Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara och Öppna tar en evighet!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-01 22:00

Hej, jag har ett litet problem med OS 9, när jag ska spara t.ex ett dokument i Photoshop så tar det en evighet innan fönstret för sparning kommer upp (ca 15-20sek) vilket är oerhört irriterande! Samma sak är det när jag ska öppna QT 5 så tänker datan i ca 15sek innan QT öppnas.
Dett hände inte förut men kom alldeles plötsligt och jag vet inte hur jag ska lösa problemet.

Vet nån hur man löser detta?

/Fredrik

Prova zappa P-ramen (brukar vara mirakelmedicinen):

alternativ, äpple, R, P skall hållas nedtryckta vid uppstart. Datorn startar då om igen och låte den göra det 2-3 ggr.

Annars kan du väll prova att öka minne till applikationerna. Men jag tror mer på det förstnämnda.

Lycka till.

Mvh

/ Johan

[ 02 Augusti 2002, 03:01: Meddelandet ändrat av: iWay ]

kasta inställningsfilerna (prefs) för berörda program

  • Oregistrerad
  • 2002-08-03 00:05

Tack för tipsen men dom fungerade ej, det där med att kasta pref filerna till programmen tror jag inte fungerar eftersom problemet drabbar varenda program.

  • Medlem
  • 2002-08-03 00:35

a) Defragmentera hårddisken. Om du ofta raderar, flyttar och lägger till stora filer kan det bli en faslig oordning på disken. Om det inte beror på diskaktivitet, dvs du hör inte att disken knattrar hela tiden, så behöver du inte testa det tipset.

b) Antivirusprogram? Prova att stänga av.

c) Testa att stänga av alla tredjepartstillägg.

d) Jaa du... Kolla att inställningar för minnet verkar rimliga. Disk cashen bla. Håll den på runt en tio-tjugondel av RAM-minnet. Testa att stänga av alt. sätta på virtuellt minne, håll virtuellt minne på max en MB.

e) Bygg om skrivbordet. Inte för att jag tycker det direkt gör någon skillnad.

f) Sätt eld på datorn och se den brinna i helvetet...

  • Medlem
  • 2002-08-03 22:53

Har ett vagt minne av att man kan få PS att gnida till halt om man har en trasigt alt. dubblett installation av ColorSync men det var ruskigt länge sedan så minnet kanske sviker. Enklast för att se att du verkligen har ett mjukvaruproblem och inte ett disk access problem (sunkigt filsystem inkluderas här) är ju att dra in ett system vid sidan av på samma partition.

1
Bevaka tråden