- Andersson
- Medlem ●
- Ljungby
Sitter på jobbet med en G4 som har 9.2.1 installerat. Grejen är att det en stund efter uppstart saktar ner nåt enormt, detta märks mest då man matar in text. Burken används mest till InDesign 2 och Illustrator 9.
9.2.2 var ännu värre.
Jag har provat att zappa PRAM samt ta bort onödiga tillägg. Andra tips?
Hur mycket minne och hårddisk i maskinen?
704 MB SDRAM
10 GB HD, 2 GB ledigt
Hur mycket minne har du tilldelat programmen?
InDesign - 200 MB (vägrar öppna vissa dokument från bl.a. IKEA annars)
Mac OS slukar 148 MB(!)
Har office i maskinen?
Nej, och tänker inte installera heller
mail/webbrowser igång?
Outlook Express (kollar mail med 3 min intervall)
Mozilla 1.1
Andra program igång?
iTunes - datorn slöar ihop även om iTunes är avstängt...
Det känns som diskutrymmet är "snålt". Indesign har jag haft problem med i 9an då den skapat osynliga tempfiler på disken. Det är det första jag skulle titta på. har du en större disk att testa med?
Mozilla har jag ingen erfarenhet hur den uppför sig. Hur mycket ledigt minne har du då maskinen saktat ner?
Gör du stora urklipp? urklippen tar en massa internminne. kopiera en icon eller liknande för att frigöra minnet. Har haft användare som gjort urklipp på filer som vägt +500MB och burken har knäat ganska snabbt...
Outlook express har jag dålig erfarenhet av. Hur blir maskinen om du bara har mailen igång ett tag? Segar den enr något? Hur mycket tar systemet dirket då du startar programmet och kanske efter en halvtimme?
Har du virtuellt minne på eller av?
Skumt.
Har du möjlighet att blåsa hela disken och sen formatera och sen lägga in allt på nytt.
Du har förresten inte installerar Illustrator efter Indesign?
300 meg skall ju räcka mer än väl. Något annat mindre program igång? Inte fildelat? Monterat sevrar? Om du har monterade enhet hur snabbt nätverk har ni?
Har du möjlighet att blåsa hela disken och sen formatera och sen lägga in allt på nytt.
Idag är allt väldigt segt, så jag skulle kunna ordna det, men slipper gärna.
Du har förresten inte installerar Illustrator efter Indesign?
InDesign är installerat sist.
Inte fildelat? Monterat sevrar? Om du har monterade enhet hur snabbt nätverk har ni?
Jag har en monterad, delad mapp från en annan Mac i rummet, samt två PC servers över PCMacLAN, allt går genom 10/100 ethernet.
Mattias Bengtssons nedanstående tips i denna tråden hjälpte mig med samma problem.
Efter djupa efterforskningar tror jag att detta är lösningen.
1) Kolla att det inte finns någon windows media playerplug installerad någonstans.
2) Använd Sherlock och sök efter Iomega extension, finns där en? Kasta den pronto!
3) Kolla i systemmappen med hjälp av tilläggskontrollen och leta efter apple cd dvd extension. LÄS extra informationen om denna extension - EN av dem - ersätter den andra, och är en DIREKT orsak till att systemet går sakta - trust me on that. Denna extenison påverkas av installation av t ex Itunes, så välj att ha kvar endast EN cd/dvd extension och kasta den andra!
Lycka till - och posta gärna om det löser era problem, jag har gjort detta på alla våra macar, och ingen har problemet längre...
MVH mattias
10 GB HD med 2 GB kvar, låter som chans till mkt fragmenterat. Dessutom är HD:n knappast ny så den kanske har många döda block, vilket sabbar HD-städningen ytterligare.
Men ibland får man fel på några osynliga pref-filer i MacOS 9, som ger slö dator. Brukar få reninstallera en ny systemmapp ca 1 gång/år och lägga över alla tillägg mm. Detta eftersom vanlig ominstallation inte påverkar de osynliga filerna.
Ibland hjälper det att bara bygga om skrivbordet.
Kan ju vara nåt tillägg med.
Jag brukar alltid ha ett friskt system som jag vet funkar i backup. Så kastar jag det jag använder i soptunnan vid minsta problem och ersätter med en kopia.
Adobe rekommenderar virtuellt minne påslaget om man tittar på rekommendationer för OS 9 men du har för trångt på hårddisken för att ens testa detta. Om du aktiverar detta så kommer den att ta ytterligare 700 meg av hårddisken till detta.
Städa, avfragga och slå sen på virtuellt minne. Ska stå på inbyggt RAM + 1 alltså 705 MB i ditt fall.
quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Hur mycket minne och hårddisk i maskinen?
704 MB SDRAM
10 GB HD, 2 GB ledigt
Hur mycket minne har du tilldelat programmen?
InDesign - 200 MB (vägrar öppna vissa dokument från bl.a. IKEA annars)
Mac OS slukar 148 MB(!)
Dessa siffror minskar drastiskt om du aktiverar virtuellt minne.
quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Jag tror att det är Iomega-tillägget i systemmappen. Se till att det är avstängt om du inte har nå´n Zip eller Jaz.
Japp, håller med. Det verkar som att iomega-tillägget spökar. Kanske det hjälper att ladda ner nya från iomega.com om man nu måste ha den vill säga.
Det är som sagt att din hårddisk har för lite ledigt kvar, trots det ser ut bra på papper (2 GB ledigt).
Pröva ta backup av dina oanvända program och dokumenter, radera sedan från HD (för att få mera ledigt). Försök få minst 4 GB ledigt.
Bygg om skrivbordet.
Defragmentera HD med Norton Speedisk.
Jag tror att InDesign skapar stora temporära filer (osynliga). Det förklarar ju att om du inte använder InDesign, så är allt ok.
Jag kan säga att jag vet "for a fact" att det är Iomega-tillägget som saggar ned datorn. En kollega på mitt forna jobb hade nämligen ett helvete med just detta problem och startade om cirka 553 gånger för att utröna vad det berodde på. Han hade en intern zip i datorn och datorn jobbade något snabbare när en skiva satt i, har jag för mig. Absurt, eller hur? Nåväl, tillägget stängdes av, PRAM zappades och sisådär, sedan slutade den släpa, just särskilt när man matade in text.
quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Mozilla 1.1
Mozilla rekommenderas tyvärr inte under MacOS 9. Den har en allvarlig bugg som gör att tangentbordsinmatning ofta går till fel program. Jag kämpade med den ett tag, men gav upp när jag kände att jag inte litade på datorn längre. Jag väntar på en version som rättar felet... om jag inte ska ta mej tiden att rätta dej själv, men den tiden brukar man aldrig ha.
Och det är inte 9.2 Apple cd/dvd driver som segar ner?
Byt mot en äldre och testa.
Hej alla,
har någon därute stött på samma problem som jag: När jag sitter och jobbar med räkningarna på IExplorer (via ADSL) och samtidigt lyssnar på radion via RealPlayerBasic så efter kanske 20 minuter så säckar radion, det blir tyst, och då förstår jag vad klockan har slagit för muspekaren har stelnat och det går inte att trycka på äpple-Q eller ngn annan knapp, utan man får dra ut nätsladden och börja om. Jag har en G4.
Tacksam för svar,
Lars Häggarth