Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS fastnar på 90% och ger "Sändningsfel"

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-22 13:25

Jag har kört ICE03.14.08_G-metoden och *5005*-metoden, men utan framgång. Därför postar jag nu om detta problem i förhoppningen att någon vänlig själ har haft samma problem och vet lösningen. Metoderna ovan fungerar om man har problem med att ta emot sms, samt buggen med att man måste slå på/av högtalartelefonen vid samtal. Detta är alltså inte samma problem som jag har, men jag har kört fixen för säkerhets skull. Detta problem förtjänar alltså en egen tråd.

Problemet är alltså att jag inte kan skicka sms, utan de fastnar på 90% och ger "Sändningsfel" (i SwePhone). Det verkar inte vara någon viss operatör som jag skickar till som ger problemen, men jag själv kör iaf Tele2 Smart Företag. Det konstiga är att problemen har eskalerat tillsynes utan orsak. I början kunde jag skicka och ta emot alla sms, och t.o.m. ta emot meddelanden från röstbrevlådan. Helt plötsligt kom etta problem ibland, och efter en reset p.g.a. risiga tredjepartsprogram som strulade till det, är problemen permanenta.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-25 21:36

Jag har nu uppgraderat till 1.1.1 med SwePhone 1.1.1b2, och problemen kvarstår. Snälla, om någon har en teori om vad detta kan bero på, kom med förslag på vad jag ska göra!!

  • iPhone 1.0.2 (iUnlock) >> iPhone 1.1.1 (anySIM)

  • Tele2 Smart

  • Hade inga problem i början, men sen kom de mer och mer. Nu funkar det inte alls.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-25 21:54

Ett förslag är att be Tele2 skicka ut ett nytt SIM kort. Jag kör själv Tele2 och även en jobbkollega med iPhone utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-26 08:36
Ursprungligen av Jetwash:

Ett förslag är att be Tele2 skicka ut ett nytt SIM kort. Jag kör själv Tele2 och även en jobbkollega med iPhone utan problem.

Ska testa det. Vad är den tekniska skilnaden med ett nytt simkort? Det jag har nu är kanske ett halvår.

Någon rekommenderade att jag skulle flasha om baseband. Vad tycks om det?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-26 09:30

Hittade en tråd om detta problem här:

http://www.modmyiphone.com/forums/showthread.php?p=46044

Jag kör Tele2 och det inga problem med SMS, hoppas det löser sig.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-26 09:38

Snackade med Tele2 kundtjänst, och de sa att servicecenternr var +46707990001. Ska testa att lägga in det med *5005*7672*+46707990001#..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-26 09:44
Ursprungligen av koze:

Snackade med Tele2 kundtjänst, och de sa att servicecenternr var +46707990001. Ska testa att lägga in det med *5005*7672*+46707990001#..

När jag lägger in det så säger den "Setting Succeeded Adress till servicecenter Ingen adress". Är "Ingen adress" ett problem? Dessutom så känner den av själv att *5005*7672*+4670# är ett "Servicenummer mobil", men när jag skriver in resten så försvinner det. Hilfe!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-27 08:51

Jag fick sändningsfel för första gången igår. Jag kör med SimFree-upplåst 1.1.1 och SwePhone för 1.1.1. Det är endast en kontakt bland många (med Comviq) som det ej går att skicka till.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-27 11:18

Kan jag på något sätt återställa iPhonen till helt rent farbriksskick, (virginized kanske är det iofs) så att jag kan få en fresh start? Då kanske problemen försvinner?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-27 11:27

Har ingen aning men det är bra att du skriver här om fler får problem. Thnx.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-27 13:47

Kan ingen intelligent person komma med en teori om vad det här beror på? Då kanske jag kan prova mig fram, men nu har jag ingen aning. Är det inte sjukt att jag verkar vara den enda på 99 som har detta problem?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-27 13:57

Vänta med att återställa baseband. Det kommer säkert (tyvärr) dyka upp fler med samma problem, dvs att de får "sändningsfel" på vissa utskick eller all utskick. Just nu får jag det på en persons mobilnummer. Inte lika illa som att inte alls kunna skicka till någon, som du har nu. Håll ut och utkik.

Dålig mottagning?

