Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air vs iMac G5?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har nu bestämt mig för en MB Air och har just nu en iMac G5 1,8GHz.
Tänkte köpa mig en Air som sagt, med 1,6GHz processor och 80GB HD, 2GB ram och då sälja min iMac G5.

Det jag undrar är kommer Air vara långsammare/snabbare än iMacen? Vilka områden? Och hur stor skillnad blir det?
Air har 1,6GHz intel core 2 duo imacen har 1,8GHz PowerPC G5? Skillnad?

Jag har en iMac G5 Rev A 20" 1GB ram, 160GB HD, 1,8GHz PowerPC G5 64mb Grafikkort.

Uppskattar hjälp!
/Stoffen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 17:27

Air har snabbare processor, dubbelt med RAM, men mycket långsammare (och mindre) disk.

Air är snabbare för CPU-intensiva uppgifter (beräkningar) där du klarar dig med 2G RAM.

Disk-intensiva saker (stora filer), eller där 2G RAM inte räcker och du börjar få "sidväxlingar" (pageing) är nog din iMac snabbare på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 18:13

Macbook Air är som sagt snabbare men om du skall ersätta din stationära så tycker jag inte att det verkar som en bra idé. Du kommer nog att bli redigt irriterad på den slöa disken. Den datorn är ju trots allt byggd som ett komplement. Om du har råd så behåll imacen.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-23 18:51

Du berättar inte vad för typ av arbete du gör med datorn. För vanligt surfande, mailande och skrivande så tror jag inte du märker någon skillnad knappt (MacBook Air känns nog aningen kvickare kanske).

Tja, asså jag kollar mycket på film, surfar, chattar, skriver skolarbeten och har med
datorn i skolan. Blir ibland lite spelande också!
Grejen är att jag ska sälja min iMac oavsett och skaffa bärbart och vill ha ett portabelt alternativ som jag kan koppla in i en 22" skärm sen när jag kommer hem från skolan.
Kanske är MacBook bättre, men dock inte lika portabel hmm mycket svårt val.
Använder aldrig USB/Optiskläsare typ.

MBA+ är väll att den har längre batteritid, LED och rejält tunn/lätt upplyst tangentbord. Dock dyrare än Macbook. (Ca 2500kr dyrare än macbook black som jag köper om det blir macbook).

MB+ Snabbare processor, avsevärt snabbare än 1,6GHz?, 4GB Ram tänkte jag köpa till för typ 800kr, större/snabbare HD dock långt ifrån lika snygg, "tung", "tjock".

Tja, har just nu ingen aning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 21:05
Ursprungligen av Stoffen:

Tja, asså jag kollar mycket på film, surfar, chattar, skriver skolarbeten och har med
datorn i skolan. Blir ibland lite spelande också!
Grejen är att jag ska sälja min iMac oavsett och skaffa bärbart och vill ha ett portabelt alternativ som jag kan koppla in i en 22" skärm sen när jag kommer hem från skolan.
Kanske är MacBook bättre, men dock inte lika portabel hmm mycket svårt val.
Använder aldrig USB/Optiskläsare typ.

MBA+ är väll att den har längre batteritid, LED och rejält tunn/lätt upplyst tangentbord. Dock dyrare än Macbook. (Ca 2500kr dyrare än macbook black som jag köper om det blir macbook).

MB+ Snabbare processor, avsevärt snabbare än 1,6GHz?, 4GB Ram tänkte jag köpa till för typ 800kr, större/snabbare HD dock långt ifrån lika snygg, "tung", "tjock".

Tja, har just nu ingen aning.

Det skiljer ytterst lite i storlek. Macbooken är inga som helst problem att transportera. (Skillnaden i tjocklek är c:a o.8cm Jag skulle köpt Macbook black utan att tveka. En annan fördel är ju att du som du säger kan uppgradera både ram och hdd.

1
Bevaka tråden