Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTalk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-18 23:18

Har försökt att få igång AppleTalk mellan min PB G4 och en Pismo per IR-porten. Har nogsamt följt instruktionerna i mac-hjälp. Ville dela några filer.

Min dator kommer inte upp i AppleShare hos honom och vice versa. Dock finner de varandra enligt IR-inställningar.

Är det någon som har ett tips?

Mvh. Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-22 14:34

Apple som skall vara så användarvänligt. Detta gäller definitivt inte AppleTalk. Är det någon som fått det att gungera?

Mvh. Ylan

Kanske alltför uppenbart, men ni har fildelning på och delade objekt och "tillåt gäster att ansluta" ibockad och allt sånt där "obvious?

MVH mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-25 19:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Apple som skall vara så användarvänligt. Detta gäller definitivt inte AppleTalk.

Skulle nog vilja på stå att Appletalk är det absolut mest användarvänliga nätverksprotokollet. Om nu bara Apple kan skruva upp MTU:n på Appletalk...

IR.....????? Har ni funderat på Ethernetkabel? 200 gånger snabbare och mycket enklare och driftsäkrare. Min erfarenhet av IR och fildelning, skrivarkommunikation etc..... IT SUX!!!! Minsta hinder mellan datorerna eller felvinkling dyker förbindelsen.

ETHERNET via KABEL

Ja, och i synnerhet till en PB G4 som har ett nätverkskort som känner av vad som sitter i andra ändan. M.a.o. man behöver inte ens en korsad kabel utan det går alldeles utmärkt med en vanlig nätverkskabel och sånna har väl alla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-14 17:06

Förvisso är ethernet en snabbare variant, men gällde det bara att smidigt föra över några filer, och inga stora sådana.

Jag vill dessutom föra till protokollet att Ir-förbindelsen var uppe och fungerade hela tiden (åtminstone enligt Ir-inställningar). Det var AppleTalk vi inte fick att fungera. Vi testade aldrig om det skulle ha gått per ethernet.

Min kritik gäller mest att det inte finns en steg-för-steg manual för hela processen att koppla upp sig mellan två datorer. Det datorindustrin, och inte minst Apple, kallar intuitivt, är ju blott så om man har gjort det förut. Uppenbarligen missade vi något, men än i dag har jag ingen aning om vad det kan ha varit.

Jag köpte en dator för närmare trettio-, än tjugotusen kronor. Då tycker jag att en utförlig manual borde ingå. Att mjukvarumanualen ej är tillräckligt utförlig visas av att vi punkt för punkt gjorde som det stod, och ändå inte fick det att fungera. Detta trots att vi båda har viss datorvana.

Vi gav ju upp för att starta om i FireWire-mode, och det gick ju bra. Jag gillar bara inte att behöva känna mig korkad inför tekniken, trots att min förståelse av tekniska spörsmål är klart över genomsnittet.

Det är ju pga. ovan sagda, vi inte skulle klara oss utan 99mac.com.

Med vänliga hälsningar, Ylan

För länge sedan kopplade jag ihop två macar med en skrivarkabel/AppleTak och en steg för steg beskrivning från en fil som hette «How to connect two Macs»
Ska jag leta reda på den och skicka den till dig?
Olof
-------------
I know there´s a balance I see it when I swing past.....

[ 19 Maj 2002, 11:07: Meddelandet ändrat av: Olof Svensson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 12:53

Tack Olof,

Tyvärr går nog inte det på min TiBook, som inte har någon skrivarutgång. Jag får köra USB.

Men tack för omtanken!

Ylan

1
Bevaka tråden