Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdvaruupplåsning till 1.1.2 OOB genomförd!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-01-18 11:08

Idag släppte GeoHot en guide på sin blogg där han beskriver hur man nedgraderar bootloadern på iPhones med firmware 1.1.2 OOB. Med mera. (Mycket tacksam!) Men komihåg att ni gör det på er egen risk! (Detta är en H/W Unlock)

Länk till guiden: http://iphonejtag.blogspot.com/2008/01/112-otb-unlocked.html

MVH Andbert

Kanon!
Men det här är en metod man absolut inte ger sig på om man inte är säker på vad man gör. Det är nog bra för de flesta att vänta på en lite mer automatiserad variant.

Mycket intressant.. väntar konfirmation från fler källor för att se om det verkigen stämmer.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-01-18 11:48
Ursprungligen av Mats Björnström:

Mycket intressant.. väntar konfirmation från fler källor för att se om det verkigen stämmer.

Jag kan lova dig att det stämmer då just GeoHot har lagt upp guiden. Han var den första som lyckades låsa upp iPhone! Så det tro jag inte att du behöver oroa dig för! O:-) Snart ska jag göra det! :cool:;)

Jag ser ingen anledning att tvivla heller, däremot gör ju hackets natur att det är rätt ointressant. En mjukvarulösning är det enda vettiga för de flesta av oss.

Men jag förstår inte, varför är det så intressant att kunna låsa upp 1.1.2? Är det inte bättre att om man köper en 1.1.2 OOB att uppgradera till 1.1.3 och sen kunna låsa upp den? Det är väl 1.1.3 som är intressant? Eller?

Ursprungligen av Patrik D:

Men jag förstår inte, varför är det så intressant att kunna låsa upp 1.1.2? Är det inte bättre att om man köper en 1.1.2 OOB att uppgradera till 1.1.3 och sen kunna låsa upp den? Det är väl 1.1.3 som är intressant? Eller?

Jo, det är klart man vill låsa upp 1.1.3 ännu hellre. Men 1.1.2-upplåsningen var beroende av ett så kallat secpac från 1.1.3 och samma sak gäller med största sannolikhet för 1.1.3 som kommer behöva 1.1.4:ans (eller vilken version det nu blir) secpac.

Nu när de har fåt ut secpack från 1.1.3 som (om jag förstått det rätt) var det som fattades för ett SW Unlock så känns det som om vi har en spännande helg framför oss!:p

Ursprungligen av The_Morgue:

Nu när de har fåt ut secpack från 1.1.3 som (om jag förstått det rätt) var det som fattades för ett SW Unlock så känns det som om vi har en spännande helg framför oss!:p

Vi? Du menar ni med 1.1.2 OOB? Eller?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-01-18 13:11

Tycker det är rätt spännande för oss med 1.1.1 också, då hacket so m finns för 1.1.1-1.1.2 i dagsläget inte verkar helt 100%. Så en enkel uppgradering till 1.1.2 hade varit trevligt.

Ursprungligen av Pascoe:

Tycker det är rätt spännande för oss med 1.1.1 också, då hacket so m finns för 1.1.1-1.1.2 i dagsläget inte verkar helt 100%. Så en enkel uppgradering till 1.1.2 hade varit trevligt.

Vad är det som inte är 100% med dagens uppgradering? Förklara gärna.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-01-18 14:27

De guider jag läst fanns det frågetecken kring följande: Hur uppdateringen funka beroende på hur du låst upp telefonen från början, om den funka i olika länder. Och själva uppdatering verka inte lika enkel som tidigare. Fanns flertal kommentarer på mislyckade uppdateringar. Eller har jag totalt missat att det finn väldigt enkelt att uppdatera 1.1.1 till 1.1.2??

Ursprungligen av Patrik D:

Vad är det som inte är 100% med dagens uppgradering? Förklara gärna.

Problemen med Apples bugg som gör att telefonprogrammet och SMS-programmet krascher utanför iPhone-länderna. Då måste man köra iWorld eller liknande, men det är inte heller någon bra lösning enligt vissa som hävdar att man måste patcha AppSupport istället. Se länkarna under steg 4 alt 2 i den här guiden för mer info.

Är det någon här på 99 som gjort hw unlock?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-19 12:10
Ursprungligen av blomman_J_:

Är det någon här på 99 som gjort hw unlock?

Jag planerar att försöka, men har inte rätta verktygen så tänkte bygga ihop lite själv. Har inte mycket erfarenhet av hårdvara med kretskort, transistorer o.s.v. men jag anser att om man lyckas nedgradera den förbaskade 4.6 bootloadern till den mera "användarvänliga" versionen 3.9 så har man ett mycket bättre utgångsläge än om man kör enbart ett softwareunlock när det blir aktuellt.

Ursprungligen av Patrik D:

Men jag förstår inte, varför är det så intressant att kunna låsa upp 1.1.2? Är det inte bättre att om man köper en 1.1.2 OOB att uppgradera till 1.1.3 och sen kunna låsa upp den? Det är väl 1.1.3 som är intressant? Eller?

