Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man styra hur inkommande samtalsnummer visas?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 11:55

Bland mina kontakter har jag lagt in alla nummer med +46..... I min gamla Sony Ericsson visades då namnet på den som ringer men så är inte fallet med min iphone. Där visas en extra nolla (som vi har för att abonnemanget tillhör en växel så vi kan ringa med kortnummer internt på jobbet) och sedan det vanliga numret, t.ex. 008 112233.

Är det något som går att ställa in eller måste jag gå igenom alla mina kontakter och lägga till ett till nummer på alla? Någon som vet?

Tack på förhand,

-Jimmy

Har du "Svenska nummer" installerade från SwePhone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 15:50

Japp, nu har jag det. Det gör dock inte så mycket åt mitt grundproblem (såvida man inte måste göra några inställningar för den biten någonstans).

Om numret som ringer presenterar sig som 008112233 till skillnad från 08112233 (dvs en extra nolla innan) så klarade min gamla telefon av att lista ut att det var den kontakt som i telefonen hade +468112233. Det verkar inte min iphone göra.

-Jimmy

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-01 13:52
Ursprungligen av avtryck:

Japp, nu har jag det. Det gör dock inte så mycket åt mitt grundproblem (såvida man inte måste göra några inställningar för den biten någonstans).

Om numret som ringer presenterar sig som 008112233 till skillnad från 08112233 (dvs en extra nolla innan) så klarade min gamla telefon av att lista ut att det var den kontakt som i telefonen hade +468112233. Det verkar inte min iphone göra.

-Jimmy

Det borde vara en inställning hos växeln (eller Telenor), den ska inte presentera den extra nollan alls!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-23 09:44

problem med SMS

På inkommande samtal funkar det bra för mig men inkommande SMS får +46 framför numret vilket gör att den inte hittar avsändaren i telefonboken (jag lagrar alla nummer utan +46).
Har en 1.1.1 och senaste SwePhone installerat.

Ah, näe jag anade att det inte skulle räcka, jag var bara nyfiken. Du skulle nog behöva gå in och redigera den där filen med alla nummer själv och lägga till 00-varianterna där.

Jag har alla nummer inlagda med +46 även jag och för mig syns namnen precis som det ska. Kör 1.1.1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 20:11

keptang:
Vilken operatör har du?

Jag har telenor där mitt nummer är kopplat till en växel.

-Jimmy

Ursprungligen av keptang:

Jag har alla nummer inlagda med +46 även jag och för mig syns namnen precis som det ska. Kör 1.1.1.

Jag vet inte om du uppfattade det, men frågan gällde nummer som fick en extra nolla, inte vanliga +46-nummer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 21:18

Förmodligen är det kopplingen till växeln som ställer till det jag har telenor utan växel men i övrigt samma som dig och hos mig funkar det

Har Telenor också, men det är inte kopplat till växeln så det beror troligen på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-29 09:22

Är det någon som vet vad filen heter och var den ligger, den som Adrian nämner och som följer med SwePhones svenska nummer? Då kan jag testa att lägga till lite nollor där och se om det gör någon skillnad...

-Jimmy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-29 11:37

Jag hittade filen och la till en extra nolla men det löste inte riktigt problemet, det gjorde bara att formatteringen blev finare.

Hmm, skumt är det i alla fall.

-Jimmy

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-29 13:06

Är det inte som så att det handlar som två (2) olika filer: en för att öht känna igen ett +46-formaterat nummer och en annan för att utföra själva formateringen? Eller var det något som gällde på 1.0.2-tiden?

Jag har haft motsvarande problem efter att vårat företag har börjat med Telia Centrex där man får ett fast nummer också. Har alla kontakter inlagda med +46. För inkommande samtal från mobil funkar det bra, men då jag ringer ut, någon ringer från ett fast nummer eller om någon ringer på min fasta anknytning så blir det fel.

Man kan alltid dubbellagra nummer med 00 innan, men jag vägrade att göra detta så jag letade och hittade följande tråd:
http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=7736&page=23 och framåt

Det tar ett tag och läsa igenom allt (eller leta specifikt för Svedala), men för att få det att funka (för mig) så laddade jag hem build 8 från nedanstående sida:
http://users.skynet.be/ra045246/

Gjorde enligt readme-filen.Jag har redan optimerat PhoneNumberTemplates.txt filen så det skall funka med nummer som inte matchas och denna är bifogad.

Hoppas det löser ditt (eller någon annans) problem med matchning av nummer. Jag kör 1.1.2 med stealthSIM

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-26 10:42

Tack jellyfisherman! Följde instruktionerna och kopierade in filen som du bifogat. Nu hittar den SMS-avsändaren i adressboken.
Tyvärr kan jag inte längre se menyn Recent calls och inte heller ta emot samtal!
När det ringer står den bara och jobbar (verkar leta efter personen i adressboken) men det kommer inte upp någon svara knapp eller nummer. Skärmen lyser bara upp och en liten snurra dyker upp!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-02-02 10:13

Jag har precis samma problem, dock så fungerade det felfritt på 1.1.1, med "gamla" Swephone, men numera efter en uppgradering till 1.1.2 så får jag alla växelsamtal som okända med extra dubbelnolla i börja (ett nummer visas alltså som 00 08 101010). Har försökt alla ovanstående knep men ännu inte lyckats luska ut vad som är galet.

Men som sagt, det fungerade i 1.1.1, så något skumt är det!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-02-22 20:28

Tack, det löst mina problem med 00 i början.
Jag kör 1.1.3 och telia med centrex

1
Bevaka tråden