quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Borde kolla detta hemma men sitter nu med jobb pc´n. Vet inte hur Bostream gör, apple har ju mail.mac.com SAMT smtp.mac.com
... där den ena är POP/IMAP (d.v.s hämta post) och den andra är SMTP (d.v.s. sända post). Det är stor skillnad på dessa.
SMTP kan man inte ha öppet hur som helst eftersom SMTP-servern då kan användas för t.ex. spam — och det är inget önskvärt.
Jag använder inte några ytterligare Bostreamtjänster än själva internetförbindelsen, men det är klart att man från deras nät kan använda SMTP fritt.
Vad gäller POP/IMAP kan man för viss kostnad få egen "bostreamadress". Priset beror inte minst på att POP/IMAP oftast kräver väsentligt större diskutrymme än SMTP.
quote:Min tanke var att för SMTP enbart anroppa apples smtp-adress... var bara ett förslag och funkar det inte så funkar det inte.
Det går som sagt normalt inte. I normalfallet måste man vara antingen på samma nät som SMTP-servern eller så måste man autentisera sig på något sätt (eller båda).
Apples mac.com-adresser kräver autentisering. Men detta räcker inte, utan man måste dessutom ange rätt avsändar-/returadress (d.v.s. sin mac.com-adress). Annars skulle man ju kunna spamma med annan adress bara man kunde autentisera med ett giltigt id/lösen (som man lätt kan få på några minuter genom att registrera sig).
quote:Kanske jag fattat det fel men jag tror det är skillnad mellan att sända och hämta mail, dvs. 2 olika addreseringar.
???
Naturligtvis är det skillnad på sända och hämta epost — av många olika skäl. Det finns många anledningar att "skärpa till" sina SMTP-servrar.
//Mikael