Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam textinmatning

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-04-25 17:12

Jag antar att den här frågan också stötts och blötts tidigare, som mina supportfrågor brukar ha gjort. Men jag hittar ingenting när jag söker så here goes.

Med Mac OS 9 och en Power Mac G4 får min sambo riktigt långsam textinmatning. Den laggar så illa att när hon skriver kommer texten flera sekunder efteråt och med visst bortfall om hon skriver för fort. Jag har sett det här problemet förut, men jag har ingen aning om hur man löser det.

Det gäller inte något specifikt program.

Är det någon som har en idé?

[ 25 April 2002, 17:43: Meddelandet ändrat av: kal ]

Låter som det är någon process i bakgrunden som tar CPU kraft. Har du prövat det vanliga med Norton Disc Doctor och Speed Disk? Kan hjälpa avsevärt.

• Medlem
  • 2002-04-25 18:34

Jag har ingen direkt lösning, lider själv av problemet till och från.

Efter att jag blivit duktigare på att stänga av typsnitt jag inte använder och sen jag upptäckte att jag hade både ATM light och Deluxe-tilläggen samtidigt så dyker det upp mer sällan. Men som sagt ibland segar det till sig ändå.

Jag hade stora problem med detta tidigare också, se denna tråd ifrån januari i år:

Extremt seg textmanipulering i ICQ mm

Jag minns inte att jag kom på nån bra lösning, men jag har sedan dess uppgraderat ICQ och gått från 9.1 till 9.2.2 och nu har jag aldrig problemet.

Efter djupa efterforskningar tror jag att detta är lösningen.

1) Kolla att det inte finns någon windows media playerplug installerad någonstans.

2) Använd Sherlock och sök efter Iomega extension, finns där en? Kasta den pronto!

3) Kolla i systemmappen med hjälp av tilläggskontrollen och leta efter apple cd dvd extension. LÄS extra informationen om denna extension - EN av dem - ersätter den andra, och är en DIREKT orsak till att systemet går sakta - trust me on that. Denna extenison påverkas av installation av t ex Itunes, så välj att ha kvar endast EN cd/dvd extension och kasta den andra!

Lycka till - och posta gärna om det löser era problem, jag har gjort detta på alla våra macar, och ingen har problemet längre...

MVH mattias

När jag tänker på det är nog detta mitt MEST meningsfulla inlägg på 99mac någonsin... Lyd mitt råd alla ni som har lag i datorn enligt angivna symptom...

• Medlem
  • 2002-04-26 14:39

Tack Mattias, det verkar ha funkat.

[ 26 April 2002, 14:40: Meddelandet ändrat av: kal ]

• Medlem
  • 2002-04-27 16:19

asså jag har haft detta problemet med att datorn slöar till sig jättemycket vilket märks mest på textinmatningen och det är inget tvivel om att det har med cd/dvd spelaren att göra, efter att datorn stått på ett tag börjar cd/dvd n jobba och slöar till allt efter den jobbat klart, om man har skiva i dvs. mycket störigt, prövar mattias metod omedelbart

• Medlem
  • 2002-04-27 22:27

tack mattias, jag kopplade bort iomega drivern och datorn har inte slöat till sig alls. superbt, synd bara att jag inte kan använda zipen nu.

Nja, man skall kunna använda sina zippar UTAN iomega tillägget... Vi har ett dussin G4;or utan iomega extension, men alla kan använda Zippen ändå....

MVH mattias

• Medlem
  • 2002-04-29 13:34

du har rätt, zippe funkade inte efter första omstarten men nu funkar det faktiskt.

1
Bevaka tråden