? =S
Fördelen med turbosim är ju att det verkar som om det går att ringa,smsa på en telefon med 1.1.2.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-11 21:12

Robo-X. Precis, de 500kr för turbosimkortet kan ses som en garanti aswell. Det bör väl nästan gälla världen över skulle jag tycka...

  • Medlem
  • 2007-12-11 23:44

exakt vilket simkort är det man ska köpa från bladox?

kan man endast beställa turbosim från nätet, finns det ingen affär som säljer dessa i usa, england eller singapore

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-12 17:24

Turbo SIM Blank Version, men som det ser ut så är korten hopplöst slutsålda. När nya korten kommer står det inte.

//Rob

  • Medlem
  • 2007-12-12 18:09

måste man göra något med korten eller är det bara att klippa av kanten typ? Vet att dom är slutsålda, hoppas verkligen det kommer upp och man lyckas köpa ett, vill ge bort en full fungerande telefon i julklapp...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-12 18:26
Ursprungligen av JGG:

måste man göra något med korten eller är det bara att klippa av kanten typ? Vet att dom är slutsålda, hoppas verkligen det kommer upp och man lyckas köpa ett, vill ge bort en full fungerande telefon i julklapp...

Du behöver original AT&T kortet som behövs för att "programmera" TurboSim kortet. Efter det kan du bara klippa till ditt normala SIM kort och använda det tillsammans med TurboSim utan att hacka basebandet.

//Rob

StelthSIM finns ute. Undrar om det är bättre eller sämre än turboSIM eller lika bra etc?

Fördel och nackdelar och vad du själv skulle välja?

/mont

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-12 23:26
Ursprungligen av montazzo:

StelthSIM finns ute. Undrar om det är bättre eller sämre än turboSIM eller lika bra etc?

Fördel och nackdelar och vad du själv skulle välja?

/mont

Som jag har förstått det så fungerar stealthsim bra men bara om du bor i USA: Utanför USA så har jag inte sett att det ska fungera eftersom stealthsim tar AT&T IMSI numret vilket inte fungerar i Europa. Med TurboSim kan man själv ställa IMSI numret. Men jag har bara skummat igenom tråden och det finns ett möjlighet att ändra IMSI numret även med ett Stealthsim.

//Rob

  • Medlem
  • 2007-12-12 19:29

hur programmerar man ett turbosim?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-12 23:46
Ursprungligen av JGG:

hur programmerar man ett turbosim?

Jag tror du måste jailbreaka iPhonen och installera ett program som kopierar AT&T kortet och programmerar Turbosim kortet. Jag tror det finns ett program som du startat och gör allt på en gång. Tyvärr så hittar jag inte länken men om du googlar hittar du säkert bra info. Annars kanske står det på ifun.se.

//Rob

Spam eller obetald annons, beroende på hur man ser det. Raderar posten.

Admin

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 15:15

Jag talade med Apple om det här och dom sa att om du jailbreakar, förlorar du garantin automatiskt, men det är klart att du kan återställa telefonen i itunes och det skulle vara omöjligt för Apple att veta att du hackat den. Problemet är att dom kan kolla om du har ATT abonnemang och har du det inte, så kan dom fråga hur du vet att den har problem när du inte aktiverat den.

Du kan inte skicka en USA iphone till England, Tyskland eller Frankrike eftersom garantin endast gäller i det land man köpt telefonen.

Jag föreslår att du inte räknar med någon service om du bestämmer dig för att hacka den....jag bor i New York och har talat med flera person på Apple Store och de verkar stenhårda med sina regler. Tyvärr.

Ursprungligen av PDE:

Jag talade med Apple om det här och dom sa att om du jailbreakar, förlorar du garantin automatiskt, men det är klart att du kan återställa telefonen i itunes och det skulle vara omöjligt för Apple att veta att du hackat den. Problemet är att dom kan kolla om du har ATT abonnemang och har du det inte, så kan dom fråga hur du vet att den har problem när du inte aktiverat den.

Du kan inte skicka en USA iphone till England, Tyskland eller Frankrike eftersom garantin endast gäller i det land man köpt telefonen.

Jag föreslår att du inte räknar med någon service om du bestämmer dig för att hacka den....jag bor i New York och har talat med flera person på Apple Store och de verkar stenhårda med sina regler. Tyvärr.

Precis!

en fråga:

Jag har en jailbrejkad iphone 1.1.2 , jag nergraderade först till 1.1.1 jailbrake och sen uppgraderade till 1.1.2 och jailbreak.
Så har jag använt den utan telefonfunktionerna men igår så beställde jag en variant av turbosim.
Det står att man behöver installera oktoprep när man är vid 1.1.1, men det gjorde ju aldrig jag så kan man göra detta nu iefterhand när jag har en jailbrejkad 1.1.2 ?
Tack på förhand!

