Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt ifrån Moog: Voyager Old School

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 10:20

Aloha!

Vad tror ni om denna grabbar. Då den använder samma "ljudmotor" som Voyager låter den nog lika klent som vanliga Voyagern.
http://www.moogmusic.com/detail.php?main_product_id=21108

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-18 10:25

2,595.00 USD = 16,716.96 SEK är fortfarande uppåt väggarna för en nytillverkad monofonisk synt utan minnen. Dessutom lär väl priset hamna på över 20 papp med svensk moms + importavgift.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-21 11:43
Ursprungligen av kroffe:

2,595.00 USD = 16,716.96 SEK är fortfarande uppåt väggarna för en nytillverkad monofonisk synt utan minnen. Dessutom lär väl priset hamna på över 20 papp med svensk moms + importavgift.

...och visst hade jag rätt med facit i hand...:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 10:34

Kanske går att köpa i Europa. Jag köpte min AE ifrån EMC i tyskland. Blev 5 papp billigare än ifrån Elmelid som vägrade ta in Voyagern då dom väntade på att dollarn skulle gå ned innan dom beställde. (detta var 2004). EU är bra ibland.

http://www.electronic-music-components.com/emc/

Mvh
Demokid

Kommer den att ha Midi? I så fall är den klart intressant. Minnet skiter jag i.

Och utan midi för den delen. Känns konstigt att retrofita en synth från 2008.
Inte för att jag har råd dårå

Yes!

Inga digitalismer, inga minnen som förleder en att använda färdiga ljud istf att skruva.
Antagligen mkt lättare att serva om tjugofem år.
En j*kla massa pengar, men vad skulle original-model D kosta i dagens penningvärde?
Att bygga den sortens syntar i ett land där arbetarna skall ha lön och drägliga levnadsvillkor och man inte får hälla ut etsvätskorna på bakgården så är det nog här prislappen landar.

Klart rimligt alternativ till att jaga en begagnad Model D som väl är uppe i de prisklasserna ändå, och som likväl kräver lika mycket service och underhåll som speltid.

Fan, jag har ju bränt budgeten för lång tid framåt på min MPC, annars vete fanken om inte...

/RtMI

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-18 12:02

Hmm, med rådande dollarkurs får man faktiskt något som liknar en minimoog till ett pris som är lägre än man får ge för en äldre Minimoog i bra skick idag.
Den låter inte lika gött som en minimoog men kan ju å andra sidan betydligt mer,även utan minnen.

Frågan är vilka som är målgruppen?
De som spelar live föredrar nog ofta en synth med minnen ändå... exempelvis LP'n.

Detta känns mer som en minimoog för de som ej vågar eller har råd att köpa en gammal 70 talare. Med detta pris tycker jag att det är bra deal faktiskt! Även om jag av diverse skäl aldrig skulle sälja min gamla....

De gamla blir ju dyrare för var dag som går och för den som struntar i de där extra 10-20% värme och grit, och struntar i nostalgin så är ju detta en helt fantastiskt kapabel och VÄLBYGGD analog monosynth för de pengarna!! Framförallt för studiobruk, av kunnigt folk som snabbt rattar in det ljud de vill ha och ej har behov av minnen.

Men Voyager GammSkola är ju verkligen en livesynt!

Tänk om vi kunde få tillbaks lite riktiga live-synthesister som av den gamla stammen!
De som lirade SYNTHESISER och inte "ljud på burk".

Manfred Mann och sådana.

En moog kranar man ju fram dit man vill ha den medan man håller på.
Sträcka sig efter minnesbankerna för att kalla upp schyssta pianon och pads kan ju dansbandssnubbarna göra.

Ingen gitarrist jag känner har patchminnen. De kranar sin gura, sitt pedalbord och sin förstärkare i realtid efter vad de vill åstadkomma.

