Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårstartad b*stard

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en G4/400 med OS 9.2.2 som har uppfört sig skumt en längre tid..

Trots att jag formaterat om, installerat på nytt och hållit på så får jag upp samma fel..

Datorn startar upp, extensions laddas in men så fort Findern kommer upp så blir skärmen korrupt och det enda som visas är en del av en findermeny med konstiga strek lite här o där.. samt ett tomt skrivbord, musen är tvärlåst.

Har provat med PRAM, NVRAM resets etc etc..
Samma sak hela tiden.

Datorn går dock att starta med Extensions off..

Vad göra?
Det är inte fel på installationsfilerna för dom används utan justering på 49 andra datorer..

[ 23 April 2002, 15:32: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Testa att byta HD & kolla RAM-minnena om de är hela!

[ 23 April 2002, 15:40: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

Har tänkt på det med, men vill slippa så långt det är möjligt.

Inte borde datorn starta upp om RAM minnet var pajj? Har haft felaktiga RAM minnen förut i en dator o den vägrade starta helt o hållet.

Körde frexten en TechTool precis o den hittade inga hårdvarufel, däremot lite småfel på lagom oväsentliga filer.
Hur som helst så formaterade jag om (återigen) HDn och installerade S9.2.1 o den fungerar hur bra som helst..

hmmmm

aja.. skitsamma, ska kasta allt snart o stoppa in OS X rakt av på alla burkar..

[ 23 April 2002, 16:30: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

• Oregistrerad
  • 2002-04-24 08:38

Låter som det hade kunnat vara fel på någon programinställningsfil efter som datorn startar med dessa avstängda.. Det man kan göra är att lyfta ut alla dessa filer och försöka tillbaka några i taget för att se vilken det är som spökar.

Men det sjuka är ju att det funkar på alla andra datorer med exakt samma filer.

MEN jag ska ta mig en ytterligare titt på det där, kan ju vara den här trevliga SLP flag som förstör även denna dator (fast på ett nytt sätt).

Undrar vad den filen ens är till för, någon som vet?

• Oregistrerad
  • 2002-04-24 12:38

Även om filerna ser likadana ut, så kan någon fil vara korrupt och det tror jag inte du ser utan vidare (dvs inte på ikonen). Därav den omständiga proceduren med att lägga tillbaka ett fåtal filer åt gången.

Alltså filerna kommer från samma ställe. Dom klonas ut från en master.
Men men skulle kunna tänka mig att det är SLP Flag som är boven i dramat.

Om vi säger såhär, det är 50 datorer som används. Det vore lite udda om en av dessa kör svenskt system.

Tillsaken hör att det svenska systemet muppade iaf.. aja skitsamma, den får stå där död tills jag ska stoppa in mer RAM o blåsa HDn för att slutligen stoppa in OSX på den. Vilket sker om någon månad..

1
Bevaka tråden