Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Insynsskydda hela mappar.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-05-08 09:56

Hur gör jag för att skydda mina mappar så att ingen annan kan öppna dom? Har OS 9.0.4 och har provat systemets egna program men då kan jag bara kryptera filer, det blir lite jobbigt när man ska öppna dom. Jag skulle vilja kunna låsa mappar som man behöver ett lösen för att kunna öppna.

Byt till Mac OS X så får du det på köpet...
Det finns en del säkerhetsprogram för v. 9 eller tidigare som gör detta. Kommer inte ihåg vad de heter men en liten sökning på nätet torde ge resultat...

Jag använder betalversionen av PGP. Den har en funktion som heter "PGP Disk" där man kan skapa en krypterad "disk image" som man kan dubbelklicka på och få upp en lösenords förfrågan. Svarar man rätt dyker den upp som en skiva på skrivbordet. Det är nog det enda bra varianten för att skydda hela mappar i MacOS classic.

Freewarevarianten av PGP, version 6.0.2, innehåller PGP-disk. Om du kan nöja dig med en lösning som är ett par år gammal så fungerar denna MYCKET bra.

Finnas att hämta här: http://www.pgpi.org/products/pgp/versions/freeware/mac/6.0.2i/

PGPDisk är egentligen en kommersiell produkt så som Henrik sa, men på grund av ett misstag vid källkodsdistributionen med 6.0.2 kom PGPDisk också med i freewareprodukten. Detta upptäcktes naturligtvis ganska snabbt, så om du uppdaterar PGP till en nyare variant kommer motorn för PGPDisk raderas. Dina diskar går dock fortfarande att öppna med den kommersiella varianten.

Med lite trixande kan man också installera den senaste varianten av freeware PGP utan PGPDisk raderas.

VARNING! Kom ihåg att när du arbetar med PGPDisk finns det inget sätt att återvinna data om du glömmer lösenordet till PGPDisk. Det finns heller inga kända "brute force"-metoder att knäcka kryptot, speciellt inte när stora nycklar används.

//Mikael

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-05-13 09:12

Först tack för alla svar!

Mikael Svensson skriver att med lite trixande så kan jag installera den senaste varianten. Jag skulle vilja veta mer exakt vad det är för treixande.

Jag laddade ner PGP från länken som jag fick och det är funktionen med PGPDisk som jag vill ha. Men när jag skulle namnge en "disk" och tilldela utrymme så dök det upp en ruta där det står att "Programmet PGP har oväntat avslutats,eftersom en updatering av den här programvaran behövs för att fungera med det förbättrade filsystemet i Mac Os.....osv".

Den version av PGP som jag instalerade var den för PPC, det finns andra versioner också. Jag är inte säker om jag tankade ner rätt.

[ 13 Maj 2002, 12:54: Meddelandet ändrat av: Cygni ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-13 14:42

PGP (komersiell version) har lagts ned av Networks Associates. Tyvärr

Din felutskrift låter mer som om PGP i din version inte köper HFS+ (om det är det du har?). Vad har du för filsystem på din disk.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-05-14 09:31

Ja! det är HFS+. Vad gör jag då?

1
Bevaka tråden