Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammanfoga data på lokal och på webbsida

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver sammanfoga data som ligger lokal på en USB sticka med data hämtat från en webbsida (som jag programmerar).

Från webbservern hämtas ett anställningsnummer som i sin tur används för att hämta den anställdes För och Efternamn.

Detta skall kunna göras på olika datorer i både mac och PC miljö.

Går detta att lösa på ett inte alltför komplicerat sätt?

Och då i PHP

Tack på förhand

Sven

Det går tyvärr inte att lösa i ren PHP, iom att det bara körs på servern. Det hade kanske gått med något javascriptsfulhack med ett förifyllt filuppladdningsfält som automatiskt skickas, och på så sätt får man upp infon till webbservern. Men det faller på att man troligtivis inte kan göra så (säkerhetsrisk), samt att man inte kan veta vilken enhetsbokstav USB-stickan har. Java går det troligtvis att lösa problemet med.

Eller räcker det om det är halvautomatiskt? Då är det bara att ha ett filuppladdningsfält och så får man välja filen med den nödvändiga informationen och ladda upp den.

Nyfiken fråga, vilken typ utav data handlar det om?

Det är data som inte får ligga på servern pga säkerhetsbestämmelser.

Att ladda upp den till servern är ju ingen lösning i det här fallet utan den måste ligga lokalt.

Ursprungligen av swwempa:

Det är data som inte får ligga på servern pga säkerhetsbestämmelser.

Att ladda upp den till servern är ju ingen lösning i det här fallet utan den måste ligga lokalt.

Nu har jag iofs långt ifrån hela bilden, men är verkligen ett USB-minne säkrare än en webbserver? Så länge det handlar om ett helt vanligt (okrypterat) minne så kan ju vem som helst komma åt infon så långa någon kommer åt minnet, men på webbservern kan man begränsa som kan komma åt det. Bägge ger ju säkerhet, men på olika sätt. (Jämför militären och aftonbladet på sistone, för att ta skräckexempel) Iaf, det var inte det som det handlade om.

För att PHP på webbservern ska kunna läsa någon sorts data som kommer från USB-minnet så måste det skickas data från den lokala datorn till webbservern, det går inte annars. Om det verkligen är kritiskt att det inte skickas något så skulle jag kolla på det som Taz skriver om, att ha en applikation som körs lokalt och hämtar data från servern, istället för tvärtom. Gör man det dessutom som ett vanligt program så är det lättare att ordna så att det t ex öppnar filen/erna från USB-minnet automatiskt. Det går att göra det smidigare på det sättet helt enkelt.

Om du kunde starta ett program på USB-stickan som läser någon data på stickan och sedan skickar ett formulär (namn/värde-par) över http till den webbsida du vill ha, skulle det kunna lösa något? Eller är det tvärtom, man skall via en applikation på stickan kunna hämta data från webbsidan och sedan få fram något i programmet? Jag kan tänka mig metoder att lösa båda problemen.

swwempa inget svar på våra frågor och inlägg?

funderar just på nån sån variant att köra nåt program som hämtar från webben.

Har ni några förslag på hur man skall lösa detta?

databasen på webbservern ligger i Filemaker men går att nå via PHP.

1
Bevaka tråden