Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bostream - smtpserver

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte skicka mail längre via bostreams
smtpservrar.

Den senaste mailrelay.bostream.com fungerade i några veckor, men inte längre inte.

Tidigare var det mail.goteborg.bonet .se
eller mail.g.bonet.se för oss som har andra domännamn än obbit och bostream.

Har ringt kundservice utan framgång...
Finns det någon som vet vilken server man kan använda??

Testa med smtp.mac.com - varför betala hos Bostream när du har det gratis hos Apple?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Einar Lindgren:
Jag kan inte skicka mail längre via bostreams
smtpservrar.

Jag förutsätter att du har BoNet/Bostream och inte försöker använda deras SMTP-servrar för relätrafik (vilket man får hoppas att de omöjliggjort).

I så fall: jag använder 212.181.52.4 (d.v.s. mail.gbg.bonet.se) och det fungerar alldeles utmärkt.

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Testa med smtp.mac.com - varför betala hos Bostream när du har det gratis hos Apple?

Det ingår naturligtvis i abonnemangsavgiften att använda Bostreams SMTP-server. De kräver ingen annan autentisering än att man ligger på ett Bostreamnät.

Hur menar du att använda smtp.mac.com? Om man använder en annan adress än en mac.com fungerar väl det ändå inte? Jag antar att Einar redan har en adress som han vill använda.

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Einar Lindgren:
mailrelay.bostream.com
mail.goteborg.bonet.se
mail.g.bonet.se

Ett lite förtydligande. Adresserna ovan samt adressen mail.gbg.bonet.se tillhör samma maskin — med IP-nummer 212.181.52.4 . Inte sällan har Bostream lite svaj på sina DNS:er, och då kan det hjälpa att använda IP-numret istället för något av namnen.

//Mikael

Här i stockholm var det längesedan det var strul med DNSerna..

Äh, sätt upp en egen SMTP-server istället.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

- Förmodligen så står det i kontraktet mellan dom att detta inte är tillåtet

Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Hur menar du att använda smtp.mac.com? Om man använder en annan adress än en mac.com fungerar väl det ändå inte? Jag antar att Einar redan har en adress som han vill använda.

Borde kolla detta hemma men sitter nu med jobb pc´n. Vet inte hur Bostream gör, apple har ju mail.mac.com SAMT smtp.mac.com Min tanke var att för SMTP enbart anroppa apples smtp-adress... var bara ett förslag och funkar det inte så funkar det inte. Kanske jag fattat det fel men jag tror det är skillnad mellan att sända och hämta mail, dvs. 2 olika addreseringar.

Mvh,
Olle Jonsson

Citat:

Citat:

Såvitt jag kan se i de allmänna och särskilda villkoren för Bostreamabonnemang (2002-02-01) föreligger inget hinder att ha egen SMTP-server.

Varför skulle det inte vara tillåtet? Det blir ju vare sig mer eller mindre utgående trafik för att man har servern på sin egen maskin (så länge man inte tillåter relätrafik).

//Mikael

Citat:

Borde kolla detta hemma men sitter nu med jobb pc´n. Vet inte hur Bostream gör, apple har ju mail.mac.com SAMT smtp.mac.com

... där den ena är POP/IMAP (d.v.s hämta post) och den andra är SMTP (d.v.s. sända post). Det är stor skillnad på dessa.

SMTP kan man inte ha öppet hur som helst eftersom SMTP-servern då kan användas för t.ex. spam — och det är inget önskvärt.

Jag använder inte några ytterligare Bostreamtjänster än själva internetförbindelsen, men det är klart att man från deras nät kan använda SMTP fritt.

Vad gäller POP/IMAP kan man för viss kostnad få egen "bostreamadress". Priset beror inte minst på att POP/IMAP oftast kräver väsentligt större diskutrymme än SMTP.

Citat:

quote:Min tanke var att för SMTP enbart anroppa apples smtp-adress... var bara ett förslag och funkar det inte så funkar det inte.

Det går som sagt normalt inte. I normalfallet måste man vara antingen på samma nät som SMTP-servern eller så måste man autentisera sig på något sätt (eller båda).

