- Tesa
- Medlem ●
- Uddevalla
Jag är så irriterad, jag behöver lite vettig feedback, något konkret att ta på för att ta en vettig diskussion angående min nya 40D som nu är inlämnad på service.
Jag har skrivit om det här: http://westinhouse.blogspot.com/2007/11/irriterad.html
samt på fotosidan: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=85645
Min frågeställning gäller helt enkelt om det är:
1. rimligt att behöva betala för justering av ej fullt fungerande utrustning (fokusproblem), nyligen inköpt? Kvitton var ej inlämnade samtidigt så dessa ska jag faxa in, men va fan, det är ju en kamera som kom ut i år!! Garantitid, eller?
2. Och varför ska mina fullt fungerande objektiv justeras ihop med den kameran? Det är inget fel på objektiven!! Jag har använt dem på andra kameror utan problem.
Jag trodde de skulle användas som referens endast? Och vad riskerar jag nu få för problem mot ex. min gamla kamera (som visserligen sambon använder men som jag själv också tänker använda som reservkamera), lånad eller hyrd kamera fortsättningsvis?
Inte för att det ska göra någon skillnad, men de vill kanske försäkra sig om att dina objektiv fokuserar OK innan de ger sig på sensorn. De kan också vara som många tekniker, litar inte på fru Kundén, utan måste kolla själv. Mycket irriterande form av ifrågasättande, men också mycket vanligt.
Vad gäller kvitton för en 40D, det är ju en helt ny modell, är nog mer att de vill försäkra sig om ägandeskap;-)
Men dom har ju ett garantiåtagande på kameran - inte på objektiven. Dom borde ju rimligen ha egan referensobjektiv (heter det så?) eller annan utrustning som är kalibrerad för att kunna justera kameran. Om nu Tesa efter en sådan justering fortfarande anser sig ha problem med fokus och går tillbaka till affären bör ju deras yrkesmässighet bara leda till att dom tar fram sin referensutrustning igen och verifierar, om än kanske lite irriterat, ånyo och lämnar tillbaka kameran utan översyn (då vi utgår från att testet inte påvisar något fokusproblem i deras testjigg).
Så var dom 1600:- kommer in i bilden i affärens ögon är ju lite svårt att förstå då detta väl handlar om fel av garantiart under garantitid.
Jag vill inte på något sätt gå i försvar av Canon, men hypotetiskt kan de ju vara fel på alla hennes objektiv! Naturligtvis fullständigt osannolikt, men vill teknikerna inte tro på kunden så... Därav önskemålet om att mäta hennes övriga objektiv.
Rent så tycker jag att det verkar vara oskickligt skött från Canon's sida. 40D är en semiproffskamera med mycket höga prestanda och naturligtvis kunniga och krävande köpare. Vill Canon leverera i detta segment är det bara att bita i äpplet (!) och rätta in sig i ledet. Ett hus för mer än 10000 ska fungera direkt ur kartongen, oberoende vilka gluggar man man använder.
Hypotetiskt sett har det då även varit fel på ytterligare 4 kameror (1 analog, 3 digitala) som jag använt objektiven på (en provad ett par gånger, de andra använt på flera gånger).
Och det har varit så mycket fel på de kamerorna att objektiven fungerat till nära nog 100%, åtminstone tillräckligt för att jag som användare ska vara nöjd. Men nu är jag inte nöjd alls, på en ny kamera. Felaktiga objektiv? Nej. Jag finner inte det sannolikt.
Kvittot ska förstås in för kameran, nån påpekade för mig om världsgarantin, kontroll om den är köpt i Sverige helt enkelt. Kvittona av objektiven däremot vette katten om jag vill lämna in längre. De täcks av garantin (köpta i somras) men jag vill helt enkelt inte att de pillar med dem. Det är kameran som är tjall, inte resten.
Jag har en Canon EOS 30D samt ett sigma 17-70 2.8/4.5.
Jag införskaffade objektivet till min tidigare kamera (EOS D30, gammal sak...)
Objektivet fungerade fint, men på min nya 30D fokuserade det fel.
Jag lämnade in objektivet där jag köpt det, men de kunnde inte hitta några fel och objektivet
fokuserade perfekt på deras testkameror.
Jag gick då till butiken med min kamera och vi provade med den och visst fokuserade objektivet fel tillsammans med min kamera.
