- mekkabo
- Medlem ●
- Stockholm
Jag hade tidigare Photobucket, men när jag tittade in idag fanns det bara en bild kvar. Anledningen till att jag inte varit inne där är att den vägrade släppa in mig trots korrekt användar-id, så jag struntade i den under en lång tid. Jag använde den som mellanstation på väg till nätet.
Vad ska man satsa på idag?
http://www.mydisk.se är ett enkelt alternativ för att lägga filer på nätet. Där finns en intern fotobrowser men även en publik mapp (webpage) där du kan lägga filer som du visar med exempelvis simple viewer se tex http://jago.mydisk.se. Till skillnad från tjänsterna som visas ovan så kan du här ansluta utrymmet utan att installera några extra program och därmed arbeta som på en lokal hårdisk.
/ Jago Svensson
Jago, varför tror du att man behöver installera något program för att använda smugmug? Och vad det gäller mydisk.se, 2GB utrymme? (för en fotosite är det lite utrymme) certifikatfel? (de verkar använda en annan sites säkerhetscertifikat) och när man tittar lite närmare på vem som står som ansvarig för domännamnet råkar det vara.... Jago Svensson...
Om du ska göra reklam bör du vara tydlig med att du gör reklam för dig själv, att göra som du gjort nu och samtidigt sprida felaktigheter om konkurrenter ser illa ut, i mina ögon iaf.:mad:
Fel av mig, det erbjuds inte 2GB utan 2Gb vilket är avsevärt mindre. Vidare lockas med "Backup, keep your data secure" samtidigt som användarvillkoren anger att företaget inte tar något som helst ansvar för att datat eller förlust av det. Inga upptider eller garantier ges, osv. osv. osv.
Så mydisk.se verkar helt enkelt vara en blåsning á 17 € per år.
Fel av mid vad som gäller mjukvara för företagen ovan, vid närmare på företaget du angav så stämmer det helt det du skrev. Det fungerar precis lika enkelt som våran tjänst. Det jag såg var det andra alternativet.
Dock ser jag ingenstanns att jag försökt dölja min personlighet på något sätt, eller göra någon ful reklam, var enbart ett länktips till ett projekt jag är delatig i. Skriva det hade i mitt tycke varken gjort till eller från, då vi är tydliga på sidan att presentera oss.
Garantier är mycket svåra att stå för vilket de flesta seriösa företag kan konstatera, att garantera något "mjukt" i filer värde är så gott som hopplöst, inget försäkringsbolag skulle ta på sig detta.
Dock anser vi själva att tjänsten är säker, speglade diskar på servern, som backupas flera gånger per dygn till olika delar av landet.
Certifikatet är vårat, förstår inte riktigt vad du menar att det tillhör ett annat bolag?.
Upptider skulle vi kunna säga 100%, då det är vad servern har varit igång sedan vi startade, men självklart kan vi inte sätta det. Projektet har varit igång såpass kort tid så en uptime estimation i dagsläget skulle ge en felaktig bild.
2Gb är vad vi kan ärbjuda för att få det att gå runt, vi försöker göra det så enkelt som möjligt för dem som kommer att avgöra om detta är något för dem eller inte. Så vi försöker på ingalunda sätt blåsa någon.
Ber åter om ursäkt för mitt felaktiga inlägg om smugmug.com
/Jago Svensson
Garantier är mycket svåra att stå för vilket de flesta seriösa företag kan konstatera, att garantera något "mjukt" i filer värde är så gott som hopplöst, inget försäkringsbolag skulle ta på sig detta.
Dock anser vi själva att tjänsten är säker, speglade diskar på servern, som backupas flera gånger per dygn till olika delar av landet.
Certifikatet är vårat, förstår inte riktigt vad du menar att det tillhör ett annat bolag?.
Upptider skulle vi kunna säga 100%, då det är vad servern har varit igång sedan vi startade, men självklart kan vi inte sätta det. Projektet har varit igång såpass kort tid så en uptime estimation i dagsläget skulle ge en felaktig bild.
2Gb är vad vi kan ärbjuda för att få det att gå runt, vi försöker göra det så enkelt som möjligt för dem som kommer att avgöra om detta är något för dem eller inte. Så vi försöker på ingalunda sätt blåsa någon.
Ber åter om ursäkt för mitt felaktiga inlägg om smugmug.com
/Jago Svensson
Bra att du kommer med förtydliganden, det är alltså inte så att det bara tas backup på webhotelldelen och inte på lagringsdatat?
En liten fråga om bakomliggande företag, vad är det för företag egentligen? Det saknas företagsuppgifter, organisationsnummer och kontaktuppgifter utöver epostadress. Med vem tecknas egentligen avtalet?
Akerstrom,
kolla under ”Security” som ligger under ”Info”
Your data is stored on servers with mirrored disks, double redundant internet connections, advanced fire defence system and extra power supply in case of electricity breakdown. All data is backuped to a remote location, on servers located far from the main central
Med “All data” menar vi all data.
Under “About mydisk” finner du data om bakomliggande företag.
”Mydisk LTD UK Filial is the branch office of Mydisk LTD, based in Sweden.”
Mydisk LTD UK filial är som sagt ett dotterbolag till Mydisk LTD som är ett engelskt aktiebolag med postadress i London. En filial har samma status som ett svenskt AB och har därmed revisor som försäkrar sunda finanser. Org nr är: 516404-3688 (men då namnet är angivet ska inte detta krävas att ange på sidan)
Vi har valt att endast ha kontakt med kunderna via e-post.
Goflorp
Det är 2 GigaByte.
