Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka iPhone från USA till Sverige?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-19 23:40

Hej!

Jag har blivit väldigt sugen på en iPhone på sistone, och kom på att jag har lite släkt i USA som kan köpa en iPhone där och sedan skicka hit

Det fungerar väl såhär att dom går in i en Apple Store och köper en iPhone (utan att skriva på kontrakt), packar in den och skickar den via en speditör?

Men jag har en fråga här, vilken speditör ska man välja? UPS, FedEX eller DHL?

Vilken av dom speditörerna är bra och billiga, och vad går frakten på ungefär?

Sen att skriva ett annat värde på paketet är rätt surt om paketet försvinner. För man blir bara kompenserad så mycket som man själv har skrivit att det är värt.

Måste jag betala moms och tull?

En iPhone på Apple Store i USA kostar 399 dollar, d.v.s ca 2600 kr. Vad tror ni man kommer landa på för pris till slut med frakt, moms och tull?

Det blev många frågor här

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar,
Simon

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-20 02:33
Ursprungligen av xarph:

Men jag har en fråga här, vilken speditör ska man välja? UPS, FedEX eller DHL?

Det spelar egentligen mindre roll tycker jag, jag har positiva erfarenheter från alla tre. Mitt senaste inköp från USA (en iPhone) fraktades med UPS och de var grymt snabba och bra på alla sätt och vis. Skulle jag rekommendera något av de tre vore det väl också främst UPS.

Vad det kostar hittar du lätt på deras respektive hemsidor. Enkel sökning på Google tar dig dit.

Ursprungligen av xarph:

Måste jag betala moms och tull?

Tull betalar man inte på elektronik från USA. Däremot moms kan man åka på, och det finns inget svar på om just DU kommer att få betala det eller inte. Kanske, kanske inte. You might get lucky. Det beror helt enkelt på om tulltjänstemännen bestämmer sig för att undersöka just ditt paket eller inte.

Ursprungligen av xarph:

En iPhone på Apple Store i USA kostar 399 dollar, d.v.s ca 2600 kr. Vad tror ni man kommer landa på för pris till slut med frakt, moms och tull?

399+lokal skatt, så det blir en bit över 400 dollar. Du får räkna med mellan strax under 3000 kr till 4000 kr för den. Det beror som sagt var på om du slipper moms eller ej.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-20 13:43

Jag bor i USA och handlar ofta på nätet. Min erfarenhet är att DHL är ett ganska uselt företag och att man ska hålla sig till UPS och Fedex. DHLs trackingsystem uppdateras ofta inte som det ska, paketen kommer ofta för sent trots garantier och de lämnar paketen utanför dörren utan att ens försöka ringa på. Det är säkert annorlunda i Sverige, men jag skulle undvika DHL i all fall. Har aldrig haft problem med de andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-20 15:10

Jag tror det spelar ingen större roll, paketen brukar komma fram och kan trackas. Men paket från UPS brukar nästan alltid se ut som om någon har hoppat på det. Men jag kan ju haft otur.

//Rob

1
Bevaka tråden