Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iphone med 1.1.3 och sedan nergradera till 1.1.2

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har nu äntligen bestämt mig för att köpa iphone! Har väntat eftersom att jag tyckt det verkade väldigt avancerat och oklart om hur bra iphone fungerar upplåst. Men nu efter Macworld 2008 keynoten verkar det som jag av misstag väntat för länge:( .

Tack vare den låga dollarkursen är ju iphone jäkligt billig (2600kr) och att köpa iphone i USA är ju därför det bästa sättet att få iphone jämfört med andra sätt härifrån Sverige då alla måste tjäna massa pengar på att sälja sina låsta iphones för 4000+ som är på tok för mkt.

Undrar därför om jag köper iphone i USA med version 1.1.3 kan jag då nergradera den till 1.1.2 så att jag kan använda den som telefon med hjälp av tex Black Stealth SIM.
Problemet som jag uppfattat det med version 1.1.3 är att telefonen kontrollerar simkortet regelbundet och därför kommer tex Black Stealth vara helt värdlöst och man kommer bara kunna använda den som en ipod touch.

Har läst lite här om att nedgradera: http://www.tuaw.com/2008/01/16/downgrading-your-1-1-3-iphone-or-ipod-touch/
men vill kolla med er här och höra vad ni tycker och bedöm gärna hur svårt ni anser detta skulle vara. Är säker på att det inte är bara jag som drabbats av detta problem så hjälp uppskattas verkligen.

Mvh//

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-17 21:57

Jag är inte helt insatt i vad som gäller men kort och gott i dagsläget: Nej. Du kan nedgradera som hon har gjort på den guiden men det enda du får då är en ipod touch. Nedgraderingen nedgraderar inte basebandet och det är det som gör checkarna hela tiden (rätta mig om jag har fel här). Så än så länge finns det inget sätt att använda en 1.1.3 OOB eller en uppdaterad 1.1.2 OOB till 1.1.3 med någon typ av *sim. Alltså har du 1.1.3 på telefonen kan du inte ha den som telefon än på ett tag, oavsett hur den kom till 1.1.3.
Så har jag förstått det iallfall

Tror Jedsler har rätt i det han säger.

Ursprungligen av wavvebird:

...då alla måste tjäna massa pengar på att sälja sina låsta iphones för 4000+ som är på tok för mkt.

Well, om tillräckligt många är beredda att betala för det så skulle jag inte säga att det på tok för mycket. Ingen säljer ju telefonerna under pistolhot, det är folk som frivilligt betalar, medvetna om att det vore billigare att köpa över disk i USA.

Om du köper några i USA och säljer när du kommer hem, tänker du sälja dom för 2800 kr (vilket priset ungefär blir när du betalat skatt också) bara för att vara en schyst kille? Trots att du stått för besväret att köpa telefonen, ta hem den och står för risken om ingen vill köpa?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-17 22:52

Samt att man chansar genom att smuggla.. Det måste väl vara värt lite?

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-17 23:45

tycker det är sjukt bra pris om man kan få en i sverige för lite över 4000. Sen när har vi någonsin kunnat köpa något för samma priser som i USA? Har någon köpt en för 2800 och säljer den till mig för ca 4,200 tycker jag ändå att jag har vunnit. Med tanke på att i england kostar dom 340 pund ungefär och då måste du binda dig i minst 18 månader med abonemang. Visst kanske inte samma sak som att köpa en hackad iphone men ändå.
När den väl kommer till sverige får man väl vara tacksam för om den hamnar på 4000. Har själv lagt nästan det dubbla och har inte ångrat det för en sekund. Eller iallfall inte efter senaste updaten =D

• Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-18 20:03

Fört och främst måste man tänka på att en iPhone i USA inte kostar $399 med skatt. Dvs, om du ska importera dem till Sverige på rätt sätt måste man betala svensk moms.
Om man räknar lite så kostar en iPhone med dagens kurs 2.631:- exkl moms. Med moms blir detta 3.288:-. Ska man skicka dom till Sverige får man räkna med c:a 200-500:- i frakt. Då är vi uppe i runt 3500-3800. Om man flyger dit får man räkna med minst 5.000:- för Flyg. Då bör man ta med sig minst 20 st iPhones för att det ska löna sig. Dessa kan man inte köpa alla på en gång, så man får springa runt och handla dom på olika ställen och dessutom ligga ute med 60.000:-. Så, kontenta.. Tjänar dom som importerar 500:-/iPhone så är väl det helt ok.

Håller självklart med och skulle även jag sålt en iphone för så mkt som möjligt. Men jag har möjligheten med vänner som besöker USA då och då och så kommer nu 1.1.3 och förstör allt. Menade att alternativet att köpa en 1.1.2 i Sverige för 4000+ är på tok för dyrt för mig. Frågan i tråden var därför om jag kunde nedgradera en iphone med 1.1.3 till 1.1.2

Ursprungligen av badmojo:

Fört och främst måste man tänka på att en iPhone i USA inte kostar $399 med skatt. Dvs, om du ska importera dem till Sverige på rätt sätt måste man betala svensk moms.
Om man räknar lite så kostar en iPhone med dagens kurs 2.631:- exkl moms. Med moms blir detta 3.288:-. Ska man skicka dom till Sverige får man räkna med c:a 200-500:- i frakt. Då är vi uppe i runt 3500-3800. Om man flyger dit får man räkna med minst 5.000:- för Flyg. Då bör man ta med sig minst 20 st iPhones för att det ska löna sig. Dessa kan man inte köpa alla på en gång, så man får springa runt och handla dom på olika ställen och dessutom ligga ute med 60.000:-. Så, kontenta.. Tjänar dom som importerar 500:-/iPhone så är väl det helt ok.

Fick Iphone (skickad från usa) för totalt 2800:-

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-18 21:54

Det måste ju vara värt besväret, annars hade ingen gjort det. Dvs. skulle alla sälja för samma pris de själva gett skulle ju ingen (åtminstone väldigt få) importera dem. Jag ser det som att hela jobbet och resan från inköp i butik tills att den är i din hand är värt en del pengar. Det är en slags tjänst, och sådana brukar man betala för.

Samma resonemang gäller ju när du köper TV på t.ex. Expert. De ordnar allting med att hämta hem TV'n och vilka arrangemang som nu kan tänkas finnas, och för detta tar de ut ett pris. Går du och klagar över det när du köper TV också?

Utan marginaler skulle vi inte ha en kapitalistisk (och välmående) värld.

1
Bevaka tråden