Box.net har en liknande service, vi testade den själva innan vi startade mydisk.se men upplevde deras tjänst långsam att arbeta med. Box skriver inte någonstans att de stöder WebDAV men det går att ansluta (dock går det inte att ansluta med https).
Deras webinterface är grafiskt komplext och snyggt men jag upplever det för långsamt att arbeta på. Syftet med webinterface på mydisk är att man ska nå sina filer när man sitter på andra datorer än sin egen (där man ju ändå är ansluten med WebDAV). Vi har därför valt att inte använda någon java/flash/ajax som kräver något "extra" av browsern.
Vi erbjuder möjligheten att lägga upp en hemsida som tack vara webdav är extremt lätt att uppdatera. Jag ser inte denna funktion på box.net.
Gällande priset så har de 1 Gig gratis, men max 10mb per fil och inget ”sharekonto” och framförallt fungerar inte webdavs på detta konto. De erbjuder även 5 gig för 16$/gig (vi tar ca 12$/gig).
Idisk verkar fint, dock tar de 100$ för sin billigaste tjänst. Jag har inte testat deras webinterface.
Det står i användarvillkoren att 2gig är standard men vi arrangerar individuella avtal. Har du behov av 100gig så går det att lösa.
Tjänsterna är liknande, gissar att behovet avgör vilken man väljer.
Akerstrom,
kolla under ”Security” som ligger under ”Info”
Your data is stored on servers with mirrored disks, double redundant internet connections, advanced fire defence system and extra power supply in case of electricity breakdown. All data is backuped to a remote location, on servers located far from the main central
Med “All data” menar vi all data.
Under “About mydisk” finner du data om bakomliggande företag.
”Mydisk LTD UK Filial is the branch office of Mydisk LTD, based in Sweden.”
Mydisk LTD UK filial är som sagt ett dotterbolag till Mydisk LTD som är ett engelskt aktiebolag med postadress i London. En filial har samma status som ett svenskt AB och har därmed revisor som försäkrar sunda finanser. Org nr är: 516404-3688 (men då namnet är angivet ska inte detta krävas att ange på sidan)
Vi har valt att endast ha kontakt med kunderna via e-post.
Bra, då har ni alltså backup på kundernas data och tar ansvar för att läsa tillbaka det om något går fel. Tryggt at ni även lagrar datat på olika geografiska platser! Jag blev lite fundersam eftersom ni i användarvillkoren anger att ni INTE tar ansvar för kundernas data. Kanske vore en idé att ändra det nu när det visar sig att ni tvärtemot vad det står tar fullt ansvar.
Detta avtal är helt normalt, då det i ordet ”ansvar” ligger krav på ekonomisk ersättning. Ingen leverantör lovar ekonomisk ersättning av data som är så svårt att värdera.
Dock håller tråden helt på att tappa fokus, vi tar gärna en debatt, antingen via mail eller PM om så önskas.
Vänligen Jago Svensson
Detta avtal är helt normalt, då det i ordet ”ansvar” ligger krav på ekonomisk ersättning. Ingen leverantör lovar ekonomisk ersättning av data som är så svårt att värdera.
Dock håller tråden helt på att tappa fokus, vi tar gärna en debatt, antingen via mail eller PM om så önskas.
Vänligen Jago Svensson
Jag tror inte att det behövs någon ytterligare information än vad som redan framkommit. Personligen ser jag det som ett enkelt val att fortsätta med den leverantör jag har idag.
För att en tjänst som er ska slå igenom behövs mer substans, och framförallt behöver den (enligt min uppfattning) föras fram på egna meriter och inte genom att nedvärdera andra leverantörer.
2GigaByte eller 2GigaBit ?
Båda delarna är mkt lite minne...
box.net , bäst i test i MacWorld
Mac.se , bra men lite hjälp
diino.se - windows only
awareness - för företag, dyrt & krångligt
Mediamax.com , upp till 1 Terabyte !
IDGwebdisk , funkar dåligt med Mac
källa , Macworld
Jag sitter själv och letar alternativ för lagring på inernet. iDisk fungerar ju tillfredställande, men bara om man sitter på en egen dator eller åtminstonde en mac. Jag ska resa runt i världen och vill komma åt att ladda upp bilder från internetcaféer, som oftast kör windows, och där har man inte särskillt ofta behörighet att installera iDisk utility. Webgränssnittet kan endast ladda upp en fil i taget, visst kan man zippa alla bilderna och ladda upp som en enda fil, men då kan du itne använda dem på hela resten av resan (om man inte får möjlighet att tanka ner och zippa upp den igen), eller använda dem till webalbum m.m.
Såg också att telia erbjuder lagring. 500 mb gratis om man är teliakund, ca 139kr/ månaden för 10GB (eller var det 20GB?). tänkte desta det gränssnittet i morgon då jag är teliakund.
Om någon har tips på fler och bättre sidor/företag/lösningar så hojta till direkt!
För bilder är flickr den lösningen jag fastnat för. Finns många bra program och plugins för att ladda upp bilder. Bilder tas heller aldrig bort, inte ens om du går från betalkonto till icke betal. Det som händer är att du inte kommer åt mer än de 100 senaste bilderna förens du betalat igen. Så bilder raderas aldrig och du kan ladda upp hur många bilder du vill.
Hur räknar man ut antalet gb transfer på Mozy. Är det hur mycket man laddar upp per månad som räknas eller är det mängden man har lagrad som räknas. För tänk om man har en server med 25gb och sedan backar upp varje natt. Räknas det då som 25gb*30 eller är det bara föränndringen som räknas?