Vi testade då ett annat objektiv av samma modell och detta fokuserade perfekt både på min kamera och på deras testkameror.
Summan av kardemumman, samma objektiv kan bete sig olika på olika kameror.
Men om du nu har fler objektiv som felfokuserar på din kamera så borde det ju logiskt ett vara kamerahuset som är den felande länken.
Mvh Pär
Hej. Ett sent svar kanske – men du vet väl att det dels finns en garanti på din produkt. Då ska fabrikanten/säljaren bevisa att du har orsakat felet om de inte vill laga det gratis.
Dels har du konsumentköplagen som gäller i tre år. Då ska visserligen du bevisa att felet fanns där från början, men med felfokus på flera objektiv (som fungerar med andra hus) har du ett starkt "case". Dessutom är det enklare de sex första månaderna.
Stå på dig!
Hmm...har inte fått nåt mail om att det kommit fler inlägg från den här tråden.
Men, så här gick det:
Jag blev meddelad en dag senare, efter att alla garantipapper kommit in, att servicen var klar.
På papperet sen står det att de justerat kamera, samt alla tre objektiven, och två av objektiven samt kameran gick ju på garantin, det tredje tog de på goodwill.
Nu ville jag ju inte ha någon justering på objektiven alls...
Slutresultatet blev...ungefär som innan. Den jagar 70-200mm lite mindre, men det har inte blivit direkt skarpare, eller bättre fullträff på fokusen.
Samma sak gäller de andra två objektiven tycker jag, man får ofta fokusera om.
Det fluffiga ljuset/oskärpan i största allmänhet som jag upplever i bilderna har inte försvunnit, upplever det som lite störande.
Antingen förväntar jag mig för mycket av kameran, som inte finns där, eller så misslyckades de.
Har inte vågat testa objektiven på någon annan kamera ännu, men får en chans i helgen, kanske borde prova och se hur det blir.
Mja, har läst lite men själv fotar jag raw. Alltid (ja utom den korta stunden jag inte hade cs3 i burken).
Mjukt kan man minst sagt kalla det. Som att ha andats på objektivet en sväng typ.
Innan körde jag 20D och hade fullträff på samtliga objektiven så det kändes inte så roligt när samtliga strulade på 40D:n men de ville ändå justera objektiven.
Till råga på allt gillar jag inte riktigt skärpedjupet, eller rättare sagt, oskärpan som blir med 40D:n, den är inte riktigt lika...oskarp! Eller mjuk kanske är bättre uttryckt.
Har för stunden ingen bra bild att visa...
Jag har fler bekanta som skriker om sina 40D och fokusproblem, men också några som inte har problem, alternativt så har de ännu inte upptäckt dem.
Detta är för mig det enskilt starkaste skälet att dra mig bort från Canon och fokusera helt på annat märke - ett som saknar dessa problem i sina nya modeller. Jodå, samma problem har funnits, men är löst. Canon bara vägrar acceptera att deras AF-lösning inte är optimal - bortvalt märke mao.
Jag har fler bekanta som skriker om sina 40D och fokusproblem, men också några som inte har problem, alternativt så har de ännu inte upptäckt dem.
Detta är för mig det enskilt starkaste skälet att dra mig bort från Canon och fokusera helt på annat märke - ett som saknar dessa problem i sina nya modeller. Jodå, samma problem har funnits, men är löst. Canon bara vägrar acceptera att deras AF-lösning inte är optimal - bortvalt märke mao.
Kan du utveckla det hær lite. Gærna lite fakta också.
Tesa: Hur pass mycket handlar det om ?? Syns det i søkaren ?? Det bæsta vore ju om du kunde låna en annan 40D som fungerar och ta bilder med bægge, sedan slå dem i huvudet på Canonverkstaden. Var køpte du utrustnignen ??
Har sjælv æn tæmligen ny 40D men har inte mærkt något problem æn, men jag kanske skulle hårdkøra den lite mer....
Problemet med Canons fokusmetod är att den inte konfirmerar fokus, den litar på att kommunikationen med objektivet funkar. Jag vet inte hur det är med Nikon och andra, men fokusmissar med Canon är ganska vanligt.
