Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV blev det INTE bättre än 720p :-(

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av IcemanCharlie:

Processorn ÄR för dålig!

Dom som har hackat denna skitbox för att bla komma åt sina Bluerayfiler på sin hårddisk kan beraätta vad som händer om du försöker att köra med den bitraten !!

Troligtvis har de inte kodat detta i h.264 Main Profile som är det enda som hårdvaru-dekodas i grafikhårdvaran. Det är därför 720p snurrar så fint. Allt annat får passera budget-processorn som du nämner. Även 720p MPEG4.
Däremot kan man hoppas att Apple filar vidare på dekoder-biblioteket så att man kan stödja High Profile h.264. Då snackar vi små filer i 720p med full kvalitet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-16 15:02

M3:s test tycker jag är lite lustig, i stort sett alla i testen har synfel. Inte direkt en säker källa att bedömma skillnaden Och ja jag ser skillnad på 720p och 1080p på 40"

Men när det gäller valet av 720p i appleTV så förstår jag det fullt ut. Tar mindre plats och går dessutom snabbare att tanka hem. 1080p kan man ha om man köper filmen. Alternativt i framtiden när internetuppkopplingar är snabbare och hårddiskar är större.

Ursprungligen av nr3:

M3:s test tycker jag är lite lustig, i stort sett alla i testen har synfel. Inte direkt en säker källa att bedömma skillnaden[...]

Nu får du verkligen förklara dig. Vad är "synfel" enligt din skala? Bara för att inte ens hälften hade glasögon behöver inte resten vara blinda, med tanke på hur många som har glasögon och linser borde testet snarare ses som representativt ur den (syn)vinkeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 00:14

Inte förrän Apple Tv klarar spela upp 1080P .mkv containern (x264) kommer jag ens överväga den.

Kolla in Popcorn Hour så får ni se hur en mediaspelare minst ska se ut och klara.
www.popcornhour.com

Citat:

Specification :

Connectivity

Bonjour
UPnP SSDP
DLNA
Windows Media Connect
Windows Media Player NSS
SMB
NFS
HTTP servers: myiHome, WizD, SwissCenter, MSP Portal
BitTorrent P2P
NAS access : SMB, NFS, FTP

Web services

Video : YouTube, Google Video, MetaCafe, VideoCast, DL.TV, Cranky Geeks
Audio : iPodcast, Radiobox, ABC News, Jamendo
Photo : Flickr, Picasa
RSS feed : Yahoo! Weather, Yahoo! Traffic alerts, Yahoo! Stock, Cinecast, Traffic Conditions.
Peer-to-peer TV : SayaTV
Internet Radio : Shoutcast

Media files supported

Video containers:
MPEG1/2/4 Elementary (M1V, M2V, M4V)
MPEG1/2 PS (M2P, MPG)
MPEG2 Transport Stream (TS, TP, TRP, M2T, M2TS, MTS)
VOB
AVI, ASF, WMV
Matroska (MKV)
MOV (H.264), MP4, RMP4

Video codecs:
XVID SD/HD
MPEG-1
MPEG-2
MP@HL
MPEG-4.2
ASP@L5, 720p, 1-point GMC
WMV9
MP@HL
H.264
BP@L3
[email protected]
[email protected]
[email protected]
VC-1
MP@HL
AP@L3

Audio containers:
AAC, M4A
MPEG audio (MP1, MP2, MP3, MPA)
WAV
WMA

Audio codecs:
WMA, WMA Pro
AAC
MP1, MP2, MP3
LPCM

Audio pass through : DTS, AC3
Photo formats : JPEG, BMP, PNG, GIF
Other formats: ISO, IFO
Subtitle formats : SRT, SMI, SUB, SSA

DRM

Cardea DRM (WMDRM-ND)

Chipset

Sigma Designs SMP8635

Memory

256MB DDR SDRAM, 32MB Flash

Audio/Video outputs

HDMI v1.1 (up to 1080p)
Component Video (up to 1080p)
S-Video
Composite Video
Stereo Analog Audio
S/PDIF Coax Digital Audio

Interface

2x USB 2.0 host
Parallel ATA

Network

Ethernet 10/100

Power

12V DC, 3A

Dimension

Width 10.5"(270mm) x Depth 5.25" (132mm) x Height 1.25" (32mm)

Weight

2.2 lbs (1Kg)

Varför låsa upp sig när man kan få mer & bättre billigare bara för att det är ett äpple på skalet?
Men visst. När Apple Tv har liknande spec så kör jag gärna med Apples produkt...

