Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS Entourage startar inte efter systemkrasch

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-08-19 21:39

Hej listan!

Skulle installera en äldre version av Dave och fick en systemkrasch vilket resulterat i att Internet Explorer kan inte visa svenska tecken och Microsoft Entourage startar överhuvudtaget inte alls. Netscape Communicator uppför sig helt normalt.

Inte första gången jag råkat ut för att få problem med Internet Explorer och MS Entourage men den här gången hade jag tänkt hitta en lösning utan att behöva installera en ny systemmapp.

Jag kör Mac OS 9.2.1 på en G4. Jag har kört Norton Utilities och Skivkontroll men lyckas inte få datorn att zappa PRAM utan då startar Mac OS X istället.

/ulams

• Medlem
  • 2002-08-19 21:58

Ta en snabb tripp in i din Systemmapp, därefter en kort promenad till Teckenkonvertering. Du kommer att ha c:a 30 filer där i. Lista dem efter datum och ta bort den ena uppsättningen (vanligtvis den svenska logiskt nog). Nu funkar åäö i Explorer och Entourage bör starta. Kan gå in på en halvtimmes utläggning om varför och på vilket sätt MS kunnat undvika detta men det kanske vi ska skita i

Detta påverkar bara lokaliserade system inte engelska btw men det ligger liksom i sakens natur.

• Medlem
  • 2002-08-19 22:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Ta en snabb tripp in i din Systemmapp, därefter en kort promenad till Teckenkonvertering. Du kommer att ha c:a 30 filer där i. Lista dem efter datum och ta bort den ena uppsättningen (vanligtvis den svenska logiskt nog). Nu funkar åäö i Explorer och Entourage bör starta. Kan gå in på en halvtimmes utläggning om varför och på vilket sätt MS kunnat undvika detta men det kanske vi ska skita i

Detta påverkar bara lokaliserade system inte engelska btw men det ligger liksom i sakens natur.

Ledsen Lukas men jag har bara 15 filer i mappen Teckenkonvertering och det tycks vara de engelska varianterna. Arabic Encodings t.o.m Western Language Encodings.

Under tiden har jag installerat Mac OS 9.2.2 men det gav inte heller någon förändring.

Har du fler tips så är jag mer än tacksam!

/ulams

• Medlem
  • 2002-08-19 22:50

Dubletter av textkonverteringstillägget kanske?

Andra änden av myntet men det händer. Kanske kolla vilka filer som ändrats vid samma tid som krashen har du otur kan du ha en korrupt systemfil som orsakar problemen.

Dra i en ren systemmapp vid sidan av och testa. Funkar det då är tyvärr bara att gräva. Kan vara intressant att höra vad det var när det löst sig. Finns kanske ett par varianter till man kan titta på först ska kolla lite gamla filer.

• Medlem
  • 2002-08-20 06:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Dubletter av textkonverteringstillägget kanske?

Andra änden av myntet men det händer. Kanske kolla vilka filer som ändrats vid samma tid som krashen har du otur kan du ha en korrupt systemfil som orsakar problemen.

Dra i en ren systemmapp vid sidan av och testa. Funkar det då är tyvärr bara att gräva. Kan vara intressant att höra vad det var när det löst sig. Finns kanske ett par varianter till man kan titta på först ska kolla lite gamla filer.

Nej, inte det heller men jag ska prova att installera en ny systemmapp ikväll och se vad det ger för resultat. Upptäckte nu att även Mozilla inte startar.

/ulams

• Medlem
  • 2002-08-21 21:24

"Lösningen" på problemet blev att installera ny systemmapp. Exakt vad som orsakade felet lyckades jag inte få någon koll på.

Som så ofta när det blir något strul med systemfiler så är det Microsoftprogram som är inblandade.

/ulams

Synd att jag inte hann svara, men jag tror lösningen ligger på ungefär samma nivå. Det har nog lyckats skapats en mapp som heter "extensions" i din svenska systemmapp. Just det händer vid installation av vissa program. T.ex. vissa versioner av Pagemaker.

tar man bort "extensions"mappen så löses det hela. Kan ha varit det.

[ 21 Augusti 2002, 22:53: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

• Medlem
  • 2002-08-22 15:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Synd att jag inte hann svara, men jag tror lösningen ligger på ungefär samma nivå. Det har nog lyckats skapats en mapp som heter "extensions" i din svenska systemmapp. Just det händer vid installation av vissa program. T.ex. vissa versioner av Pagemaker.

tar man bort "extensions"mappen så löses det hela. Kan ha varit det.

OK, jag ska titta på det. Mappen ligger ju i så fal kvar och jag tackar för tipset att lägga på minnet inför framtiden. Det lär väl inte vara sista gången Microsoftprogram ställer till det.

/ulams

1
Bevaka tråden