/RtMI

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-18 12:52

Hehe håller med dig Rotwang, men tja, de flesta verkar ju vilja ha minnen idag
Själv spelar jag endast gitarr live och det går ju snabbt att "byta ljud" Bara att trampa på pedalerna

Men skall man ratta en minimoog från noise percussion ljud till fetbas med exakt rätt drift i oscillatorerna, eller ratta in något FM ljud som skall stämma över klaviaturet så kan det ju bli lite stressigt om man inte kan ha så långa pauser mellan låtarna

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-01-18 12:57

Den har ju "Accessory Port". Klart snyggare än den "gamla" Voyagern i alla fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-18 12:58

Om du vill se kool "nutida" liveanaloglir så kolla in Muse, deras synthsnubbe skruvar hejvillt på stora modulsynthar etc , djävligt läckert! Grymt band för övrigt

Nja justeja deras nya pedal är ett CV/MIDI interface. Köper man den så har man en Old School med midid.:)

Förresten...

Ursprungligen av Demokid:

Aloha!

Vad tror ni om denna grabbar. Då den använder samma "ljudmotor" som Voyager låter den nog lika klent som vanliga Voyagern.

Låter Voyagern klent?
Jag har knappt petat på en Voyager, bara litegrann på en Phatty.
Kan någon utveckla hur denna klenhet yttrar sig?

I många fall går ju klenhet att råda bot på med lite finurlighet, särskilt i analoga maskiner.
T.ex. klassikern att byta kopplingskondingen innan filtret i en Micromoog till en lite större...

/RtMI

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 14:35
Ursprungligen av Rotwang:

Förresten...
Låter Voyagern klent?
Jag har knappt petat på en Voyager, bara litegrann på en Phatty.
Kan någon utveckla hur denna klenhet yttrar sig?

I många fall går ju klenhet att råda bot på med lite finurlighet, särskilt i analoga maskiner.
T.ex. klassikern att byta kopplingskondingen innan filtret i en Micromoog till en lite större...

/RtMI

Vad jag menar med klent är att den inte låter så muffig. varm och fet som en moog ska låta. Moog menar att dom har gjort en bättre Model D. Visst har dom gjort att den stämmer bättre samtidigt har dom förstört lite av själen i synten. Den låter inte alls lika levande som Model D.
"high-stability voltage controlled oscillators" är inte alltid bra och filtret har inte den krämighet som Model D. Env Amount ratten till filtret har skum action.

Jag äger båda. Lyssnar man bara på Voyager låter den hmm... moog menh jag blev otroligt besviken när jag gjorde A/B test. Jag gjorde ett leadljud och ett bas ljud med 2 VCO på Model D, Voyagern behövde 3 VCo och var inte i närheten lika varm och fet. En annan sak som jag märkt på nytillverkade analogsyntar är att... hmm vågformerna inte låter lika bra. Pitcha ner Mode D VCO till max. inställd på sågtand och lyssna. Man kan nästan använda den som bastrumma. Pitcha ner en Voyager sågtand... Finns ingen botten och ljudet låter nte tight.

Voyagern är en fin synt ochdet går att göra mycket kul men den vill man ha mulliga leads och hårda djupa basar är det Model D som gäller. Jag tycker Little Phaty låter bättre än Voyager.

Mvh
Demokid

Ursprungligen av visionfactory:

Då lät CS-5´an rätt "klen" i jämförelse med Moog Prodigyn. Men jag har svårt att få en Voyager till verken klen eller tunn.

Fast CS-serien (5/10/15/30) låter rätt tunt. För mig har de alltid varit lead/bakgrundssynthar. Men de låter ju inte mindre gött för det. Att jämföra "fetheten" i en CS mot den i en Moog är ju nästan lite elakt.

Ursprungligen av Demokid:

Jag tycker Little Phaty låter bättre än Voyager.

Jag har alltid tyckt att LP låter mer Moog än Voyagern (eller iaf så som jag tycker att en Moog låter). Det är ju iofs väldigt subjektivt. Men Voyagern låter så snäll jämfört med de äldre Moogarna. Silkeslen nästan. Phattyn har mer klös.