Och jag ser skillnad på 1080P och 720P när jag kör Blu-ray och HD-DVD på min 47" 1080P24 LCD...

Ursprungligen av ktd:

Inte förrän Apple Tv klarar spela upp 1080P .mkv containern (x264) kommer jag ens överväga den.

Kolla in Popcorn Hour så får ni se hur en mediaspelare minst ska se ut och klara.
www.popcornhour.com

Varför låsa upp sig när man kan få mer & bättre billigare bara för att det är ett äpple på skalet?
Men visst. När Apple Tv har liknande spec så kör jag gärna med Apples produkt...

Och jag ser skillnad på 1080P och 720P när jag kör Blu-ray och HD-DVD på min 47" 1080P24 LCD...

Siffror och listor säger ingenting. Hur är den att använda? Jag räknar till femtio knappar på fjärrkontrollen. WTF?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-17 00:30
Ursprungligen av ktd:

Inte förrän Apple Tv klarar spela upp 1080P .mkv containern (x264) kommer jag ens överväga den.

Kolla in Popcorn Hour så får ni se hur en mediaspelare minst ska se ut och klara.
www.popcornhour.com

Tror man att dessa två produkter syftar att lösa samma problem och vänder sig till samma målgrupp så är man rejält efterbliven.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 00:24

Som en TviX om du provat. Dvs. inga problem.

Ursprungligen av ktd:

Som en TviX om du provat. Dvs. inga problem.

Den hade ju bara 46 knappar på kontrollen. Nu börjar det likna något.

Nej, seriöst. Ge mig något som är trevligt att använda.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-17 01:37

Det är klart man kan se skillnad på 720p och 1080p om man har en FullHD-burk, men alla vi cineaster vet att detta är fullständigt ointressant...ty, om filmen tar med en så så upptas inte hjärnan och hjärtat av sådana nevrotiska tvångstankar.

Ursprungligen av mjg:

Det är klart man kan se skillnad på 720p och 1080p om man har en FullHD-burk, men alla vi cineaster vet att detta är fullständigt ointressant...ty, om filmen tar med en så så upptas inte hjärnan och hjärtat av sådana nevrotiska tvångstankar.

Så är det verkligen, men för att få ut något av en 1080p film kräver det inte bara en FullHD TV eller Projektor utan även en bra sådan och då kostar det.

Resolution chart. Det handlar till stor stor del om ögats begränsningar.

Sedan förstår jag inte alla ni som måste ha stöd för tusen olika codecs. Egentligen räcker det ju med en. Det som Apple levererar i. Köp/hyr direkt från Apple och rippa ditt egen material i den stödda codecen. Varför skulle Apple uppmuntra till piratkopiering när de själva vill distribuera material? Äger du materialet så kan du ju välja det som Apple föreslår, det är ju inte på något sätt en stängd specifik Apple-codec.

Ursprungligen av phindus:

Resolution chart. Det handlar till stor stor del om ögats begränsningar.

Sedan förstår jag inte alla ni som måste ha stöd för tusen olika codecs. Egentligen räcker det ju med en. Det som Apple levererar i. Köp/hyr direkt från Apple och rippa ditt egen material i den stödda codecen. Varför skulle Apple uppmuntra till piratkopiering när de själva vill distribuera material? Äger du materialet så kan du ju välja det som Apple föreslår, det är ju inte på något sätt en stängd specifik Apple-codec.

