Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa fildelningssättet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-05-16 16:03

Jag har några riktigt feta filer som jag skall skicka till en god vän. Båda har ADSL. Jag kör BoNet, han Telia.

Vi har provat både att skicka filen via ICQ, samt att jag kört webbdelning. Det sistnämnda gick t o m långsammare än det förstnämnda.

Vi måste hitta en annan lösning. Vilket är det snabbaste sättet att föra över filer från min till hans dator. Han kör självklart också Mac. Vi kör båda 9.2.2.

Skulle vara tacksam för ett snabbt svar!

Fredrik

[ 16 Maj 2002, 16:03: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 16:17

Snabbast är väl FTP, tror jag.

Ladda ner förslagsvis Netpresenz (eller kör OS X och använd den inbyggda).

Ett förslag är ju att du lägger upp den på din iDisk och han hämtar den där.

Jag antar att Nifo med "riktigt feta filer" menar filer som är >100 MB. Då är nog inte iDisk så bra val eftersom det kostar pengar att få så stort utrymme där.

Jag hade satt upp en Hotline server. Snabb överföring och enkelt att komma igång med.
http://www.bigredh.com

• Oregistrerad
  • 2002-05-16 23:16

Hur stora är filerna? Bor ni långt från varandra? Själv brukar jag dela filer över Hotline, dock mäst när man ska dela mellan Mac och PC. Bor man inte så långt från varandra är det snabbast att bränna filerna på CD och gå över med dem, om man nu inte kan ta datorn med sig och dela över lokatnätverk. En annan fördel med HL(Hotline), är att det går att forsätta en ner alt. uppladdning om den av någon anledning skulle brytas.

Hotline är ju supersmidigt i detta läget.

En parantes: Jag skulle ta backup på mina pärons PC, för att formattera och installera om systemet. Ingen cd-brännare eller extra hårddisk fanns tillgänglig. Så jag kopplade ihop min PowerBook med PCn via korsad kabel, satte upp en Hotlineserver på PB, klienten på PCn och laddade upp allt till PB. Och laddade ner allt igen när systemet var ominstallerat. Smidigt som sjutton.

• Medlem
  • 2002-05-17 22:37

Jag har tyvärr inte någon brännare tillgänglig. Saken är att vi inte kommer att skicka så mkt filer till varandra - men här skulle jag skicka en film till honom.

Hotline verkar ju käckt, men då får man pröjsa för Server versionen antar jag - vad kostar det?

Fredrik

1
Bevaka tråden