Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

datorn startar om efter avstängning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-08-01 13:23

problemet är att datorn alltså startar upp direkt efter att man stängt av den. (mac os 9.1)
mappen med avstängningsobjekt är tom.
G4 450

någon som har ett förslag på vad detta skulle kunna bero på?

/majk

[ 01 Augusti 2002, 13:32: Meddelandet ändrat av: majk ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-05 00:49

Testa att installera om OS. Jag hade ett liknande problem tidigare, fast i mitt fall startade datorn om sig själv hela tiden. jag startade från CD och fick inget klarhet i var problemet låg så jag installerade om det därifrån istället. Och vipps inga problem. Fast det finns kanske någon annan här som vet mer??

Hade samma problem på min G4 450 MP men då berodde det faktiskt på att jag hade en adapter till mitt gamla ritbräde inkopplad på USB-porten (via en hub). När drivrutinen till adaptern var aktiv, adaptern påslagen och ritbrädet inkopplat uppträdde maskinen just så som du beskriver; den startade om av sig själv direkt efter det att man stängt av den. I mitt fall löstes det enkelt genom att stänga av adaptern först och sedan datorn. Har du kanske någon annan USB-anordning som skulle kunna orsaka samma underliga fel?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 17:59

Hade en kollega som hade samma problem, att den startade själv. Det var en Blåvit G3. Hjälpte inte att sätta i nytt system, det hjälpte inte ens med formatering och den hade inga fel enligt norton eller apples disktoolsprogram. Den bytte vi batteriet på och då försvann problemet......

[ 05 Augusti 2002, 18:00: Meddelandet ändrat av: Martino ]

  • Medlem
  • 2002-08-05 18:22

vet inte riktigt hur det ser ut med kringutrustning o.s.v. det är inte min dator det handlar om. ska kolla upp om det finns några skumma usb-prylar inkopplade.

/majk

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-06 13:06

Batteriet är ett hett tips.

Är det slut så går klockan fel, och förmodligen sparas inga inställningar när du knäpper av datorn. Det i sin tur kan medföra att datorn en gång i tiden har varit inställd på automatisk uppstart, och eftersom klockan går fel så startar den jämt när den är avstängd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-09 20:35

Testa först med att kasta inställningsfilen för Finder och att nollställa PRAM.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-14 10:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
problemet är att datorn alltså startar upp direkt efter att man stängt av den. (mac os 9.1)
mappen med avstängningsobjekt är tom.
G4 450

någon som har ett förslag på vad detta skulle kunna bero på?

/majk

Jag hade samma problem med en USB-hub (hub på sony-skärm) inkopplad, när jag slutade använda hubben så fungerade allt normalt igen.

Hade också en G4 450

1
Bevaka tråden