Bra talat! Helt rätt.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-17 11:48
Ursprungligen av phindus:

Resolution chart. Det handlar till stor stor del om ögats begränsningar.

Sedan förstår jag inte alla ni som måste ha stöd för tusen olika codecs. Egentligen räcker det ju med en. Det som Apple levererar i. Köp/hyr direkt från Apple och rippa ditt egen material i den stödda codecen. Varför skulle Apple uppmuntra till piratkopiering när de själva vill distribuera material? Äger du materialet så kan du ju välja det som Apple föreslår, det är ju inte på något sätt en stängd specifik Apple-codec.

Helt rätt. Jag ser hyralternativet som klart intressant, dock inte för barnfilmer (tre barn) som ju ska rulla gång på gång på gång...

Några noobs-frågor:
Är det krångligt att rippa om sina (köpta) DVD-filmer till Apple TV-format? (Hur gör man?)
Är den senaste uppdateringen av Appel TV endast en mjukvaruppdatering?
Funkar ATV bra med en några år gammal "tjock-tv"?

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-17 12:12
Ursprungligen av Micke F:

Är den senaste uppdateringen av Appel TV endast en mjukvaruppdatering?

Ja.

Ursprungligen av Micke F:

Funkar ATV bra med en några år gammal "tjock-tv"?

Nej, den har bara komponent samt HDMI-utgångar. Dessa ingångar finns i princip aldrig på "Tjock-TV".

Ursprungligen av rhesus:

JNej, den har bara komponent samt HDMI-utgångar. Dessa ingångar finns i princip aldrig på "Tjock-TV".

Apple TV har ju Component video-utgång, har inte många "tjock-TV" sådana kontakter? Jag har ju till och med en scart <-> Component video-adapter trots att jag inte ens äger en TV.

Ursprungligen av rhesus:

Nej, den har bara komponent samt HDMI-utgångar. Dessa ingångar finns i princip aldrig på "Tjock-TV".

Det går att hacka den så att det funkar på en vanlig tjock-TV, men det fungerar inte "out of the box".

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-17 17:24
Ursprungligen av staed:

Det går att hacka den så att det funkar på en vanlig tjock-TV, men det fungerar inte "out of the box".

Hmm.
Enligt specen finns ju kompabilitet med gamm-teven:
TV compatibility
Compatible with enhanced-definition or high-definition widescreen TVs capable of 1080p/1080i 60/50Hz, 720p 60/50Hz, 576p 50Hz (PAL format) or 480p 60Hz, ...

Adapter Komponent-Scart kan väl inte vara omöjligt att gräva upp billigare än den på Onoff?

Eller är jag ute och cyklar?

/M

Ursprungligen av Micke F:

Adapter Komponent-Scart kan väl inte vara omöjligt att gräva upp billigare än den på Onoff?

Eller är jag ute och cyklar?

/M

Hittar en för 119 kr på InWarehouse, fast den saknar sladdar.

Ursprungligen av Micke F:

Hmm.
Enligt specen finns ju kompabilitet med gamm-teven:
TV compatibility
Compatible with enhanced-definition or high-definition widescreen TVs capable of 1080p/1080i 60/50Hz, 720p 60/50Hz, 576p 50Hz (PAL format) or 480p 60Hz, ...

Adapter Komponent-Scart kan väl inte vara omöjligt att gräva upp billigare än den på Onoff?

Eller är jag ute och cyklar?

/M

För att detta skall fungera måste din TV kunna patcha om från Scart-RGB till det inofficella Scart-Component. Det görs oftast i inställningsmenyerna i TVn. Hittar u inte den inställningen är det bara att glömma.
Det finns inget officiellt stöd för Component i Scart. Det är alltså en ful-konfig som använder samma kabelpar.

Ursprungligen av Micke F:

Helt rätt. Jag ser hyralternativet som klart intressant, dock inte för barnfilmer (tre barn) som ju ska rulla gång på gång på gång...

