Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia lanserar fast pris för surfning via Telias "Surfport"

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 09:55

"Telia blir enligt egen utsago först ut med att lansera fast pris för surfning via mobilen. Från och med i dag kan bolagets kunder surfa hur mycket de vill med mobilen för 99 kronor i månaden, jämfört med det tidigare maxpriset på 9 kronor per dag."

http://www.idg.se/2.1085/1.141625

Detta skulle kunna vara intressant för iPhone ägare. Men längre ner i artikeln läser jag:"Det fasta månadpriset gäller enbart för abonnemangskunder som kopplar upp sig med mobilens webbläsare mot Telias kopplingspunkt Surfport."

Någon som har mer info?

  • Medlem
  • 2008-01-23 10:04

Det är ingen nyhet, det är bara IDG som har vaknat sent. Vi har skrivit om det på flera ställen.

(För Teliaanställda verkare det visserligen vara en nyhet...)

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/225837-teliadirektoer-ringde-mig-fran-svensk-iphone.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 10:06

Jasså. Då ber jag om ursäkt. Brukar inte följa med i just abbonemangstrådarna här på 99.se. Men då IDG skrev om det för en liten stund sedan trodde jag att det var nytt.

  • Medlem
  • 2008-01-23 10:23

Inget att be om ursäkt för. Tråden fyller sin plats här.

Så jäkla surt att det är Surfport som gäller! I min mening blir tjänsten totalt värdelös då.

  • Medlem
  • 2008-01-23 10:55

Hmm, undrar om det är något de har kommit på i efterhand. Ingen har nämnt Surfport när jag har snackat om fri datatrafik med Telia.

Jag sitter i telefonkö just nu för att reda ut detta. Håller med om att det annars är värdelöst.

  • Medlem
  • 2008-01-23 10:57

Aha, vänta här, jag betalar 199 kr, inte 99. Det kanske är en annan deal.

"Din plats i kön är nummer 6."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 11:05

Jag har Tele2 Mobilt bredband och skaffat ett extra telefonnummer kopplat till detta. Med det extra simkortet har jag kunnat surfa helt kostnadsfritt hur mycket som helst med mobilen. Och då har jag inte varit bunden av någon eländig portal. Så jag vet inte om Telia är först med detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 16:27
Ursprungligen av hkim:

Jag har Tele2 Mobilt bredband och skaffat ett extra telefonnummer kopplat till detta. Med det extra simkortet har jag kunnat surfa helt kostnadsfritt hur mycket som helst med mobilen. Och då har jag inte varit bunden av någon eländig portal. Så jag vet inte om Telia är först med detta.

hkim:
Hej,
tele2mobilt bredband är väl ett 3g-kort. när du beställer tvillingkort för iphonen är det ett gsm eller 3g-kort då. och funkar isf 3g-simkort i iphone?

Vore bra, jag har nämligen mobilt bredband själv samma ab.
(du har väl f ö sett att från februari så begränsas surfning till max 5 gb/månad via mobilt bredband, dvs ändring i avtal

  • Medlem
  • 2008-01-23 11:08

Telias Fri data för 199 kr är inte begränsat till någonting, säger de på Telias Kundtjänst. Puh...

hkim, hur mycket betalar du?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-23 11:51

Nu reder vi ut det här:

1. Det som lanserats idag är ett byte från att betala (max) 9:-/dag till 99:-/månad för att surfa obegränsat i telias mobilportal "Surfport".

2. Sedan 23/11 2007 har också tillägget "Fastpris" funnits och kostar 199:-/månad. Då kan man surfa precis hur mycket man vill (och vart man vill). Man måste ha ett mobilabonnemang hos telia för att kunna lägga till det.

Detta betyder att vi som har fastpristillägget för 199:- inte har någon nytta av det nya erbjudandet om vi inte endast surfar in på telias mobilportal. Jag kommer inte ens in där med min iPhone, nån som gör det?

Ursprungligen av ptba:

Nu reder vi ut det här:

Det kan behövas.

Som jag fattat det är Telias surfportal mer eller mindre ointressant för iPhone-folk, det som behövs är direkttrafik över GPRS/EDGE och där är det bara 199 kr/mån-erbjudandet som är något att ha, eller hur?

För om man kör Mail, YouTube, Google Maps osv i iPhone så går trafiken definitivt inte via någon surfportal, även om det hade gått att nå surfportalen i Safari i iPhone.

Edit: Tog mig friheten att ändra rubriken så det blir mer korrekt (hoppas jag).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-23 14:25
Ursprungligen av Adrian B:

Det kan behövas.

Som jag fattat det är Telias surfportal mer eller mindre ointressant för iPhone-folk, det som behövs är direkttrafik över GPRS/EDGE och där är det bara 199 kr/mån-erbjudandet som är något att ha, eller hur?

