Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskformatering i 6.0.8

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite brydd när det gäller var jag ska lägga det här:

Har en SE/30 som jag tänkte nedgradera till system 6.0.8 och samtidigt partitionera hårddisken på. Men diskverktyget som finns på systemdisketten påstår att den inte kan hitta någon scsi-disk på min dator. Jag var ganska övertygad om att det är just scsi som sitter i den.

Det verkar som om den är formaterad Hard Disk Toolkit, hårddiskikonen har två hammare lagda i kors över sig och jag vill minnas att någon sa att det blir så när man använder det programmet.

Är det någon som kan upplysa mig om hur jag ska gå tillväga för att återfå kontrollen av hd:n?

• Medlem
  • 2002-08-19 17:31

Prova med ett nyare Apple diskverktyg än det du använder.

Jag tänkte göra det. Ska rent av slänga i en större hd som jag strippade från en 6400:a. Måste bara stoppa tillbaka den och byta från ufs till hfs först

Attans, det funkade inte. Disken dyker inte upp på skrivbordet på SE:n efter att jag formaterat den i 8.6. Kan det vara så att den inte gillar partitionerade diskar (men diskverktyget för 6.0.8 ska ju kunna partitionera)?

Kanske dags att flytta tråden till hårdvara, eller starta en ny. Men var lägger jag den då? Hittade ingen för stenåldersmacar.

• Oregistrerad
  • 2002-08-19 18:07

En 6400 har IDE-disk, tyvärr har inte SE det. Så det går inte att pula i en sådan disk. Skivverktyg från 7.5.3 har jag för mig kan formattera över tredjepartstillverkares formatteringar (länge sedan minns inte riktigt, OS 8 kan iaf). Prova en sådan och sedan formattera igen (om det nu behövs?) med den gamla versionen samt installera det gamla systemet sedan. 7.5.3 finns gratis att ladda ner hos Apple.

Ah, att 6400:an har en ide som standard vet jag, men jag stoppade i en scsi för ett par år sedan, och det är den jag vill återanvända i SE:n.
Men i värsta fall får jag väl tanka ner en 7.5.3 startskiva och boota från den.

Edit: Kom just på: finns det någon begränsning i storlek på hårddisk för SE/30 respektive system 6.0.8?
Jag tänkte nämligen ersätta en 500 MB med en 3.1 GB.

[ 19 Augusti 2002, 18:17: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-19 18:17

Aha...

• Medlem
  • 2002-08-19 19:07

Här är två länkar där du kan söka info, samt svaret på frågan:
"I cannot handle hard disks larger than 2 Gigabytes in size"
http://www.euronet.nl/users/mvdk/system_6_heaven.html
http://w3.trib.com/~dwood/oldmac.shtml

Jag börjar bli knäckt. HD SC Sterup 7.5.3 gjorde ingen skillnad. Originaldisken hittas inte. Ska göra ett försök med den andra om en stund. Funkar inte det lägger jag ner för dagen.

• Medlem
  • 2002-08-19 19:41

Om du har en Hd på 3.1 gb så går det inte, begränsningen är visst 2 gb för system 6.

Åkej.
Originaldisken är visserligen bara på 500 MB.
Men om man kör 7.5 ska det väl gå med mer än 2 GB?
Hoppas att jag kan starta SE:n från en Zip, för jag har baske mig ingen lust att köpa 20 disketter för att kunna installera.

[ 19 Augusti 2002, 19:50: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 20:22
Citat:

quote: Originaldisken är visserligen bara på 500 MB.
Men om man kör 7.5 ska det väl gå med mer än 2 GB?
Hoppas att jag kan starta SE:n från en Zip, för jag har baske mig ingen lust att köpa 20 disketter för att kunna installera.

Det ska väl gå bra. Du kan mecka ihop en startdiskett med drivrutiner för Iomega Zip, starta från den med Zippen ansluten och på så ska Zip-skivan monteras på skrivbordet. Jag har en sådan startdiskett någonstans. Ska kila ner i källaren och rota reda på den åt dig. Vänta...