Några noobs-frågor:
Är det krångligt att rippa om sina (köpta) DVD-filmer till Apple TV-format? (Hur gör man?)
Är den senaste uppdateringen av Appel TV endast en mjukvaruppdatering?
Funkar ATV bra med en några år gammal "tjock-tv"?

/M

Handbrake med AppleTV-preset:en! Glöm ej att välja svenska som språk. Alla mina barnfilmer är numera på ATV via en server.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-21 23:08
Ursprungligen av Micke F:

Är det krångligt att rippa om sina (köpta) DVD-filmer till Apple TV-format? (Hur gör man?)
/M

Detta har jag också funderat på...men trots att jag har video som yrke och tillgång till en fet maskinpark - och all kunskap som behövs - så drar jag mig...ty, att packa ihop Pippi-samlingen, Bamse-samlingen, etc, till H264 QT.mov - i sina separata avsnitt så klart (3-4 på varje platta) - är ett stort projekt.
Jag har i.o.f.s. ingen ATV, men jag använder min gamla TiBook som mediecenter och det funkar finemang - så när jag får tid senare i vår - och kraft - så kanske jag ger mig på eländet. Än så länge bränner jag nya DVD's av dom köpta originalen när tidigare kopior slitits ut, men gidder och starttider för DVD-mediet är en pinsamhet...stenålder. Att kicka igång filmerna i iTunes är en annan sak - och filerna blir inte feta och repiga :-). DVD är egentligen en trist och tröööög parentes. Köp/hyr-filmerna borde ligga på flashkort istället så klart
En fördel i sammanhanget är att barnfilmerna inte är kopieringsskyddade - jag har i alla fall aldrig märkt det. Tydligen förstår bolagen att man måste kopiera sina plattor - kör man originalen så är dyringarna snart oanvändbara.

Så här kommer jag att göra när jag tar mig i kragen:

1. Jag rippar plattorna avsnitt för avsnitt med MPEG Streamclip. Varje avsnitt blir en QuickTime-fil i DV-format.

2. När alla filerna är rippade och ligger fint på hårddisken så öppnar jag Compressor och batch-komprimerar allihopa på en gång till vanlig PAL H264. Detta gör jag över natten - eller ett par nätter - och slutresultaten hamnar i mitt iTunes i gamla TiBooken - eller snarare på min NAS-disk som feedar TiBooken.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-22 00:31
Ursprungligen av mjg:

...som feedar TiBooken.

Hmm. Låter ju som en plan!

Vad har du för TiBook. Själv har jag en 500:a (Rev A!) som funkar som musikmaskin för tillfället.
Tror du den orkar med ovan nämna format?

/Micke (som INTE sysslar med videokomprimering i sin vardag... )

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-24 14:48
Ursprungligen av Micke F:

Hmm. Låter ju som en plan!

Vad har du för TiBook. Själv har jag en 500:a (Rev A!) som funkar som musikmaskin för tillfället.
Tror du den orkar med ovan nämna format?

/Micke (som INTE sysslar med videokomprimering i sin vardag... )

Min TiBook är en 800 Mhz:are. 1 GB RAM. Den lirar H246 (för sin tid har TiBooken ett sensationell grafikkort...men den kostade nästan 40 000 spänn också :-D. HD pallar den inte däremot...och PAL i H246 bör inte ha för fet bitrate.
Nå - flaskhalsen är NAS:arna som inte har HFS+ och i allmänhet är slöa saker (om man inte vill lägga upp stora pengar). Så - musik är inga problem, men video är en annan sak. Jag har lagt en SparseImage med HFS+ på NAS:en - den monteras automatiskt när jag startar upp TiBooken. Från denna diskimage kan jag köra video - även HD.

Senast redigerat 2008-01-24 18:51
Ursprungligen av mjg:

Detta har jag också funderat på...men trots att jag har video som yrke och tillgång till en fet maskinpark - och all kunskap som behövs - så drar jag mig...