(Haha...eller så är det jag som inte kranat tillräckligt på Voyagern. O:-) )

  • Medlem
  • 2008-01-18 18:26
Ursprungligen av Airwolf:

Fast CS-serien (5/10/15/30) låter rätt tunt. För mig har de alltid varit lead/bakgrundssynthar. Men de låter ju inte mindre gött för det. Att jämföra "fetheten" i en CS mot den i en Moog är ju nästan lite elakt.

nu kommer jag in med ajabaja-fingret!
cs-syntharna är helt magnifika och jag tycker (efter att ha ägt två cs-10or och en micromoog) att de låter väldigt fett. fetare pwm får man leta efter. de förtjänar mer respekt faktiskt, de är supergoa

för övrigt verkar den nya moogen fin, men har den inte midi förstår jag inte riktigt vad moog har tänkt. jag menar, det är faktiskt 2008 trots allt. att utesluta en närmare 30 år gammal standard för att bara implementera en ännu äldre är väl rätt dumt?

Ursprungligen av VCO:

nu kommer jag in med ajabaja-fingret!
cs-syntharna är helt magnifika och jag tycker (efter att ha ägt två cs-10or och en micromoog) att de låter väldigt fett. fetare pwm får man leta efter. de förtjänar mer respekt faktiskt, de är supergoa

Ojoj. Nu måste jag förklara mig...

Jag har ägt en Yamaha CS15 och tyckte alltid att den kändes väldigt ursäktande jämfört med MS20 och även Moog LP. Ljudet var lite skörare, fint, mjukt och låg alltid perfekt i en mix. Men feta basljud eller leadljud som tog plats och lätt rått hittade jag aldrig på CS15. CS15 kunde låta ganska fett men jämfört med min Moog var ljudet rätt transparent. Fast ibland är det ju att föredra och det gjorde samtidigt att den aldrig kändes onödig - den blev snarare en tillgång.

Jag håller med om att PWM:en är helt underbar på CS-syntharna och visst förtjänar de mer respekt. Yamaha CS15 är min favoritanalog bland de mindre monosyntharna. Gillade den långt mer än MS20 och retar mig än idag på att jag sålde min....trots att det vid den tiden verkade vara en god idé.

Rätt intressant att deffiniera ordert "klent" i detta fall. "Klent" är väll motsatt till det odefinierbara ordet "fet" (jag vet, jag är ute på tunn is nu ). Men sist jag lirade på en Voyager så slog det INTE mig att den lät "klen" eller "tunn", tvärt om. Den lätt rätt stor och maffig. Sist dessa ord flög genom skallen på mig var när min polare testade sina nyinköpta Yamaha CS-5 bredvid sin också nyinköpta Moog Prodigy. Då lät CS-5´an rätt "klen" i jämförelse med Moog Prodigyn. Men jag har svårt att få en Voyager till verken klen eller tunn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-18 14:49

Demokid, nu har ju du iofs en väldigt gammal skön Model D, serienummer 1000 någonting om inte jag minns fel? Jag har en serienummer 4xxx som också är väldigt varm och krämig, men jag har hört senare minis som låter mer åt Voyager hållet.

Detta stämmer ju rätt bra med vad Bob ansåg, enligt honom var det ju senare minimoogarna de som lät bäst och i ett musikaliskt perspektiv där det är viktigt med välstämda instrument så ligger det ju en viss del i det förstås..

Som vanligt spelar det ju knappast ngn roll i en mix och påverkar inte hur bra eller kass en låt är, men nu pratar vi ju om Moogar här

Nej dags att greppa den nylonsträngade, hmm...undrar om jag skulle skriva bättre låtar om den hade kanadensiskt granlock haha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 15:31

Håller med om att Phattyn låter mer moog.

din voyager kanske e trasig?