Som konsument är det dessutom helt omöjligt att hävda sin rätt när de hävdar att det inte är något fel. Om de testar objektivet på 2m avstånd kanske det funkar, men fokusmissen visar sig kanske först vid 5-10m. De största problemen finns nog bland 300, 350 och 400D, som i princip inte kan fokusera korrekt under f4. Det är hit and miss. Om man har lite koll blir iofs resultatet bra, men man kan inte blint lita på autofokusen.
Det är t.o.m. värre än så. AF-detektorn beräknar vridningslängd och - riktning utifrån de mätvärden som kommer från fasskiftesmätningen. Dessa värden kompenseras inte för temperatur, bristande underhåll, misspassning kamera/objektiv eller slitage. Har man riktig tur, kommer fokus att hamna rätt, men sannolikheten är ganska stor att den hamnar fel eftersom någon andra mätning ( = konfirmering ) aldrig görs. Denna metod prioriterar ensidigt kort tid från mätning till fokus"låsning", på bekostnad av noggrannhet. I sanningens namn måste påpekas att så gott som alla tillverkare fram till dags dator har tagit efter detta gamla Minolta-koncept, men nu har tiden sprungit ifrån det.
Sony a700 har en återkopplad AF-lösning som lyckas bibehålla kort fokustid, trots att de infört återkopplad reglerloop ( = konfirmering ). Jag tror att de just nu är ensamma om det, men är inte säker.
Tack Miri och Leonardo. Visste inte att man inte använder återkoppling, det förklarar en hel del. Det förekommer en hel del tyckande utan underlag på forumet så det var därför jag frågade
En fråga är ju om det går att få skärpa i bilden med manuell fokusering?? Det skulle ju med stor säkerhet konfirmera att det är autofokussystemet som inte fungerar som avsett. Om inte skulle det peka på något annat fel. Skulle anti damm beäggningen på sensorn kunna vara felaktig och orsaka diffraktion ?? Fel på kameran är det med all sannolikhet.
Hej Kompis!
Om optiken funkar felfritt på andra hus så är det förmodligen så att spegeln sitter fel och behöver justeras. Du kan justera optiken efter spegeln (så att AF slår rätt) men då kommer din optik att vara anpassad för din 40D och du behöver justera igen om du byter hus i framtiden. Om spegel sitter lite fel brukar det också innebära att du har svårt att fokusera manuellt. (Den visar lite fel)
Om min tes(a) är rätt, så har du rätt till garantirep. Jag har haft precis detta fel på en av mina SD14n.
Rytterfalk: Precis, det är vad jag är rädd för, att det blir låst till en enda kamera.
Och som de tyckte: en "riktig" fotograf hade lämnat in all utrustning samtidigt för justering.
Well... som om man bara använder utrustningen på egen utrustning, aldrig hyrd/lånad?
Nåja, nu är det iallafall gjort, och jag får prova på andra kameror när jag kommer åt, se hur det verkar.
Tack ni andra som bidragit med info också.
Gpd: Jo, visst kan man manuellt fokusera, men jag är inte så snabb på det (och min syn lackar lite i den lilla sökaren) och brukar föredra att använda auto:n, åtminstone för grundinställning. Börjar kännas som att man får gå tillbaks till manuellt - "gunga in skärpan, Tesa" - som en kompis sa en gång!
Rytterfalk: Precis, det är vad jag är rädd för, att det blir låst till en enda kamera.
Och som de tyckte: en "riktig" fotograf hade lämnat in all utrustning samtidigt för justering.
Well... som om man bara använder utrustningen på egen utrustning, aldrig hyrd/lånad?
Nåja, nu är det iallafall gjort, och jag får prova på andra kameror när jag kommer åt, se hur det verkar.
Tack ni andra som bidragit med info också.
Gpd: Jo, visst kan man manuellt fokusera, men jag är inte så snabb på det (och min syn lackar lite i den lilla sökaren) och brukar föredra att använda auto:n, åtminstone för grundinställning. Börjar kännas som att man får gå tillbaks till manuellt - "gunga in skärpan, Tesa" - som en kompis sa en gång!
Hej Tesa
Det var inte avsikten att du skulle gå øver helt till manuell fokusering utan prova om problemet førsvinner med manuell. I så fall ær det autofokusen, om du inte får skærpa ændå något annat. Rytterfalks idé om spegeln ær bra. Fel på huset borde det vara som sagt.
Mvh
Gøran