Det handlar om den nya bootloadern förstås. OOB 1.1.2 = ny bootloader. Det är ju denna, och inte just det faktum att det är 1.1.2, som hindrat upplåsningen hittills. Så det är ett jättegenombrott att låsa upp OOB 1.1.2 för alla som sitter med en sådan utanför iPhone-länderna (vilket antagligen är tusentals telefoner).

Att låsa upp 1.1.3 är mindre intressant för dessa personer, huvudsaken man hittar en upplåsning överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-19 11:48

Jag trodde att HW-unlock betydde att man meckade inne på kretsarna med lödkolv typ. Den där guiden verkar ju bara vara att man kör olika program?

Ursprungligen av koze:

Jag trodde att HW-unlock betydde att man meckade inne på kretsarna med lödkolv typ. Den där guiden verkar ju bara vara att man kör olika program?

Öh, kanske det här steget är mer än bara köra program?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-19 14:44
Ursprungligen av Adrian B:

Öh, kanske det här steget är mer än bara köra program?

Haha, den länken missade jag. Onekligen hårdvaruhack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-19 16:32

Ssh

Har nu byggt ihop en egen kabel enligt modellen på http://iphone.unlock.no/bootloader_downgrade.htm

EDIT: Hittade lösningen på mitt SSH-problem. Nu ska jag sätta planen i verket, men kommer nog t mig ett par timmar. Postar igen o berättar hur det gått.

Senast redigerat 2008-01-19 16:58

ta bort

Kliar i fingrarna på att göra en Hw upplåsning.

Läst denna guide http://iphone.unlock.no/bootloader_downgrade.htm några ggr och tycker inte den verkar så avancerad.

Jobbar på ett Elektronik tillverkande företag, så om jag åker dit har jag tillggn till mikroskåp och verktyg av alla möjliga sorter om det skulle behövas.

Unlocka eller inte unlocka...det är frågan....

Det som gruvar mig mest är detta...
"After you have removed the rear covers, you will see a metal shield/cover over the baseband. This one needs to be removed as well. Use a tiny screwdriver or similar to carefully lift it a little all way around (you could lift out the battery to reach the side facing it). There's two places the shield is glued, so you'll either need to heat it up, or just use force."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-20 20:05

Metal cover

Ursprungligen av The_Morgue:

Det som gruvar mig mest är detta...
"After you have removed the rear covers, you will see a metal shield/cover over the baseband. This one needs to be removed as well. Use a tiny screwdriver or similar to carefully lift it a little all way around (you could lift out the battery to reach the side facing it). There's two places the shield is glued, so you'll either need to heat it up, or just use force."

Öppnade ju min telefon igår med resultat som kan läsas ovan och kan bekräfta att det lilla metallocket när man väl fort bort bakstycket var extremt enkelt att avlägsna, så det är inget att oroa sig för. Det är bara limmat i kanten på ETT ställe och går att "skära" bort med hjälp av en vanlig synål. Det är tre hyffsat stora kablar (röd,svart,vit) som man av misstag kan ha av om man är oaktsam, men inget att oroa sig för som sagt.

Det jag fann helvetiskt svårt å andra sidan var att avlägsna aluminiumbackstycket från den sidan där volym- och muteknapparna sitter. Har en skön spricka/vikning i den numera. Så där råder jag till TÅLAMOD och att använda mjuka plastverktyg.

Take one for the team mate.

Nu är visst 1.1.3 jailbreakat också, inga bevis än men zibree verkar veta vad han pratar om ändå...

http://zibree.blogspot.com/2008/01/113-jailbroken.html

Hur lång tid tog det emellan hårdvaruupplåsningen förra gången och mjukvaruupplösningen? Så man vet på ett ungefär när man kan förvänta sig det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-19 18:56

Läste på Hackint0sh att vissa inte vill släppa ut jailbreaket utan vill vänta på SDKn.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-19 19:29
Ursprungligen av MatsOlov:

Läste på Hackint0sh att vissa inte vill släppa ut jailbreaket utan vill vänta på SDKn.

Vad tjänar man på det?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-19 19:42
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-19 21:26

Kört?

Det går inte så vidare för mig o mitt hardwareunlock...

Har öppnat telefonen och nu har bakstycket ett par sköna repor och är lite vikt.. Haha.
Sen när jag kör ienew (via mobile terminal numera för ssh-anslutningen upphörde och går inte att aktivera) får jag:

Resetting the Baseband...Done
Opened /dev/tty.baseband
iEraser for 112OTB: tool by geohot
Waiting for data...
Can't write
#

Innan detta kom upp fick jag zsh: bus error ett par gånger.

Någon som har läst om detta o har några tips?
Verkar som jag har wifi kvar (nätverken hittas) men jag kan inte ansluta... inte bra.

Skulle en restore till 112 fungera kanske? O börja om på ny kula. Vill ju inte ge upp precis.

Förra gången tog det ungefär två veckor mellan hw och sw unlock. Men nu borde det ju gâ lite snabbare tycker jag.

Bevaka tråden