  • Medlem
  • 2008-01-18 18:29

är tanken att man ska köpa till multipedalen för att få midi är man ju uppe i priset för en performer så vad är poängen? jag fattar inte....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-18 19:29
Ursprungligen av theVOID:

Demokid, nu har ju du iofs en väldigt gammal skön Model D, serienummer 1000 någonting om inte jag minns fel? Jag har en serienummer 4xxx som också är väldigt varm och krämig, men jag har hört senare minis som låter mer åt Voyager hållet.

Lite OT men ... jag har haft nöjet att serva ett 20-tal Minimoog Model D och jag är ganska fascinerad över att ljudkaraktären kan skilja en hel del mellan olika exemplar. Det pratas ganska mycket om att det ska vara en del skillnad i ljudkaraktär mellan Minimoogar med det gamla oscillatorkortet (serinummer < 10175) och Minimoogar med det nya oscillatorkortet (serienummer >= 10175). Min erfarenhet är dock att det inte är så stor skillnad. Jag har stött på nyare Minimoogar som låtit väldigt likt älde och tvärtom. Mycket av ljudkaraktären verkar bero på hur synten är kaliberad och det är förmodligen en bidragande orsak till att man ofta upplever att Minimoogar låter olika i förhållande till varandra ...

Jag har jämfört min egen Minimoog (serienummer 10432) mot flera äldre exemplar och i vissa fall är skillnaderna väldigt små mendans det i andra fall kan vara ganska stora skillnader. Två Minmoogar som jag råkade ha hemma för service/reparation samtidigt var Demokid's Minimoog (serienummer 1737) och ABBA's gamla vita Minimoog (serienummer runt 2200). Jämförde jag min Minimoog mot Demokid's Minimoog så lät de väldigt lika. Därmot lät både min och Demokid's Minimoog relativt annorlunda mot ABBA-moogen vilket vara ganska intressant med tanke på att det endast skiljer runt 450 exemplar mellan Demokid's Minimoog och ABBA's gamla Minimoog

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-18 21:33

Denna plus ett bra klaviatur är ett bra mkt roligare "kit" än en allt för bantad modell tycker jag då i så fall. Det är vad jag skulle valt om jag haft moogpengarna till hands. Tycker f ö träet på Voyager-klaviaturmodellerna är alldeles för rundat i hörnen och av karaktären "fin möbel", läs: amerikansk design a'la pelarförsedda villor och s k "gedigna" möbler. Jag gillar IKEA mer; jag gillar vassa kanter och skarpa linjer. Gamla Minimoog hade minsann inte några runda träkonstnärliga hörn utan var mer kantig och skabbig. Tycker faktiskt det är snyggare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 18:30
Ursprungligen av PF:

Jag gillar IKEA mer; jag gillar vassa kanter och skarpa linjer. Gamla Minimoog hade minsann inte några runda träkonstnärliga hörn utan var mer kantig och skabbig. Tycker faktiskt det är snyggare.

Jag håller med dig PF!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-19 17:38

MIn dröm tänkte jag, men inget midi, idiotiskt!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-19 17:40

Fast det är nog billigare att köpa en cv-grunka än om moog satt in midit i den....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-19 18:41

Jag kan helt förstå grejen med att göra en synth gjord för att spelas och rattas på. Inga minnen, rattarnas lägen är alltid i synk med det aktuella ljudet, ingen digital stegning av värden, etc. Men ärligt talat, varför ingen midi? Det är lite väl bakåtsträvande för min del.
Det är ju helt stört egentligen, en modern synth för över 20.000 utan midi. Casio SA-10 har ju inte heller midi, men den kostar väl 200 spänn

Lite som om de skulle ha byggt ostindiefararen utan moderna dieselmotorer, livflottar, kylskåp, gps, etc.

Klavet lär väl vara av den nyare typen med scannad diodmatris ändå, så midi hade väl varit hur lätt som helst att implementera om de hade velat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-19 23:22

...eftersom midit bara hade behövt note on/off och eventuellt pitch/mod-hjul, inget os som ska snacka midi osv.

Bevaka tråden