[ 19 Augusti 2002, 20:24: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Kanon Mondo. Om inte mitt senaste påhitt* funkar tar jag tacksamt emot en kopia.

* Gör en startdisk från systemskivan som följde med performan (trodde inte den fanns kvar), lägger över installationsfilerna på zip och pluggar i nya hd:n

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 20:45

Startdiskett för HDSC Setup 7.5.3 med Zip-drivrutin finns här.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Startdiskett för HDSC Setup 7.5.3 med Zip-drivrutin finns här.

Tack!
Gör ett snabbt test om det funkar. Sen blir det öl på Lilla Torg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 20:55

Ska funka bra. Packa upp, gör en diskettkopia, boota up, freaka ut!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ska funka bra. Packa upp, gör en diskettkopia, boota up, freaka ut!

Om det var så väl. Den klagade på att systemet inte passade för datorn
Ska se om det var något jag gjorde knas i morgon. Nu orkar jag inte. Två stadiga Spitfire innanför västen och Monsters Inc. väntande vid dvd-spelaren gör att jag inte känner mig som en fullfjädrad mac-tekniker för tillfället.

Kommer dock att avlägga rapport/ropa på mer hjälp i morgon, och om det finns intresse så kan jag komplettera med bilder från datorröran i köket

Go´natt och tack för all hjälp.

Hej 68030-vänner! Här sitter jag och "surfar" på en Macintosh IIci (25MHz 20MB) och det går ju! Lite tålamod får man ju ha förståss och gärna en bra bok som man kan läsa i medan man väntar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-20 00:57

68030 är för seg för webbsurfning. Det går grymt trögt, även om man kör med iCab och stänger av bildvisning. Men FTP och e-post funkar hur bra som helst. Eudora Light 3.1.3 och Transmit kan verkligen rekommenderas!

[ 20 Augusti 2002, 00:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Mondo, vet varför din boot disk inte funkade. Det var system 7.6 på den. Men jag kanske kan få nytta av iomega drivern i morgon när jag gör ett nytt försök.

• Oregistrerad
  • 2002-08-20 02:16

Hjälp! Får man verkligen anv´nda ett så gammalt system helt ostraffat?

Känns redan som "gamla" OS 9 var evigheter sedan... minns ni den tiden? Lite nostalgi över det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-20 02:52

Attans hakar! Jag glömde bort att SE/30 inte klarar nyare system än 7.5.5. Du får ta en startdiskett och peta dit Iomega-drivrutinen.

Försöken fortsätter. Nu har jag fixat en boot-disk som funkar. Zip driven dyker upp och allt borde vara lugnt för att installera systemet. La in en gammal hederlig Drive Setup på zipen eftersom HD SC setup vägrade hitta såväl 3.1 Gigaren som 500 Megaren som satt i när jag fick datorn. Det skumma är att 3.1:an inte dyker upp i listan över tillgängliga scsi-enheter.
Tack och lov dyker originaldisken upp, och det är nu jag börjar bli lite fundersam. 3.1:an har scsi id 6 och originaldisken id 0. Finns det någon hårdvarubegränsning på SE:n som gör att en intern hd måste ha id 0?

Edit: Nu är det 7.5 som gäller eftersom 6:an inte klarar större diskar än 2 GB, så ämnesrubben är ju lite missvisande.

[ 20 Augusti 2002, 14:05: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

YES!

Disken hittades när jag bytte till id 0. Visserligen inte mountad, men nu kan jag i alla fall formatera den.

Edit: Det gick tillslut. Köket är städat, en D-link är inhandlad och Lillkissen är ihopskruvad och tuffar med 7.5.3 på en 230 MB partition på 3.1 gigaren. Pustar ut lite innan det är dags att installera netbsd och konfa om hemmanätet.

[ 20 Augusti 2002, 18:50: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

1
Bevaka tråden