Apples mac.com-adresser kräver autentisering. Men detta räcker inte, utan man måste dessutom ange rätt avsändar-/returadress (d.v.s. sin mac.com-adress). Annars skulle man ju kunna spamma med annan adress bara man kunde autentisera med ett giltigt id/lösen (som man lätt kan få på några minuter genom att registrera sig).

Citat:

quote:Kanske jag fattat det fel men jag tror det är skillnad mellan att sända och hämta mail, dvs. 2 olika addreseringar.

???

Naturligtvis är det skillnad på sända och hämta epost — av många olika skäl. Det finns många anledningar att "skärpa till" sina SMTP-servrar.

//Mikael

Citat:

Citat:

Förmodligen ? Jag har Bostream och det är fullt tillåtet att ha mail, dns och webbserver hemma så länge det inte rör sig om kommersiell trafik.

Jag har testat med IPnummer istället för namn (mailrelay.bo...osv.) Jag tror inte att det
är det som är problemet. Allting fungerade alltså förra veckan.

Det enda jag kan komma på som har förändrats i mitt system [9.2.1] (svenskt) är en uppdatering av Carbonlib. Det ligger två preferences i programinställningar:
en Carbonlib (S) och en (US).
Har prövat att trasha men inget speciellt
har hänt.

Så här ser felmeddelandena ut i mejlprogram som jag använder:

Outlook:
"Servern kände inte igen mottagarna."
"Relaying denied. IP name lookup failed"
Greenmail:
"Relaying denied. IP name lookup failed"
"The destinationaddress was not accepted by the SMTP server. The messgae is not sendable until this address is changed."

Som om det skulle vara något fel på mejladresserna - (vilket det inte är)

Jag har precis testat att skicka meddelanden via Bostream SMTP från olika konton till ett antal mottagaradresser, och det gick alldeles utmärkt.

Jag gissar på ett tillfälligt fel ...

(testade med OE 5.02 under Mac OS 9.2.2 [en])

//Mikael

• Medlem
  • 2002-05-24 11:27

Har kört med mail.m.bonet.se (Malmö) en längre tid, men strulade nyss. Bytte till mail.gbg.bonet.se och då fungerar det igen.

Men kolla in deras sidor (de verkar precis ha gjort om layouten men detta fanns även tidigare där), på avsnittet Vanliga frågor står om SMTP: "Om du inte använder Bostreams eposttjänst ska du kontakta din epostleverantör, som kan hjälpa dig. "

Det gör en onekligen orolig att de skall spärra SMTP helt. Telia som jag har för epost + uppringt internet tillåter inte SMTP utifrån.

MVH Ted

Ja du ...

det verkar verkligen som att de tänkt stänga av SMTP-möjligheterna om man inte är epostkund hos dem.

Citat:

quote:Om din epostleverantör inte kan hjälpa dig, erbjuder Bostream dig att tills vidare fritt använda följande SMTP-server:
mailrelay.bostream.com

Denna maskin är förövrigt samma som har de andra adresserna: 212.181.52.4

//Mikael

Citat:

Citat:

Citat:

Förmodligen ? Jag har Bostream och det är fullt tillåtet att ha mail, dns och webbserver hemma så länge det inte rör sig om kommersiell trafik.

Va? Det står så på deras webbsida. Men om du läser det kontraktet så står det att det i princip förbjudet att ens köra Limewire.

Fast å andra sidan så tror jag knappt dom jagar folk med blåslampa..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Men om du läser det kontraktet så står det att det i princip förbjudet att ens köra Limewire.

Var står detta?

I de senaste villkoren står, under Särskilda villkor, punkt 4.3:

Citat:

quote: Abonnenten får inte ansluta server eller annan utrustning i syfte att tillhandahålla kommersiella eller olagliga tjänster eller information till andra eller om det resulterar i onormal belastning på nätet.

Min tolkning är "kör så det ryker så länge det inte stör andra abonnenter eller Bostream eller är olagligt eller kommersiellt".

Finns det något i avtalet som MOTSÄGER detta?

//Mikael

tjohoo, nu funkar det med mail.m.bonet.se!!
tack Ted och alla andra som skrivit på den här tråden-------------------

/Einar

1
Bevaka tråden