1. downgrade to 1.1.1
2. Install "oktoprep"
3. Use itunes to re-update to 1.1.2
4. Run jailbreak.gar
5. Install iworld, and select your SIM provider location
6. Cut a corner on your SIM card and stick together with the next SIM card, insert to the iPhone (see instruction at the bottom of this page)
7. Done, you are free.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-16 15:23
Ursprungligen av returdesign:

Spam eller obetald annons, beroende på hur man ser det. Raderar posten.

Admin

Positiv kille, har följt detta noga sedan igår och ingenstans hittar jag att 1.1.3 fungerar med diverse simkortslösningar...rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av holmen:

Positiv kille, har följt detta noga sedan igår och ingenstans hittar jag att 1.1.3 fungerar med diverse simkortslösningar...rätta mig om jag har fel.

1.1.3 fungerar inte med StealthSIM, TurboSIM och liknande chip-baserade lösningar. har iSim-gänget lyckats lösa problemet är det revolutionerande.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-16 16:42
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

1.1.3 fungerar inte med StealthSIM, TurboSIM och liknande chip-baserade lösningar. har iSim-gänget lyckats lösa problemet är det revolutionerande.

Tack, det är detta jag menar, hur kan han få vara lös i forumet med skiten...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

1.1.3 fungerar inte med StealthSIM, TurboSIM och liknande chip-baserade lösningar. har iSim-gänget lyckats lösa problemet är det revolutionerande.

visst ÄR det?
Jag har ingen anledning att tvekas i min leverantör. Känner deras manager sedan 20 år tillbaka. Så här skriver han till mig:
Our engineer has tested iSim on an activated 1.1.3 iPhone and says it should work without any problems. Now we’re all working around the clock to jail break / downgrade the iPhone 1.1.3 so we can be the first to release a “working yet proven” hardware solution.
Skryt?
Daremot läste här att kort som går att programmera om, typ Turbosim, ska gå att anpassa till 1.1.3.
Vem har rätt? Vilken skulle du välja?
ISim, lika bra/enkel som svart Stealth, fast tunnare, mindre chip, billigare.
Turbosim, behöver installeras/programmeras, är det en fördel eller besvär?
Vad tror ni?
Har båda kortet hemma, ifall någon vill ringa med iPhone

Ursprungligen av returdesign:

visst ÄR det?

Indeed.

Ursprungligen av returdesign:

Jag har ingen anledning att tvekas i min leverantör. Känner deras manager sedan 20 år tillbaka. Så här skriver han till mig:
Our engineer has tested iSim on an activated 1.1.3 iPhone and says it should work without any problems. Now we’re all working around the clock to jail break / downgrade the iPhone 1.1.3 so we can be the first to release a “working yet proven” hardware solution.
Skryt?

Bara tomma ord än så länge. Alla bevis pekar på motsatsen.

Ursprungligen av returdesign:

Daremot läste här att kort som går att programmera om, typ Turbosim, ska gå att anpassa till 1.1.3.
Vem har rätt? Vilken skulle du välja?

Omprogrammerbara chip är ingen garanti för att de ska fungera med 1.1.3. Hur förutsäger chipet en slumpmässig kontroll? Och om det lyckas, hur kan den ta över rollen som SIM just när det behövs utan att bryta kontakten till telefonnätet? Bara för att ta två exempel.

Jag skulle välja att avstå.

Ursprungligen av returdesign:

ISim, lika bra/enkel som svart Stealth, fast tunnare, mindre chip, billigare.
Turbosim, behöver installeras/programmeras, är det en fördel eller besvär?
Vad tror ni?
Har båda kortet hemma, ifall någon vill ringa med iPhone

Jag vet än så länge att ingen chip-lösning finns för 1.1.3. Återkom när du har bevis för motsatsen. Jag vill gärna bli motbevisad för att kunna använda 1.1.3 på min telefon.

Annonser någon annan stans, är du snäll?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 15:25

Vi kan inte veta om simkortslösningar fungerar med 1.1.3 förrän vi har ett sätt att jailbreaka och aktivera....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 16:49

Problemet just nu verkar inte vara turbosim, utan snarare jailbreak och aktivering. Turbosim i sig kommer nog fungera om någon kan lista ut jailbreak och aktivering...

Det är klart vilseledande att säga att det är kompatibelt....

PDE, nja, inte riktigt: se här.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 17:21

Oj då. Om det stämmer så ligger vi illa till. Tack för förtydligande!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-24 11:58

too much confusion
allt ni behöver att göra är att jailbraka ( finns riktigt bra guide http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=587
... antar att ni har en 1.1.2 OOB annars behöver ni inte stealth sim...

sen så e det bara att sätta i kortet tillsamans med sitt ..2 min. klockrent and no hazzle
kolla här
http://www.youtube.com/watch?v=yjvW7s-Op5g

Blessings
kör själv en stealth sim och funkat på alla 3 kontant operatörer jag kört .. comviq IQ, orange (england) meteor (irland) all good

så vad är din råd till alla med låsta 1.1.2or?

Bevaka tråden