Med MactheRipper 3.0r14, rejält med temporärt hårddiskutrymme, Handbrake 0.9.1 och en Intelmaskin packar du galant ihop 50 timmar film över en helg. Insatsen är runt 2-3 timmar för att köa upp jobbet, sedan kan maskinen jobba för sig själv.
Jag har gjort det själv och det är jävla befrielse att ha fått bort DVD-skivorna.

För att konvertera ungarnas filmer.
- MactheRipper för att få en hårddiskkopia av filmen. Kör alltid "Full Disc..". Den skall ändå slängas efteråt. Anledningen till att köra en "ripp" först är att resten av processen går smidigare. Dessutom fixar inte Handbrake vissa filmer kopieringsskydd vilket MTR klarar. MTR kan jobba samtidigt som Handbrake. Det är bara Handbrake som tar processorkapacitet.
- I Handbrake laddar du sedan in DVD-kopian, väljer det kapitel som skall konvereras, väljer preset:en "AppleTV", väljer svenska som Audio. Kollar om filmen behöver deinterlace:as och lägg sedan till den i kön.
Kön kan nu startas och du kan kontinuerligt lägga till nya rippningar från MTR i Handbrake. Glöm ej att deinterlace-inställningen behöver aktiveras varje gång den behövs. Den går tillbaka till "off" som default.
- När filmerna är klara adderar du dem till iTunes för senare synkning till AppleTV. Det kan vara lämpligt att välja en ny vinjettbild i iTunes som är representativ för avsnittet.
Klart!

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Dessutom fixar inte Handbrake vissa filmer kopieringsskydd vilket MTR klarar.

Jaså, vilka kopieringsskydd klarar den inte? Jag har kopierat en hel del filmer, allt från barnfilmer till vanliga filmer till filmer importerade från Japan, Kina och USA, och har aldrig stött på några problem.

Den enda anledningen till att kopiera över är för att man inte har 50 st DVD-läsare och för att man inte orkar byta skiva hela tiden.

Ursprungligen av Patrik D:

Jaså, vilka kopieringsskydd klarar den inte? Jag har kopierat en hel del filmer, allt från barnfilmer till vanliga filmer till filmer importerade från Japan, Kina och USA, och har aldrig stött på några problem.

Den enda anledningen till att kopiera över är för att man inte har 50 st DVD-läsare och för att man inte orkar byta skiva hela tiden.

Den klarar t.ex. inte Pixars Bilar som har noll-MB och noll-längdsceller.

Jag tror att du missar en poäng med att kopiera över allt till disk först. Det blir nämligen enklare att köa upp jobben när man kan accessa samma volym som både läser och skriver. Annars får man ju vänta till första konverteringen är klar innan du kan köa upp nästa om materialet ligger på en annan skiva.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Den klarar t.ex. inte Pixars Bilar som har noll-MB och noll-längdsceller.

Ah! Nu när du säger det, den klarar faktiskt inte Bilar! Jag har nästan slitit av mig håret för att jag inte fattade varför det blev hack och ljudet inte funkade.

Hur ska man göra för att dom filmerna ska funka? Finnas det något sätt överhuvudtaget?

Ursprungligen av Patrik D:

Ah! Nu när du säger det, den klarar faktiskt inte Bilar! Jag har nästan slitit av mig håret för att jag inte fattade varför det blev hack och ljudet inte funkade.

Hur ska man göra för att dom filmerna ska funka? Finnas det något sätt överhuvudtaget?

Som jag skrev några rader ovanför detta: MactheRipper! Gärna version 3.0r14.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-24 14:40
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Med MactheRipper 3.0r14, rejält med temporärt hårddiskutrymme, Handbrake 0.9.1 och en Intelmaskin packar du galant ihop 50 timmar film över en helg.....cut

Gracias! Detta ska jag prova!

720p för hyrning av filmer är bara början - jag tycker det är en riktigt bra början, men det är klart; de som fortfarande måste ursäkta sin nedladdning från diverse torrent sidor kommer det alltid finnas brister.

Bevaka tråden