Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera användare instabilt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-09 17:59

Jag har använt Flera användare nu ett tag, och är litet besviken på stabiliteten. Datorn hänger sig ibland när man skall stänga av den.

Är det någon annan som har liknande erfarenheter?

Ylan

[ 09 Maj 2002, 17:59: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

• Oregistrerad
  • 2002-05-13 09:14

Känner inte alls igen det där med att burken hänger sig vid avstängning. Däremot har jag andra trubbel med Flera användare: De andra användarna kan inte ändra skrivbordsbild, även om de byter på bild och mönster så återgår det till den först inlagda efter utloggning. Jag gissar att det hara tt göra med att hårddisken är uppdelad i partitioner, men jag förstår faktiskt inte hur. Någon annan som vet?

/H.

Kör fleranvändare på 4 macar med olika spec på alla fungerar det klander fritt inga hägningar alls, då används ändå två av dem uteslutande av barn.

Men bara på en av datorerna funkar det att man väljer bakgrundsbild och att den behåller det som är valt.

Vet att det krävs minst 9.1 för att det skall funka, men inte ens det hjälper på tre av dem så även jag är intresserad av svar.

Kör fleranvändare på 4 macar med olika spec på alla fungerar det klander fritt inga hägningar alls, då används ändå två av dem uteslutande av barn.

Men bara på en av datorerna funkar det att man väljer bakgrundsbild och att den behåller det som är valt.

Vet att det krävs minst 9.1 för att det skall funka, men inte ens det hjälper på tre av dem så även jag är intresserad av svar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-20 03:07

Tja,
jag har nu slutat med flera användare. Jag har inget stort behov av det, och då det gav fler bekymmer än vinster, la jag ner.

Problemet var att då ett program hade hängt sig, hängde sig nästan ofelbart flera användare vid avstängning. Det känns surt att behöva stänga av datorn med tvång varannan dag.

Jag har över huvud haft problem med stabilitet. Nu försöker jag fimpa tillägg, ett efter ett, för att se om jag kan slippa dykningar.

Ni som har ärkestabila system. Kör ni endast ett program åt gången? Jag vet inte om jag pressar systemet. Ofta kör jag Entourage, Explorer och Word samtidigt, och ibland även LimeWire, men det känns som att det är för att just kunna köra flera program samtidigt, som man investerar i en dyr TiBook med 284 MB RAM.

Jag längtar litet efter att gå över till OS X, då jag hör att det är betydligt stabilare.

Ganska snart, efter jag köpt datorn, lärde jag mig att starta om när tillfälle gavs, det hjälpte upp en hel del, men fortfarande får jag känslan att mitt system är känsligare än de flestas.

MVH. Ylan

Ylan varför väntar du med att växla till OS X?

Om dina program inte finns till OS X, prova att köra dem i classic-miljön i OS X. Kraschar classic så dyker inte hela datorn, i värsta fall bara classic-miljön. I vanliga fall så avslutats dock bara det programmet och classic tuffar på.

Office-paketet finns till OS X, Internet Explorer kommer med OS X. Limewire finns också.

Och med en TiBook kommer OS X att rulla på som en dröm...

[ 20 Maj 2002, 17:02: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 17:07

Marcus,

Idag installerade jag OS X (10.0.3), och kör faktiskt IE i OS X i skrivande stund

(se diskussionen OS X.1 i OS X klient, det fungerar inte att klippa och klistra tydligen

)

För en fattig lärare/musiker/student som jag, känns det surt att hosta upp stålarna för Office X, när jag har ett väl fungerande Office 2001, men kan ju köra det i Classic mode.

Ja resten jag tänkte säga kan du ju läsa i ovan nämnda tråd.

(Förutom att det känns faktiskt inte så besvärligt att starta Entourage i Classic, sedan jag satt en ikon i dockan)

MVH, Ylan

• Medlem
  • Skänninge
  • 2002-05-21 22:36

Men är du lärare kan du ju köpa skollicens på Office och MacOs X för dryga 2000 på Macoteket (kanske på fler ställen). Jämfört med att bara köpa OsX fick man ju nästan Office på köpet, eller till uppgraderingspris i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 23:31

Dessutom pluggar jag och köpte en studentlicens till Office 2001. Tvåtusen är dock tvåtusen, och jag jobbar inte heltid (musiker också), och de två tusen tänkte jag skulle gå till en ny hårddisk.

Någon måtta får det vara på datorkostnaderna, jag kanske till och med får betala för uppgraderingen av systemet, pga min slöhet (se min tråd OS X.1, i Mac OS X klient).

Annars är allt bra

Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 23:37

Kollade precis in macoteket. Om jag inte får en uppgradering av systemet, kanske jag slår till. Tackar för tipset.

Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-22 15:25

Så kör man OS X då. Har fått uppdateringen, och skall nu börja installera den. Gytt!

Ylan

1
Bevaka tråden