Jag har fått detta med 1.0.2 men då var det pga dålig mottagning...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 23:04
Ursprungligen av Roger Åberg:

Jag har fått detta med 1.0.2 men då var det pga dålig mottagning...

Detta är inte orsaken för min del. Jag kan skicka till alla utom en persons nr. Har testat att skicka till denne från olika ställen. T ex centrala Malmö. Där är ju bra mottagning.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-29 16:31

Det är garanterat inte det i mitt fall. Det sjuka är att jag är den enda på forumet som inte kan skicka till någon alls. Jag har en vanlig 1.0.2 som är upplåst med iUnlock, reverginized, uppad till 1.1.1 och upplåst med anySIM. Som alla andra. Allt annat går ju som tåget (men sms-funktionen har drabbats av lövhalka om man ska dra ett sthlms-skämt).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-29 16:35
Ursprungligen av koze:

Det är garanterat inte det i mitt fall. Det sjuka är att jag är den enda på forumet som inte kan skicka till någon alls. Jag har en vanlig 1.0.2 som är upplåst med iUnlock, reverginized, uppad till 1.1.1 och upplåst med anySIM. Som alla andra. Allt annat går ju som tåget (men sms-funktionen har drabbats av lövhalka om man ska dra ett sthlms-skämt).

Åh, så störigt! Har du provat med någon annans Tele2-kort eller annan operatör, för att se om det specifikt problem mot just ditt SIM-kort/iPhone?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-29 21:03
Ursprungligen av Reisan:

Åh, så störigt! Har du provat med någon annans Tele2-kort eller annan operatör, för att se om det specifikt problem mot just ditt SIM-kort/iPhone?

Jag testade med tjejens simkort, och då funkade det! Ska beställa ett nytt imorgon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-29 22:53
Ursprungligen av koze:

Jag testade med tjejens simkort, och då funkade det! Ska beställa ett nytt imorgon.

Sedär, då var saken biff.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-30 10:47
Ursprungligen av Reisan:

Sedär, då var saken biff.

Yes. Hoppas det iaf!

Ursprungligen av Reisan:

Åh, så störigt! Har du provat med någon annans Tele2-kort eller annan operatör, för att se om det specifikt problem mot just ditt SIM-kort/iPhone?

Någon som provat att använda tjänsten "hämta inställningar via sms" på Tele2/comviq. Fungerar det, eller är man tvungen att lägga in dom manuellt. Gäller en 1.0.2 upplåst via iFun.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 12:53
Ursprungligen av adress@mac:

Någon som provat att använda tjänsten "hämta inställningar via sms" på Tele2/comviq. Fungerar det, eller är man tvungen att lägga in dom manuellt. Gäller en 1.0.2 upplåst via iFun.

Jag har inte provat att få skickat inställningar via sms till min iPhone, från Tele2s hemsida. Att skicka/ta emot sms, samt använda GPRS funkar ju. Så jag väntar nog att testa det tills när iPhonen stödjer MMS. Då kan det vara värt att försöka.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-06 13:38
Ursprungligen av adress@mac:

Någon som provat att använda tjänsten "hämta inställningar via sms" på Tele2/comviq. Fungerar det, eller är man tvungen att lägga in dom manuellt. Gäller en 1.0.2 upplåst via iFun.

Det känns högst osannolikt att det skulle funka, men du kan ju prova. iPhone är ju som bekant ganska annorlunda om man jämför med en genomsnittlig lur . Jag försökte flera ggr att lägga in SMScenter-numret för att få bukt med mina sms-problem, men utan framgång. Nytt simkort gör susen!

Ursprungligen av koze:

Det känns högst osannolikt att det skulle funka, men du kan ju prova. iPhone är ju som bekant ganska annorlunda om man jämför med en genomsnittlig lur . Jag försökte flera ggr att lägga in SMScenter-numret för att få bukt med mina sms-problem, men utan framgång. Nytt simkort gör susen!

Gåt det att beställa nytt sim kort som är kontantkort, och få samma nummer :/ ?

Ursprungligen av Fredriik:

Gåt det att beställa nytt sim kort som är kontantkort, och få samma nummer :/ ?

Lite olika beroende på operatör. På Comviq/Tele2 går det om du "registrerat" kortet hos dom.

