Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Enkel sökning och Avancerad sökning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-14 10:54

Ha för vana att använda sökmotorn flitigt. Detta dels för att inte skapa trådar som kanske redan finns och dels för att ta del av de hjälpsamma svar från andra medlemmar.

Relaterad tråd: Tips: Hur man skapar den bästa, unika tråden!

Hjälp gärna till med att förbättra denna tråd.

Sökord

  • Försök att minimera antal sökord till ett eller två ord. Sökmotorn på 99.se har svårt att hantera flera ord samtidigt i sökningen.

  • Testa gärna att söka igen med olika sökord/nyckelord.

Exkludera (utesluta) sökord
Till exempel du vill söka inlägg/trådar som innehåller ordet "Mac" men vill utesluta ordet "Windows" i din sökning, då skriver du: Mac -Windows

Om du vill söka med två sökord samtidigt, skriver du: Mac Windows

Enkel sökning

  1. Ställ markören i sökrutan där det står "Sök på 99.se" uppe till höger på forumet.

  2. Skriv in ett eller två sökord/nyckelord.

  3. Tryck Enter.

Avancerad sökning
Du finner sidan för avancerad sökning om du ställer markören i sökfältet där det står "Sök på 99.se" och sedan trycker Enter, utan att ha angett något i fältet.

Tips: Lägg gärna sidan för avancerad sökning som ett bokmärke i din webbläsare.

I den avancerade sökningen har du möjlighet att ställa in sökningen och filtrera sökträffarna.

Du kan bl a välja att söka:

  • I inlägg eller trådrubriker.

  • Trådar med minst/mest inlägg.

  • Trådar från visst datum eller alla.

  • Trådar som t ex senast skapat och i fallande ordning.

  • Alla forum, specifika forum och underforum.

  • Efter användarnamn, inlägg/trådar skapat av viss användare.

Senast redigerat 2007-08-16 17:20
  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-14 17:33

Mycket bra initiativ!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-14 18:02
Ursprungligen av Spyder:

Mycket bra initiativ!

Tackar! Kände att jag ville bidra med detta. Jag har själv varit vilse i början då jag var ny här. Även jag har skapat dubbeltrådar och sen insett att jag inte sökt, dels för att jag var lat eller inte visste hur.

Kanske denna tråd kan vara bra som klibbig tråd i detta forumet eller andra forumkategorier.

Avancerad sökning hittar du också om du går till Google, skriver dina söktermer och lägger till "site:99.se" (utan citationstecken).

Det är vad jag brukar använda iallafall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-14 18:18
Ursprungligen av false messiah:

Avancerad sökning hittar du också om du går till Google, skriver dina söktermer och lägger till "site:99.se" (utan citationstecken).

Det var ett bra alternativ till sökningarna här på 99.se. Utmärkt tips!

Ursprungligen av false messiah:

Avancerad sökning hittar du också om du går till Google, skriver dina söktermer och lägger till "site:99.se" (utan citationstecken).

Jag använder det mycket ofta. Google är sjukt snabba, en tråd behöver bara vara några timmar gammal för att finnas med. Blixtsnabb och bra sökning.

Mitt stående tips för sökningar är annars att alltid söka på inlägg, inte på trådar. Det ger mycket säkrare resultat (kräver att man använder avancerad sökning).

Ursprungligen av Adrian B:

Mitt stående tips för sökningar är annars att alltid söka på inlägg, inte på trådar. Det ger mycket säkrare resultat (kräver att man använder avancerad sökning).

Jag har också märkt det. Då jag gjorde en enkel sökning på "hörlurar" kom inte tråden "hörlurar..." upp. (notera punkterna), och startade därför en ny tråd i ämnet.

Eftersom jag tycker att 99medlemarna är ganska bra på att namnge sina trådar efter relevans kanske man kan tweeka sökmotorn lite för att ge bättre resultat. Jag kan inget om sökmotorer, men jag tänkte kanske att trådens namn skulle ge mer relevans i "enkel" sökning.

  • Medlem
  • 2007-08-16 10:20

Word up, yo! Jag tycker det enda som gör 99-sökningar (Vilket format... / Hur gör man... / Hur farligt är det... / Varför...) snåriga är just det att samma frågor ställts så många gånger. Därför får man plöja en och annan tråd innan det dyker upp, och att bli otålig är ju lätt. Sedan går ju en och annan diskussion in på hårdnackade sidospår. Men att söka på 99 är alltid det första jag gör i jakt på svar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 17:14
Ursprungligen av lufra:

Word up, yo! Jag tycker det enda som gör 99-sökningar (Vilket format... / Hur gör man... / Hur farligt är det... / Varför...) snåriga är just det att samma frågor ställts så många gånger. Därför får man plöja en och annan tråd innan det dyker upp, och att bli otålig är ju lätt. Sedan går ju en och annan diskussion in på hårdnackade sidospår. Men att söka på 99 är alltid det första jag gör i jakt på svar.

Ja, att ha för vana att söka är något man lär sig som ny. Och ju bättre vi blir på att använda sökmotorn, ju färre dubbletter av trådar innehåller forumet. Vi får hjälpas åt allihop att göra forumet bättre. Var och en kan göra en skillnad!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-11 20:52

Jag rekommenderar nya medlemmar att använda forumets sökmotor. Tips och anvisningar finns i huvudinlägget i denna tråd. Sökmotorn är din vän!

1
Bevaka tråden