För om man kör Mail, YouTube, Google Maps osv i iPhone så går trafiken definitivt inte via någon surfportal, även om det hade gått att nå surfportalen i Safari i iPhone.

Edit: Tog mig friheten att ändra rubriken så det blir mer korrekt (hoppas jag).

Det stämmer precis Adrian. Allt man gör som kräver anslutning (när man inte har WiFi) räknas som annan trafik och då är det bara Fastpris 199:-/månad som ger något. Det skulle alltså vara pengar i sjön att ha det nya paketet för 99:-/månad eftersom vi med iPhone inte ens kommer in där med safari, eller är det någon som lyckats med det?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-27 11:54

Va!? jag har ett mobiltbredband från tele2, men det kan väl inte vara så att dom ändrar från fri surf 99:- till 5 gb för 99:-

Sen är det en annan sak jag har funderat på, finns det inget typ trådlöst router med usb-port som man kan sätta in det mobila bredbandet i för att sedan kunna surfa med wifi på iPhonen?

  • Medlem
  • 2008-01-27 12:04
Ursprungligen av Palhson:

Sen är det en annan sak jag har funderat på, finns det inget typ trådlöst router med usb-port som man kan sätta in det mobila bredbandet i för att sedan kunna surfa med wifi på iPhonen?

eh, en gång till...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-27 14:07
Ursprungligen av Palhson:

Va!? jag har ett mobiltbredband från tele2, men det kan väl inte vara så att dom ändrar från fri surf 99:- till 5 gb för 99:-

Sen är det en annan sak jag har funderat på, finns det inget typ trådlöst router med usb-port som man kan sätta in det mobila bredbandet i för att sedan kunna surfa med wifi på iPhonen?

Jorå, DrayTek har en sådan. Kan kolla vilken modell när jag kommer hem.
Funkar väldigt bra!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-27 12:11

Ska göra ett försök, jag vill ha ett modem där jag sätter in mitt tele2 3g kort, och modemet sänder ut informationen via wifi istället för 3g, så jag kan koppla in mig via wifi på iphonen.

men det kanske låter för bra för att vara sant eller!?

  • Medlem
  • 2008-01-27 15:09
Ursprungligen av Palhson:

Ska göra ett försök, jag vill ha ett modem där jag sätter in mitt tele2 3g kort, och modemet sänder ut informationen via wifi istället för 3g, så jag kan koppla in mig via wifi på iphonen.

men det kanske låter för bra för att vara sant eller!?

Det är inbyggt i systemet om du har en någorlunda modern mac.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-27 16:46

Har ingen mac:( Låter intressant, får kolla upp det ikväll.

Och angående det mobilabredbandet så det stämmer det Tele2 har infört en begräsning till 5GB/mån, vilket är helt sjuk. Får man verkligen göra så? Jag menar att jag band mig vid tele2 för att just få fri trafik.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-27 17:24
Ursprungligen av Palhson:

Och angående det mobilabredbandet så det stämmer det Tele2 har infört en begräsning till 5GB/mån, vilket är helt sjuk. Får man verkligen göra så? Jag menar att jag band mig vid tele2 för att just få fri trafik.

Ärligt talat tycker jag det är rena skitsnack att det spelar roll om man har "fri surf" eller 5GB, visst "en principsak" kan jag köpa, men som det skrivs ovan ska man surfa sjuuukt mycket för att man ska komma upp i 5GB med GPRS/EDGE/3G, och dessutom är det ingen gräns i hur mycket man får surfa, utan hastigheten stryps om man når 5GB (jag förutsätter att det är samma sak som telia har i det här fallet).

Med 7,2Mbit kan jag tänka mig att det möjligen blir möjligt att komma upp i de mängderna, men vad jag märkt så är mobilt bredband rätt kass att använda för till exempel fildelning, och om man inte fildelar, vad laddar man då hem som är så stort egentligen?

En sak jag ställer mig frågande till är dock om det är om det är "nytillkommet" i tele2s avtal? Telia har haft gränsen så länge jag kan minnas i alla fall, men tele2 ger jag inte mycket för i någon aspekt, så jag har dålig koll på dem.

  • Medlem
  • 2008-01-27 17:03

Läs det finstilta i avtalet. Jag har för mig att man brukar ha rätt att häva ett avtal om det ska förändras.

Men å andra sidan får du surfa ganska länge på GPRS om du ska komma upp 5 GB.

Å tredje sidan blir man ju galen av ren princip!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-27 18:53

Jag använder ju bredbandet till datorn, och jag kommer lätt upp i 5GB, tex så laddade jag ner keynote 2008 på en natt och den var typ 900mb.

Och det är helt nytt I avtalet, då jag fick ett brev hem med de nya villkoren.
Skulle jag nu komma upp i 5 GB så stryper dom ner till 30 kbs, vilket nästan lika med 0.

1
Bevaka tråden