Ursprungligen av adress@mac:

Lite olika beroende på operatör. På Comviq/Tele2 går det om du "registrerat" kortet hos dom.

Ringde comviq idag, hon som svarade sa att det inte gick om jag inte ville ha ett 3g kort. vilket är självklart att jag inte vill. Dem kunde dock "laga" kortet om man skickade det till dem, som skulle kunna ta minst 5 dagar.. och som alla vet 5 dagar utan sin iphone med sitt riktiga nummer det e ju som 5 dagar på en öde ö. Funderar dock på att byta till abonemang (inte för just det här utan har gjort det ett tag). Men om någon lyckas lösa det här, eller komma på någon lösning, SKRIV ! "koze" funkar ditt nya kort fortfarande. ? Använder 1.1.2 som är jailbreakad och har turbosim.
Tror det är fler som uppskattar en lösning på detta problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-23 14:17
Ursprungligen av Fredriik:

Ringde comviq idag, hon som svarade sa att det inte gick om jag inte ville ha ett 3g kort. vilket är självklart att jag inte vill. Dem kunde dock "laga" kortet om man skickade det till dem, som skulle kunna ta minst 5 dagar.. och som alla vet 5 dagar utan sin iphone med sitt riktiga nummer det e ju som 5 dagar på en öde ö. Funderar dock på att byta till abonemang (inte för just det här utan har gjort det ett tag). Men om någon lyckas lösa det här, eller komma på någon lösning, SKRIV ! "koze" funkar ditt nya kort fortfarande. ? Använder 1.1.2 som är jailbreakad och har turbosim.
Tror det är fler som uppskattar en lösning på detta problem.

Jag har Telias 3G-kort, funkar hur bra som helst (inte med 3G förstås, men GSM och EDGE).
Finns en tråd här att man kanske behöver sätta i ett nytt 3G-kort i en annan telefon en gång först, för att få det "aktiverat2. Sedan kan man flytta över det till sin iPhone.

Kan inte skicka sms

Mobil: Iphone 1.1.2
Operatör: Halebop
Övrigt: Turbosim
Fel medelande: Sändfel

Hej!
Jag har använta min mobil en dag. Jag skickade några sms under dagen helt utan problem men precis innan jag skulle lägga mig så skrev jag ett sms. Men det stog "sändfel" och jag kunde inte skicka. Jag testade starta om mobilen och testade att skicka till någon som jag inte har i telefonboken men inget hjälper. jag kan ta emot sms helt utan problem och ringa och bli uppringd men det är bra att skicka sms som inte går.
Precis efter jag försöker skicka ett sms så försvinner täckningen och sedan står det iget nät. Sen står det inget sim sen kommer det tillbaka automatiskt.

Någon som har varit med om detta fenomen? Eller någon som vet hur man löser det?

MvH
Oskar Svärd

Ursprungligen av oskar.svard:

Mobil: Iphone 1.1.2
Operatör: Halebop
Övrigt: Turbosim
Fel medelande: Sändfel

Hej!
Jag har använta min mobil en dag. Jag skickade några sms under dagen helt utan problem men precis innan jag skulle lägga mig så skrev jag ett sms. Men det stog "sändfel" och jag kunde inte skicka. Jag testade starta om mobilen och testade att skicka till någon som jag inte har i telefonboken men inget hjälper. jag kan ta emot sms helt utan problem och ringa och bli uppringd men det är bra att skicka sms som inte går.
Precis efter jag försöker skicka ett sms så försvinner täckningen och sedan står det iget nät. Sen står det inget sim sen kommer det tillbaka automatiskt.

Någon som har varit med om detta fenomen? Eller någon som vet hur man löser det?

MvH
Oskar Svärd

Oskar om du läser igenom tråden, så ser du att nästan alla har vart med om samma sak. Och som det även nämns så är det ingen som har en direkt lösning på det här, förutom ett nytt sim som koze, för det verkade fungera.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-24 17:26

sms sände fel

he jag har fan också samma problem kunde skicka ett sms och senare på dagen när jag skulle skicka ett sms så fungerade det inte. vad ska jag gör för att det ska fungera.

är det ända sättet att få det att fungera att fixa ett nytt sim kort

Bevaka tråden